اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

واکنش مقامات اماراتی به بازگشایی سفارتشان در سوریه؛

امارات: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیازمند اجماع عربی است/اعتراف به پیروزی بشار اسد

یک مقام اماراتی شامگاه پنجشنبه گفت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیازمند اجماع کشورهای عربی است. یک مقام سابق امارات هم به پیروزی دولت سوریه در جنگ داخلی این کشور اعتراف کرد.

امارات: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیازمند اجماع عربی است/اعتراف به پیروزی بشار اسد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، امارات متحده عربی شامگاه پنجشنبه (۶ دی) طی مراسمی رسماً بعد از شش سال از بازگشایی سفارت خود در شهر دمشق، پایتخت سوریه خبر داد.

در این مراسم، «عبدالحکیم ابراهیم»، مشاور دولت امارات، «یوسف النعیمی»، کاردار این کشور و «حسین عبدالله البلوچی»، وابسته اداری سفارت و برخی از سفرای کشورهای عربی و نماینده وزارت خارجه سوریه حضور داشتند.

دولت امارات از زمان آغاز بحران و جنگ داخلی در سوریه از تسلیح معارضان و گروهک‌های تروریستی در حال جنگ با «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه حمایت کرده است. مقام‌های امارات با توجه به این مواضع اکنون برای توجیه بازگشایی سفارت خود در سوریه اظهارات جدیدی مطرح کردند. 

اولین واکنش متعلق به «انو قرقاش»، وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی بود. او در چرایی این اقدام کشورش در چند توییت نوشت که این اقدام بعد از «بررسی عمیقِ» تحولات سوریه صورت گرفت.

او مدعی شد این تصمیم حاصل این باور است که مرحله آتی در سوریه نیازمند حضور و تماس‌های عربی در پرونده این کشور بوده است آن هم به دلیل توجه و عنایت ویژه امارات به حفظ حاکمیت و یکپارچی سوریه!

با این حال او در لابه لای توییت‌های خود تلویحاً به هدف ابوظبی از بازگشایی سفارت خود در دمشق اشاره کرد و گفت که «نقش‌آفرینی کشورهای عربی در سوریه در برابر "شاخ شدن" ایران و ترکیه در منطقه ضروری است».

اظهارات قرقاش تنها به اینجا ختم نشد و شبکه العربیه سعودی ساعتی بعد به نقل از این وزیر اماراتی از احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خبر داد.

قرقاش با این حال گفت که بازگشت سوریه به این اتحادیه نیاز به اجماع و توافق عربی دارد.

به گزارش العربیه، وزیر مشاور امارات در امور خارجی گفت که برقراری تماس با دمشق "هرگز" میدان را برای آنچه که وی آن را «مداخله‌های ایران» در سوریه خواند، خالی نخواهد کرد.

قرقاش که سال ۲۰۱۲ از کشورهای عربی مخالف بشار اسد خواسته بود برای سرنگونی وی دست به تسلیح مخالفان سوری و گروه‌های رادیکال بزنند، همچنین گفت: «همه به این باور رسیده‌اند که باید مسیر سیاسی برای حل بحران سوریه وجود داشته باشد».

دومین اماراتی که به گشایش سفارت امارات در سوریه واکنش نشان داد، «عبدالخالق عبدالله»، استاد دانشگاه امارات و مشاور سابق «محمد بن زاید»، ولی‌عهد ابوظبی بود.

او نیز در سلسه توییت‌هایی بازگشایی سفارت امارات در دمشق را توجیه کرد و گفت که «می‌فهمم چرا امارات به دنبال بازنگری در روابط خود با سوریه است».

عبدالله با اذعان به این که نبرد در سوریه به نفع دولت سوریه تمام شده، نوشت: «نبرد سوریه به نفع نظام [این کشور] تمام شد و امارات دوست ندارد این کشور را در لحظه‌ای که به عرب‌ها نیاز دارد، رها کند»!

مشاور سابق بن زاید، بشار اسد را به کشتار مردم سوریه متهم کرد و گفت که این «نظام مجرم» مستحق برقراری روابط نبوده و نبایدبرای بازسازی سوریه سرمایه گذاری کرد.

او گفت که امارات هر کجا برود بقیه کشورهای عربی منطقه نیز دنبال رو این کشور خواهند و «امارات پیشتاز» گام‌های خود را با نزدیکترین متحدان خود در قبال مسائل فوری عرب‌ها هماهنگ می‌کند.

امارات متحده عربی در جنگ علیه یمن متحد و هم ائتلافی عربستان سعودی بوده و در ماجرای تحریم قطر و قطع روابط دیپلماتیک با دوحه به همراه بحرین و مصر در کنار ریاض ایستاد. به همین دلیل این گمانه‌زنی مطرح شده که در روزهای آینده نیز عربستان سعودی نیز دست به بازگشایی سفارت خود در دمشق بزند.

برخی منابع دیپلماتیک امروز پنجشنبه به اسپوتنیک روسیه گفتند که بحرین نیز قصد دارد در هفته پیش و سفارت خود در پایتخت سوریه را باز کند.

مقام‌های اماراتی در حالی از ضروت بازگشایی سفارت خود در سوریه خبر می‌دهند که این کشور از زمان آغاز بحران سوریه از تروریست‌های به اصطلاح مخالف دمشق حمایت مالی و تسلیحاتی کرده است.

سایت افشاگر «امارات‌لیکس» ماه آگوست گذشته نوشت که بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی، نیروهای ویژه ارتش امارات در سال ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از داعش در موصل عراق و سوریه حمایت لجستیکی کرده‌اند.

این سایت نوشت، این حمایت شامل هلی برن سلاح‌های منحصر به فرد سبک، نیمه سبک ساخت آمریکا بوده است.

امارات لیکس می‌نویسد سلاح‌های آمریکایی که امارات به دست تروریست‌ها در سوریه رسانده، شامل خمپاره انداز، موشک‌های میان برد و گلوله‌های جنگی برای میلیون‌ها سلاح بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول