اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

میزگرد بررسی ابعاد فتنه 88 برگزار شد

هدف فتنه 88 جمهوریت و اسلامیت نظام بود/ حضور همیشگی مردم در صحنه‌ها نقطه قوت انقلاب است

نهم دی، روز غلبه جنود الهی بر جنود شیطان است، روز خروش ملت ایران و آشکار ساختن خشم مقدس در برابر اهانت‌ها و حرمت شکنی‌های عده‌ای غافل و مزدور وابسته به اجانب نسبت به مقدسات در روز عاشورای حسینی(ع) است.

هدف فتنه 88 جمهوریت و اسلامیت نظام بود/ حضور همیشگی مردم در صحنه‌ها نقطه قوت انقلاب است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، بی‌شک حماسه عظیم نهم دی‌ماه، برگ زرینی از دفتر پر افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی است و اوج این عظمت و فداکاری زمانی عیان شد که به تعبیر رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، به برکت یاد حضرت سیدالشهدا(ع) و با همت، بصیرت، آگاهی و هوشیاری ملت بزرگ ایران اسلامی، بساط فتنه‌گران جمع شد.

فتنه88، نبرد تنگاتنگ جبهه استکبار جهانی با انقلاب اسلامی بود که با همراهی برخی از کشورهای غربی و مرتجع عربی و رسانه‌های بیگانه، سفارتخانه‌‌های فتنه‌گر و جریان مدعی تقلب با کینه‌ای خاص از انقلاب، روند بی‌اعتمادی مردم نسبت به انتخابات و مبارزه با مردم‌سالاری دینی را در بستر کودتای مخملی دنبال می‌کردند.

به مناسبت سالروز این واقعه بزرگ و تحلیل آن، میزگردی با حضور آقایان نادر مقدسی دبیر حزب موتلفه اسلامی استان مرکزی، حیدر جهانبخشی دبیر جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی استان مرکزی و عباس خسروانی تحلیل‌گر مسائل سیاسی و ابوالفضل فخرالاسلام کارشناس مسائل سیاسی در دفتر خبرگزاری فارس استان مرکزی برگزار شد که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

فارس: تحلیل شما از حماسه 9 دی چیست؟ آنچه باعث مردم به میدان بیایند و آن فتنه عظیم را خنثی کنند چه بود؟

نادر مقدسی: حماسه 9 دی که در تاریخ کشور ما ماندگار خواهد شد چرا که پاسخی دندان‌شکن به رفتارهای ساختارشکنانه و جسارت‌های صورت گرفته به اعتقادات و ارزش‌های دینی جامعه ما بود.

در واقع مردم در یوم‌الله 9 دی به عنوان مدافعان ارزش‌ها، اعتقادات، هویت دینی و اهل بیت(ع) به میدان آمدند و نتوانستند توهین‌های افرادی که به اسم دفاع از حقوق مردم در خیابان‌ها حضور یافته بودند و همه چیز را زیر پا گذاشته بودند تحمل کنند.

 

ما در روزهای سخت فتنه دیدیم که فتنه‌گران هر روز به شکل‌های مختلف، دین و اعتقادات مردم را به سخره می‌گرفتند و با سر دادن شعارهای ساختارشکنانه، آرمان‌های انقلاب را خدشه‌دار می‌کردند.

آنها همه این اقدامات ناجوانمردانه را به این بهانه انجام می دادند که در انتخابات تقلب صورت گرفته ولی بعدها اعتراف کردند که تقلب یک بهانه بوده  و هدف آنها سرنگونی نظام بود.

حیدر جهانبخشی: در فتنه سال 88 همه دشمنان جمهوری اسلامی با هدف قرار دادن اسلامیت و جمهوریت نظام و در بستر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وارد عرصه تقابل به نظام شدند و با به خدمت گرفتن برخی مزدور و فریب‌خورده داخلی در قالب یک کودتای نرم در تلاش بودند تا نظام اسلامی را براندازند.

مجرمان سیاسی با همکاری همه دشمنان انقلاب از طیف‌های مختلف مثل منافقین، بهاییان، سلطنت‌طلب‌ها و مارکسیست‌ها و با پشتیبانی و حمایت‌های مالی و اطلاعاتی، رسانه‌ای و سیاسی دشمنان خارجی و با اسم رمز تقلب  وارد جنگ رو در رو با انقلاب شدند و این پدیده حقیقتا یک فتنه بزرگ بود و تنها حضور میلیونی مردم می‌توانست این فتنه را خاموش کند و دیدیم که خروش تاریخی مردم در ۹ دی به این  فتنه‌گری پایان داد و آنها محکوم به شکست کرد و مهر خیانت را بر پیشانی آنها نشاند.

عباس خسروانی: فتنه ۸۸ یک امتحان الهی برای انقلاب اسلامی ایران بود، این فتنه‌گری ناشی از این واقعیت است که نظام اسلامی ایران بعد از انقلاب حرف نویی را در دنیا زده است و این حرف نو دوستان و دشمنانی در دنیا دارد و از سوی دیگر این انقلاب با حرف نو خود به یک الگو برای سایر ملت‌های آزاده دنیا شده و منافع نظام استعماری و استکباری را به خطر انداخته است و به همین دلیل است که انقلاب اسلامی همواره در معرض انواع فتنه‌ها، امتحانات و تهدیدها قرار داشته و در ادامه راه خود نیز خواهد داشت.

هنر نیروهای انقلابی این است که بتوانند این فتنه‌ها را شناسایی و شناخت درستی از آنها ارائه دهند و بتواند با هوشیاری و هنرمندی خود نسبت به خنثی‌سازی آن‌ها اقدام کنند و برنامه‌ریزی و تدبیر لازم را داشته باشند.

 

انقلاب اسلامی همچنان بر مواضع انقلابی خود مثل استقلال و آزادی و عدالت‌طلبی و مبارزه با ظالم پایبند است و بر آن‌ها تأکید دارد به گونه‌ای که تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و سیاسی و نظامی هم از آرمان‌های خود دست نخواهد کشید، قطعاً فتنه‌ها  ادامه خواهد داشت.

فخرالاسلام: اگرچه 9 سال از فتنه  پیچیده 88 می‌گذرد، ولی هنوز ابعاد گسترده این فتنه که با اهداف براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران و با هماهنگی همه دشمنان داخلی و خارجی بود برای مردم روشن نشده است. 

با روی کار آمدن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، استکبار جهانی لطمه اساسی دید، چراکه در وهله نخست همه ذخایر نفتی، گازی، معادن و نقطه استراتژیک جغرافیایی را از دست داد و دیگر اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با پیشرفت در همه زمینه‌ها، به‌سوی الگو شدن برای سایر کشورهای جهان پیش می‌رفت که این موضوع برای آمریکا به‌عنوان ابرقدرت جهانی بسیار سخت بود که یک حکومت نوپا، ابهت آن را در جهان لگدمال کند و بدون وابستگی و با استقلال کامل به روند خود ادامه دهد.

دشمن تا به امروز اندیشکده‌های زیادی را برای براندازی نظام اسلامی ایجاد و هزینه‌های هنگفتی را برای آن‌ها صرف کرده است، که یکی از آنها فتنه 88 بود.

فارس: یکی از مهم‌ترین نقش‌آفرینان خنثی‌سازی فتنه سال 88، ولایت فقیه و مدیریت کم‌نظیر ایشان و پشتیبانی مردم از امر ولایت فقیه بود؟ دلایل موفقیت مردم ایران در خنثی‌سازی فتنه‌ها چیست؟

نادر مقدسی: 9 دی برگ زرینی در تاریخ پر از ایثار و حماسه ایران اسلامی است و توانست پیام ولایت‌مداری ملت مسلمان ایران را به جهانیان مخابره کند و مردم با حضور خودجوش، باشکوه و یکپارچه خود در راهپیمایی عظیم 9 دی نشان دادند که توطئه‌ها و نقشه‌های نظام استعماری و استکبار جهانی حرکت آنها را در ادامه راه شهدا و امام شهیدان و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و پشتیبانی از ولایت فقیه نه تنها متوقف، بلکه کند هم نخواهد کرد.

حضور همیشگی مردم در صحنه‌های سخت و طلاقت‌فرسا برای نظام جمهوری اسلامی یک نقطه قوت است و متمایز کننده نظام ما از سایر نظام‌های سیاسی جهان حضور گسترده مردم در میدان بود، بر این اساس سالروز این روز بزرگ فرصت مغتنمی  است تا با بیان ابعاد فتنه، جوانان بدانند دلارهای کثیف دشمنان انقلاب اسلامی کجا هزینه شدند و مرکز حمایت‌های گسترده مالی، سیاسی و بین‌المللی آنها کجا بود و پیاده نظام آنها در داخل کشور چه کسانی بودند و چه هدفی را دنبال می‌کردند.

نهم دی نباید به فراموشی سپرده شود بلکه با روایت آن باید از آن درس بصیرت و عبرت آموخت و به نسل‌های آینده نیز منتقل کرد که چگونه منافقان و مستکبرین و دنیا پرستان کشور را به آتش کشیدند و مردمی بزرگ با بیداری و بصیرت آتش فتنه را خاموش کردند.

ناگفته‌های فتنه 88 و چگونگی حماسه 9 دی برای آیندگان عبرت‌آموز است و امروز بیش از هر زمان دیگری همه مسئولان و کارگزاران نظام باید قدر این ملت را بدانند و نه فقط در شعار بلکه در عمل و با اقدامات گره‌گشا در رفع مشکلات مردم کوشا باشند و خدمات آنها را ارج نهند.

حیدر جهانبخشی: حماسه 9 دی و حضور باشکوه مردم در میدان توانست فتنه‌ای که با رمز تقلب آغاز شده بود و با دلارهای سعودی و همراهی اطلاعاتی سرویس‌های جاسوسی اسرائیل و انگلیس و پشتیبانی سیاسی و رسانه‌ای و نرم افزاری آمریکا قرار بود نظام جمهوری اسلامی را از قدرت ساقط کند، خنثی ساخت و طومار آشوب‌گران و پیاده نظام آنها را در داخل کشور برچید و آنها را در رسیدن به اهداف شومشان که همان زدن ولایت فقیه و به تاراج بردن اسلامیت و جمهوریت نظام بود ناکام گذاشت.

 

در حالی که مردم چنین حماسه‌ای را آفریده‌اند باید آن را گرامی و زنده نگه داریم عده‌ای با اغراض خاص به دنبال آن هستند تا ۹ دی به فراموشی سپرده شود، متأسفانه برخی از همین افراد که اتفاقا در فتنه هم نقش داشتند، امروز در کشور مسئولیت دارند و قطعا چنین افرادی حاضر نخواهند شد تا حماسه نهم دی زنده بماند و ما امیدواریم که آنها از رافت نظام اسلامی سوء‌استفاده نکنند و همان برنامه‌های سال ۸۸ را  دنبال نکنند.

ما در فتنه سال 88 به کلام نورانی امام خمینی (ره) رسیدیم که فرمودند «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به این مملکت آسیبی نرسد». مدیریت انقلابی شجاعانه و مدبرانه رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی در رویارویی با فتنه را می‌توان یکی از دوره‌های افتخارآمیز ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی در مواجهه با دشمن دانست به طوری توانستند با سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی و تاکید بر اجرای قانون و صیانت از آراء ملت به عنوان حق‌الناس، باز گذاشتن باب گفتگو و مدارا با معترضین، نصیحت و هشدار به آنان فتنه را مهار و فتنه‌گران را رسوا کنند و صلاحیت خود را برای رهبری نظام به اثبات برسانند و از سوی دیگر مردم ولایت‌مدار نیز با پشتیبانی از ولایت فقیه توانستند این فتنه بزرگ را که کشور را به لبه پرتگاه برده بود، خنثی کنند.

عباس خسروانی: فتنه سال 88 با وجود اینکه اینکه خسارت‌های بسیار زیادی برای کشور و مردم به همراه داشت اما خالی از برکت هم نبود و یکی از این برکات نمایش وحدت بین امام و امت بود که ما به‌خوبی عشق و محبت بین امام و امت را  دیدیم و وقتی امت و ولایت در کنار همدیگر قرار بگیرند و امت از ولایت پشتیبانی و حمایت کند هیچ قدرتی توانایی مقابله با آنها را ندارد و در سال 88 دیدیم که رهبری انقلاب چگونه با عملکرد خویش قلوب ملت را به خود جذب کرد و مردم نیز ولی زمان خود را تنها نگذاشتند و پشت سر ولی‌فقیه خود در راستای حراست از نظام اسلامی به‌خوبی به تکلیف خود عمل کردند.

یکی دیگر از برکات فتنه سال 88 افزایش میزان خلوص نظام جمهوری اسلامی به لحاظ مدیران و کارگزاران بود به طوری که در این ماجرا صف دوستان انقلاب از کسانی که نسبت به انقلاب دلسرد شده بودند و به انقلابی‌گری و انقلابی مانده بی‌اعتقاد شده بودند جدا شد.

ما شاهد حضور افراد زیادی تا قبل از سال ۸۸ در صف اول انقلاب بودیم اما در سال ۸۸ و در کوران فتنه و غبارهای بوجود آمده مشخص شد که آنان دلشان با انقلاب نیست و علاقه‌ای هم به تداوم انقلاب و ماندن در قطار انقلاب ندارند و به نظر می‌رسد پیاده شدن این طیف از مدعیان دروغین انقلاب از قطار انقلاب یکی از برکات حوادث سال 88 بود.

از سوی دیگر سربلند بیرون آمدن انقلاب و انقلابیون از حوادث سخت و تلخ فتنه به اقشار مختلف مردم و گروه‌های سیاسی دلگرمی خاصی داد و نشان داد که این‌ نظام هم چنان پابرجاست و به چنان قدرت و اقتداری رسیده که دیگر فتنه‌ها توان خم کردن کمر آن را ندارند.

ما دیدیم که چه بسیار سیاسیون و مدیران و نخبگانی که تصور می‌کردند با فتنه سال ۸۸ کار انقلاب اسلامی تمام است نظام دچار فروپاشی خواهد شد اما فتنه نشان داد که این انقلاب بسیار تناور و مقتدر است.

ابوالفضل فخر‌الاسلام: دشمن پس از دفاع مقدس از جنگ مستقیم فاصله گرفت و به این سمت حرکت کرد که تغییر باید از درون انجام شود، در نتیجه با برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت به دنبال بستر می‌گردد و انتخابات و یا یک پدیده اجتماعی می‌تواند بستر مناسبی باشد.

 قبل از فتنه ۸۸ دشمن فتنه ۷۸ را طراحی و اجرایی کرد؛ در فتنه ۷۸ بسته شدن روزنامه «سلام» ‌بهترین سوژه برای تحریک دانشجویان بود که باید برای آزادی بیان قیام کنند و تاکنون هم معلوم نشده اولین اعلامیه برای دعوت دانشجویان برای تجمع در ساعت ۲۱ شب در کوی دانشگاه از طرف چه کسی بوده است. وقتی بستر مناسب و فضا مهیا شد پیاده ‌نظام دشمن نقش خود را بازی کرد که یکی از این نقشه‌ها کشته سازی و تحریک سایر مردم بود.

 

در فتنه ۸۸ کلیدواژه تقلب در انتخابات از ماه‌ها قبل به زبان‌ها افتاد و شخصیت‌های بزرگی حتی در نماز جمعه آن را مطرح کردند، پس ارتباط این دو فتنه، حضور علنی دشمن و بازی افراد فریب خورده در زمین دشمن بود.

پیش‌زمینه‌هایی در کشور در آن سال وجود داشت که برای برنامه‌ریزی و اجرای نقشه دشمن مؤثر بود؛ از جمله خروج دولت از دست لیبرال‌ها، غرب‌گرایان و دنیاطلبان بود که با روی کار آمدن دولت نهم  فضای کشور به سمت تلاش، خدمت و سربلندی می‌رفت و در حقیقت به تعبیر مقام معظم رهبری، مسئولین شعارهای انقلاب را روی دست گرفته بودند.

به تعبیر ساده‌تر افرادی که از منابع ملی و بیت‌المال به هر طریقی سوءاستفاده می‌کردند، مثل طلحه‌ها، زبیرها و معاویه‌ها از شرایط به وجود آمده ناراحت بودند.

 تاریخ بهترین گواه و پاسخگوست که در بروز فتنه‌ها، اصالت افراد و پایبندی آنان به ‌نظام اسلامی و ولایت معلوم می‌شود و در فتنه 88 خواص مردود و ساکتین چهره خود را نشان دادند، همچنان که در صدر اسلام نیز همین اتفاق افتاد.

درنتیجه همه ‌کسانی که بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران در ۲۹ خرداد و اتمام ‌حجت ایشان با همگان، بازهم بر روی حرف نامربوط خود مبنی بر تقلب در انتخابات ایستادند، نه ‌تنها ریشه‌دار نیستند بلکه با خروج از تبعیت از فرمان ولایت‌فقیه در صف دشمنان قرار گرفتند که اگر توبه نکرده باشند، با اصحاب جمل و نهروان و صفین محشور خواهند شد.

 قصد دشمن ایجاد انقلاب رنگین در کشور برای براندازی نظام اسلامی بود، دشمنان نظام اسلامی در برخی کشورها با انقلاب‌های مخملی موفقیت‌هایی به دست آورده بودند، ولی با هوشیاری و مدیریت معجزه‌گونه رهبری نظام در فتنه ۸۸ شکست سختی خوردند.

دشمن دست‌بردار نیست و از آن روز عمده فعالیت‌های خود را در رسانه‌ها، شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی شدت بخشیده و توانسته است تا حدود زیادی در برخی زمینه‌ها موفقیت‌هایی را نیز کسب کند. جذب ۴۰ میلیون نفر در تلگرام و به گروگان گرفتن اذهان و پمپاژ شایعه، دروغ و ناامیدی ازجمله مواردی است که نشان می‌دهد راهکارهای دشمن برای رسیدن به اهدافش اثرات خود را داشته است.

فارس: برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟

نادر مقدسی: راهکار درست آن است که ما برابر با هزینه‌هایمان در حوزه نظامی و دفاعی، در حوزه رسانه نیز هزینه کنیم، اگر به این ضرورت توجه نکنیم، مشکلات هرروز به شکل و ظاهر جدید بروز پیدا می‌کند. ما باید ساختارها را درست کنیم و واقعاً چشم‌انداز ۵۰ ساله که مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند، برای کشور برنامه داشته باشیم.

حیدر جهانبخشی: نقش مقام معظم رهبری در بصیرت بخشیدن و خنثی‌سازی فتنه ۸۸ و نجات کشور از لبه پرتگاه نقش بسیار اساسی و تاثیرگذار بود، در فتنه ۸۸ که ۸ ماه کشور را به آشوب و بحران کشاند، عمده خویشتن‌داری‌ها از سوی رهبری معظم در جامعه تزریق می‌شد.

بسیاری از همان معترضان از همین مردم و نظام بودند که با تدبیر مقام معظم رهبری در طول این مدت با روشن شدن چهره خبیث فتنه‌گران و وابستگی آنان به بیگانگان، کم‌کم از صف معترضین جدا شده و به آغوش انقلاب برگشتند.

بدون شک پیروی از ولایت فقیه به راحتی می‌توان مقابل چنین فتنه‌هایی ایستاد و آن را خنثی کرد.

عباس خسروانی: برخی حرکت‌های تحریک‌آمیز معترضان در حدی نبود که خروش ملت را به دنبال داشته باشد، ولی مردم از این لجاجت و نادانی معترضان به ستوه آمده بودند و همان‌طوری که گفته شد، حجم متراکمی از بغض‌های فروخورده داشتند که وقتی با ماجرای روز عاشورا و تعرض به پرچم‌ها و عزاداری‌های حسینی مواجه شدند، کاسه صبرشان لبریز شد و آن سیل خروشان و حماسه ماندگار را در سراسر کشور در روز ۹ دی ۸۸ آفریدند.

موضوع جذب حداکثری زمانی است که اصول و مبانی زیر پا گذاشته نشود، فتنه‌گران قصد داشتند بدعتی را بگذارند که اگر کسی رأی نیاورد، با بهانه تقلب یا هر بهانه دیگر انتخابات را باطل ‌کنند؛ ولی رهبری معظم انقلاب قاطعانه مقابل این بدعت و خواسته نابجای سران فتنه، ایستادگی کردند. دلیل آن‌هم خیلی ساده است برای اینکه در انتخابات بعدی هم کسی که رأی نمی‌آورد همین بدعت را خواستار می‌شد و نتیجه‌اش این می‌شد که کشور هیچ موقع به آرامش نمی‌رسید، برای اینکه در انتخابات همیشه پیروز و شکست‌خورده وجود دارد.

هوشیاری و بصیرت مردم همواره از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری خواهند کرد.

ابوالفضل فخرالاسلام: مهم‌ترین وظیفه رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب، دیجیتال و مجازی بحث روشنگری، بصیرت‌افزایی و هدایت جامعه به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل است و اینکه رستگاری ملت و سربلندی نظام اسلامی و عزت همه‌جانبه فقط در اطاعت از ولایت‌فقیه حاصل خواهد شد و راه‌های دیگر بیراهه است.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول