اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

لازمه فهم قرآن کریم برخورداری از معلومات گوناگون است

کارشناس مسائل مذهبی استان مرکزی یکی از علل مهم نیازمندی به تفسیر را ضعف دانش بشر دانسته و بیان می کند: لازمه فهم قرآن کریم برخورداری از معلومات گوناگون است که انسان به دلیل ضعف دانش از همه معلومات به طور کامل و جامع برخوردار نیست.

لازمه فهم قرآن کریم برخورداری از معلومات گوناگون است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، قرآن کریم معجزه جاوید پیامبر اکرم (ص) است و در طول 23 سال بر ایشان نازل شد، خداوند بزرگ قرآن کریم را برای هدایت بشر نازل کرده است، مفاهیم و معارف والای این کتاب آسمانی در قالب سوره‌ها و آیات بیان شده است.

درک و فهم این مفاهیم والا برای هرکسی آسان نیست، در روایات آمده است قرآن دارای ظاهری زیبا و باطنی عمیق است و از این‌رو نیاز به شرح و توضیح آیات قرآن همیشه احساس می‌شود.

کارشناس مسائل مذهبی استان مرکزی با بیان اینکه مراجعه به تفسیرهای قرآن باعث می‌شود تا با مفاهیم عمیق قرآن بیشتر و بیشتر آشنا شویم، به خبرنگار فارس در اراک می گوید: تفسیرهایی که به زبان ساده منتشر شده‌اند می‌توانند برای مراجعه عموم مردم بسیار مناسب باشند.

حجت الاسلام رضا میرزایی می افزاید: ریشه کلمه تفسیر «ف س ر» به معنای پرده برداشتن، بیان و کشف کردن است و در اصطلاح به معنای پرده برداشتن و شرح دادن آیات قرآن برای کشف مقصود خداوند است به اندازه‌ای که بشر طاقت دارد.

وی تصریح می کند: در قرآن کریم فقط یک بار کلمه تفسیر به کار رفته است که آن‌هم به معنای شرح دادن است.

پیامبر اکرم (ص) اولین مفسر قرآن کریم 

کارشناس مسائل مذهبی استان مرکزی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) اولین مفسر قرآن کریم است، ادامه می دهد: بر اساس بیان قرآن و به دلیل این‌که تفسیر کلام خداوند اهمیت خاصی دارد اولین مفسر و مبین آیات قرآن کریم رسول اکرم (ص) بودند که آیات قرآن را برای مسلمانان و یاران خود شرح و تفسیر می‌کردند و نکته‌های اخلاقی و واژگان و اصطلاحات قرآن را بیان می‌کردند.

میرزایی می گوید: یاران پیامبر(ص) هرگاه نمی‌توانستند معنی آیات قرآن را بفهمند و درک کنند به ایشان مراجعه می‌کردند و معنی آیات را فرا می‌گرفتند، حضرت معمولاً هم به صورت گفتاری و هم به صورت عملی آیات قرآن را تفسیر می‌کردند، پیامبر همچنین علاوه بر شیوه عمومی به طور خاص هم برای گروهی از یاران خود و حضرت علی (ع) آموزش‌هایی داشته‌اند.

وی اظهار می کند: در روایات امامان معصوم (ع) آمده است پیامبر به طور خاص تفسیر همه قرآن را به امام علی(ع) آموخته است.

سه روش برای تفسیر وجود دارد

کارشناس مسائل مذهبی استان مرکزی با اشاره به روش‌های تفسیری بیان می کند: به طور کلی سه روش برای تفسیر وجود دارد؛ تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر روایی و تفسیر عقلی که در تفسیر قرآن به قرآن باید گفت یکی از مهم‌ترین روش‌ها و شیوه‌های تفسیر، تفسیر قرآن به قرآن است که در این روش از کشف و شرح یک آیه یا آیاتی با استفاده از آیات دیگر استفاده می‌شود.

میرزایی می گوید: قرآن کریم خود گویای معارف خود می‌باشد و بهترین راه درک و فهم آیات قرآن، خود قرآن است، که این روش شیوه پیامبر و حضرت علی(ع) و دیگر امامان معصوم(ع) می‌باشد.

وی با اشاره به تفسیر ترتیبی و موضوعی خاطرنشان می‌کند: تفسیر ترتیبی آن است که قرآن را بر حسب ترتیب موجود از سوره حمد تا سوره ناس و بر اساس نزول از اول تا آخر قرآن را تفسیر کند، در این روش ممکن است مفسر همه قرآن را تفسیر نکند و تنها بخشی از قرآن را تفسیر کند مانند تفسیر جزء سی شیخ محمد عبده.

کارشناس مسائل مذهبی استان مرکزی می‌گوید: تفسیر موضوعی آن است که مفسر موضوع واحد و مستقل قرآنی مانند خداشناسی، معاد، نبوت و... را بررسی کند، تفسیر اخلاق در قرآن آیت‌الله مصباح یزدی و منشور جاوید آیت‌الله سبحانی از جمله تفاسیر موضوعی هستند.

میرزایی پیرامون تفسیر روایی ادامه می دهد: در تفسیر روایی پیامبر و ائمه، آیه‌ای را تفسیر کردند که مفسر در تفسیر آیه به این‌گونه روایات استناد می‌کند. در واقع از سنت در تفسیر قرآن استفاده می‌کنند.

به گفته وی یکی دیگر از روش‌های تفسیری تفسیر اجتهادی است؛ در این روش مفسر بر عقل متکی است تا روایت و نقل.

یکی از علل مهم نیازمندی به تفسیر ضعف دانش بشر است

کارشناس مسائل مذهبی استان مرکزی یکی از علل مهم نیازمندی به تفسیر را ضعف دانش بشر دانسته و بیان می‌کند: لازمه فهم قرآن کریم برخورداری از معلومات گوناگون است که انسان به دلیل ضعف دانش از همه معلومات به طور کامل و جامع برخوردار نیست.

میرزایی با تاکید بر اینکه قرآن دریایی بی‌انتها و چشمه‌ای نورانی است، می‌افزاید: قرآن روش‌های زندگی را در آیات مختلف بیان کرده است که با شناخت درست آیات می توان بهترین روش ها را در زندگی به کار برد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول