اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

هزینه‌هایی که شانه بیماران را می‌شکند

تعرفه‌های دندان‌شکن

بسیاری از متخصصان و پزشکان طرف قرارداد بیمه‌ها نیستند و بار سنگینی برای درمان بر دوش بیماران می‌افتد.

تعرفه‌های دندان‌شکن

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تعرفه‌های دندانپزشکی سرسام‌آور هستند و فقدان پوشش بیمه در بسیاری موارد باعث شده است تا اکثر مردم در رسیدگی به سلامت دهان و دندان خود عملکرد مطلوبی نداشته باشیم.

نگرانی پرداخت

اینجا یک کلینیک خصوصی دندانپزشکی است که چند بیمار برای ویزیت در نوبت نشسته‌اند. یکی از آنها چندین بار از منشی درباره هزینه پر کردن دندان می‌پرسد که با پاسخی همچون باید اول ویزیت شوید مواجه می‌شود. با او که حدودا 25 سال دارد و از درد دندان کلافه شده است، هم‌کلام می‌شوم. نامش الهام است و چند روزی است با دندان‌درد دست و پنجه نرم کرده است اما حالا برای بررسی مشکل به این درمانگاه خصوصی آمده است.

چرا با تاخیر مراجعه کردید؟

کمی مکث می‌کند و می‌گوید: هزینه دندانپزشکی بالاست و چون هزینه زیادی برای آن نمی‌توانستم در نظر بگیرم در روزهای اول مراجعه به دندانپزشک را به تاخیر انداختم.

نوبتش شده است، منتظر می‌مانم تا از اتاق ویزیت بیرون بیاید. کمی درهم به نظر می‌رسد و می‌گوید: 2 دندان من نیاز به عصب‌کشی و متعاقبا روکش دارد که حدود 2 میلیون تومان هزینه می‌برد اما از عهده پرداخت قیمت بر نمی‌آیم.

چرا به درمانگاه دولتی نمی‌روید؟

3 سال قبل برای یک پر کردن ساده دندان به یک درمانگاه که با بیمه طرف قرارداد بود مراجعه کردم اما پس از پر کردن آن، لثه‌ام دچار عفونت شد و ناچار شدم پس از مدتی با پرداخت هزینه زیاد، آن را جراحی کنم. حالا این کلینیک را که شنیده‌ام کارش خوب است انتخاب کرده‌ام اما هزینه زیاد است و امکان آن را ندارم.

 نوسان قیمت و سایه ارز

بیمار دیگری که در این کلینیک نشسته است نیز تفاوت در قیمت و تعرفه‌های دندانپزشکی را مشکلی برای مراجعان می‌داند و بیان می‌کند: مشخص نبودن تعرفه‌های دستمزد دندانپزشکی و نوسانات ارزی، رسیدگی به بهداشت دهان و دندان را برای بسیاری از مردم دشوار کرده است.

کاظمی ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه بسیاری از مواد مصرفی و تجهیزات در دندانپزشکی وارداتی است، در ماه‌های اخیر بر تعرفه‌های دندانپزشکی تاثیر صعودی گذاشته است.

وی معتقد است: اگر بیمه‌ها بخشی از تعرفه‌ها را تقبل کنند، سلامت دهان و دندان در جامعه مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد چرا که بخش اعظم به تعویق انداختن رسیدگی به سلامت دهان و دندان به دلیل مشکلات مالی است.

 

کار خوب

ندا اما از کلینیکی که طرف قرارداد بیمه است و با تعرفه دولتی برایش کار کرده است، ابراز رضایت می‌کند و می‌گوید: علاوه بر پر کردن دندان‌ها در این درمانگاه دولتی، بر روی چهار دندان جلو با هزینه کم و کیفیت بالا، ترمیم زیبایی انجام شد.

این زن 42 ساله می‌افزاید: قیمت تمام شده ترمیم زیبایی بر روی این دندان‌ها در این درمانگاه که حوالی خیابان روغن نباتی شیراز است، کمتر از 300 هزار تومان شد و حالا بعد از یک سال کاملا بادوام مانده است.

وی معتقد است: کار خوب و پزشک خوب، به خصوصی یا غیرخصوصی بودن یک کلینیک مربوط نمی‌شود و در تمام مراکز طرف قرارداد بیمه، با دل و جان کار شود، شهروندان در اسرع وقت به داد دندان پوسیده خود می‌رسند و سطح سلامت جامعه نیز ارتقاء می‌یابد.

مواد گران

یک دستیار دندانپزشک با اشاره به چند برابر شدن قیمت مواد مصرفی دندانپزشکی اظهار می‌کند: در کلینیک خصوصی، هزینه مواد مصرفی به عهده دندانپزشکان است.

احمد کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ادامه می‌دهد: وقتی قیمت مواد بی‌حس کننده دندان حدود 6 برابر شده است، قطعا دستمزد سیر صعودی در پیش می‌گیرد، مگر اینکه یارانه یا کمک هزینه‌ای برای خرید مواد مصرفی دندانپزشکی در مراکز خصوصی در نظر گرفته شود.

وی اضافه می‌کند: متاسفانه گران بودن رسیدگی به دندان، باعث شده است که بسیاری از افراد در سن کم ناچار به کشیدن دندان‌های خود شوند و یا تاخیر در پر کردن دندان‌های فاسد، آنها را گرفتار بیماری‌های دیگری کند که در اثر ورود عفونت به سایر اندام‌های بدن ایجاد می‌شوند.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول