اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در گفت‌و‌گو با فارس:

اجرای طرح گردشگری درآشوراده اشتغال قابل توجهی ایجاد نمی‌کند

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: براساس ظرفیتی که برای گردشگری آشوراده در نظر گرفته شده است، پیش‌بینی شده این جزیره ۵۰۰ نفر بازدیدکننده روزانه و ۱۰۰ نفر اقامت شبانه داشته باشند، یعنی عملا اشتغال قابل توجهی ایجاد نمی‌کند.

اجرای طرح گردشگری درآشوراده اشتغال قابل توجهی ایجاد نمی‌کند

مهدی رباطی- حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست و گردشگری خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که براساس پیش بینی شما با اجرای طرح گردشگری آشوراده چند نفر در این منطقه مشغول به کار می‌شوند، گفت: براساس ظرفیتی که برای گردشگری آشوراده در نظر گرفته شده است، پیش‌بینی شده ۵۰۰ نفر بازدیدکننده روزانه و ۱۰۰ نفر اقامت شبانه داشته باشند، یعنی عملا اشتغال قابل توجهی ایجاد نمی‌کند.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در ادامه اظهار داشت: پیش‌بینی شده روزانه ۵۰۰ نفر با قایق به این منطقه وارد شده و در مسیرهای مشخص و محدود اجازه تردد کنند، در واقع همه این تمهیدات برای این مسئله است که جزیره آشوراده به جاذبه گردشگری بندر ترکمن کمک کند، وگرنه  عدد ورودی این تعداد گردشگر به منطقه عدد قابل توجه نیست. 

وی ادامه داد: اما نکته اینجاست که این طرح با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی با نظارت سازمان محیط زیست اجرا و قسمت اصلی هتل‌ها و ساخت و سازهای سنگین آن، خارج از منطقه حفاظت‌شده و در شهر بندر ترکمن اجرا خواهد شد. 

ظهرابی طرح گردشگری آشوراده را در واقع طرح رونق گردشگری بندر ترکمن خواند و گفت: این بندر جاذبه‌های دیگری غیر از جزیره آشوراده دارد،‌ مثل اسب‌سواری، طبیعت بکر و سواحل دست‌نخورده، آداب و رسوم خاص ترکمن‌ها که می‌تواند به رونق گردشگری این حوزه کمک کند. 

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست ادامه داد: بنابر توافق صورت ‌گرفته ۲۲ هکتار از کل جزیره آشوراده مشمول طرح گردشگری می‌شود، در حالی که در مطالعات پیشین این طرح گردشگری، همه جزیره به عنوان زون تفرجی درنظر گرفته شده بود.

وی با اشاره به اینکه مالک تمامی این عرصه‌ها دولت است و این منطقه جزو انفال محسوب می‌شود، ابراز داشت:‌ سند مالکیت جزیره آشوراده به نمایندگی از دولت در اختیار سازمان جنگل‌هاست، و براساس قانون مدیریت این منطقه را به سازمان محیط زیست محول کرده است. 

ظهرابی ادامه داد: در بحث مدیریت این منطقه به هیچ وجه صحبت از واگذاری نیست و موضوع مورد نظر ما مشارکت در اجرای طرح مدیریت منطقه است.

به گفته این مقام مسئول، مناطق حفاظت‌شده‌ای مثل جزیره آشوراده مثل همه مناطق حفاظت‌شده در دنیاباید یک مرکز بازدیدکنندگان داشته باشند.

وی با اشاره به موافقت سازمان محیط زیست به اجرای طرح گردشگری آشوراده تنها در ۲۲ هکتار از مناطق تحت حفاظتش گفت: اجازه ساخت و ساز سنگین نداده‌ایم و باید پیمانکار از سازه‌های قابل حمل با مصالح بومی استفاده کند.

ظهرابی اضافه کرد: مرکز بازدیدکنندگان از همان روزهای ابتدایی تحویل سازمان محیط زیست می‌شود که به دلیل فاصله از زون تفرجی، ضرورتی ندارد که از سازه‌های قابل حمل در آن استفاده شود. 

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست ابراز داشت: مابقی سازه‌های قابل حمل در حداکثر یک طبقه بر روی پیلوت ، آن هم برای اقامت حداکثر ۱۰۰ نفر تعبیه خواهد شد، یعنی مجموعا حدود ۲۵ اقامتگاه بوم‌کلبه ساخته شده و همچنین دو مسیر پیاده‌روی در این جزیره طراحی خواهد شد که بازدیدکنندگان، تنها اجازه بازدید و گذر از آن را دارند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا طرح اولیه این گردشگری در پورتال سازمان محیط زیست بارگذاری نشد تا کارشناسان به بررسی و نقد آن بپردازند، گفت: ما از کارشناسان دعوت کردیم و قرار شد همه منتقدان در دانشگاه تهران جلسه‌ای برگزار کنند، اما این جلسه هیچ وقت برگزار نشد،البته جلساتی با برخی اساتید دانشگاه داشته‌ایم و طرح را توضیح دادیم. 

وی افزود: معمولا طرح‌های ارزیابی‌شده پس از تصویب بر روی پورتال سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد. 

ظهرابی در پاسخ به این سؤال که چرا سازمان جنگل‌ها در خصو ص اجرای این طرح توضیحی به مردم ارائه نداد، پاسخ داد: ما این ظرفیت را بر طبق بند «ط» ماده ۳۸ قانون داشتیم که در این منطقه مدیریت مشارکتی برقرار کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول