اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

روایت فتح جبهه‌های علم با اراده ایرانی/ ۲۱

محصول کاملا ایرانی انحصار آمریکا را شکست/ در برابر تحریم تسلیم نشدیم

محقق ایرانی که با کمک همکارانش در یک شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انحصار فناوری تولید کنترلر هوشمند ویلچر را از شرکت‌های آمریکایی گرفته‌اند، گفت: اگر سنگر کشور را خالی کنیم ایران آباد نمی‌شود.

محصول کاملا ایرانی انحصار آمریکا را شکست/ در برابر تحریم تسلیم نشدیم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مرضیه حسن پور؛ ایران از دوران باستان مهد دانش بوده‌ است و این مساله در کتب دانشمندان ایرانی کاملا مشهود است.

دانشمندان ایرانی که از دیرباز در پیشرفت علوم متفاوت نقش اساسی داشته‌اند، هم‌اکنون در حال احیای دوران طلایی علمی خود هستند.

مقایسه ایرانِ قبل و بعد از انقلاب هم می‌تواند واقعیت‌های مهمی را برای نسل‌های پس از انقلاب آشکار کند، واقعیتی که همان «انفجار نور» را نشان می‌دهد. ایران از جمله کشورهایی است که  با وجود تحریم‌های بین‌المللی در بسیاری از علوم، جایگاه‌های بالایی را در تولید علم دنیا به خود اختصاص داده است، به طوریکه ایران دارای بیشترین سرعت تولید علم در میان کشورهای دنیاست.

ایران که از خیلی سال پیش به عنوان مهد علم و دانش مطرح بوده است، حالا هم در حوزه فنی و مهندسی به سومین کشور در تربیت مهندس در سال ۲۰۱۸ تبدیل شده، هشتمین کشور دنیا در پرتاب ماهواره است، پنجمین کشور در نانو در سال ۲۰۱۶، چهاردهمین کشور در علوم و فیزیکی هسته‌ای در سال ۲۰۱۶، پنجمین کشور در مهندسی شیمی و مهندسی انرژی برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در ۲۰۱۵، نهمین کشور در مهندسی عمران و مهندسی اقیانوس برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در ۲۰۱۵، یازدهمین کشور در مهندسی هوافضا برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در ۲۰۱۵، دوازدهمین کشور در مهندسی صنایع برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در ۲۰۱۵ است.

صنعت هواپیمایی ایران در رتبه دهم در بین ۱۴۷ کشور جهان است، همچنین در جمع ۱۱ کشور دارای فناوری پرتاب ماهواره قرار دارد. 

ایران رتبه دوم در زمینه پیشرفته‌ترین کشور‌ها در حوزه سلول‌های بنیادین را دارا است و از نظر تولیدات زیست فناوری در رتبه ۱۳ جهان و اول منطقه در سال ۲۰۱۷، قرار دارد.

محققان کشورمان بخصوص در مقاطع تحریم به گونه‌ای جهادی و خالصانه عمل می‌کنند که تحریم‌های ظالمانه دشمن نتواند برای مردم ما مشکل‌ساز شود و بیشتر تجهیزات موردنیاز کشور از سوی محققان داخلی تأمین می‌شود.

با توجه به اینکه کشور ما سال‌ها در جنگ تحمیلی هم قرار داشته و جانبازان زیادی دارد، تجهیزات پزشکی بخصوص برای معلولان و جانبازان مورد نیاز کشور است و نکته قابل توجه اینجاست با وجود اینکه نباید تجهیزات پزشکی و داروها جزء موارد تحریم قرار بگیرند اما دشمنان سعی می‌کنند اجازه ندهند این محصولات هم به کشور ما وارد شود.

اما زهی خیال باطل که دانشمندان ما قدرتمندتر از آن هستند که تحریم مانع پیشرفت‌شان شود.

دانشمندان ایرانی در هر حوزه‌ای که نیاز باشد و مردم کشورمان مشکل داشته باشند دست به کار می‌شوند و به سرعت با دست‌یابی به دانش‌ فنی تولید محصولات موردنیاز برای تولید محصولات به صورت کاملا بومی اقدام می‌کنند.

هر فردی در هفته نخست زمستان که نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری محققان کشورمان به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش در نمایشگاه بین‌المللی تهران به نمایش درآمده بود، سری به این نمایشگاه زده است حتما عظمت محققان ایرانی در تولید فناوری‌های پیشرفته را دیده است.

یکی از این تجهیزات بومی سیستم کنترلر ویلچر برقی است.

برای اینکه بیشتر درباره این فناوری ایرانی بدانیم با هاشمی محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر صحبت کردیم.

آنچه در گفت‌وگوی ما با این محقق ایرانی می‌خوانید:

* دست‌یابی به تولید کنترلر هوشمند ویلچر فناوری پیشرفته است.

* این فناوری در انحصار سه شرکت آمریکایی بود

* تمام کشورهای دنیا باید کنترلر هوشمند ویلچر را از شرکت‌های آمریکایی تهیه می‌کردند اما ما آن را کاملا ایرانی تولید کردیم

* انحصار این فناوری پیشرفته را از آمریکا گرفتیم

* تجهیزات پزشکی را هم تحریم کردند اما روی پای خود ایستادیم

* با سیلی صورتمان را سرخ کردیم تا برند کاملا ایرانی ارائه دهیم

*  اگر بخواهیم سنگر را خالی کنیم کشور آباد نمی‌شود

* از دولت انتظار چندانی برای حمایت نداریم

* سیستم هوشمند پرداخت اقساط برای ویلچر برقی هوشمند تعبیه کردیم

* انحصار تولید کنترلر هوشمند ویلچر را از شرکت‌های آمریکایی گرفتیم

فارس: درباره طرح کنترلر ویلچر برقی توضیح دهید.

هاشمی: ما بر روی مجموعه مدارات الکترونیکی کنترل و راهبری ویلچر برقی، اسکوتر برقی و انواع وسایل الکتریکی که حفاظت‌ها و استاندارهای تجهیزات پزشکی را لازم دارند، کار می‌کنیم.

برای کاربری آسان‌تر به خصوص هنگام قرار گرفتن پشت میز کار، آسانسور و محیط های کوچک می‌توان از مفصل چرخشی ویلچر به واسطه کنترلر استفاده کرد.

این سیستم کنترلر ویلچر برقی است که از محل ابزار ارتباطی کاربر با موتور الکتریکی ویژه می‌تواند ویلچر را در  ۲ جهت حرکت داده و حفاظت‌های مورد نیاز را هم تأمین کند.

نمایشگر ال سی دی برای اعلام پیام های وضعیت، ناوبری و خطاهای احتمالی به کاربر، نصب آسان روی ویلچرهای برقی، مجهز به چراغ پروژکتور ال سی دی کم مصرف و فلاشر، مجهز به قفل کودک، از جمله مزیت های این سیستم است.

تجهیزات پزشکی باید دارای امنیت زیادی باشد، به طوریکه اگر اتصالی رخ می‌دهد یا اتفاقی می‌افتد باید سیستم قبل از رخ دادن اتفاق، آن را تشخیص داده و از پیش آمدن آن جلوگیری کند بنابراین سطوح مفصلی از حفاظت‌های پزشکی نیاز است.

بنابراین در مراحل طراحی این محصول استانداردهای موردنیاز ایمنی و اعتمادپذیری که در برندهای برتر جهانی به کار رفته مدنظر قرار گرفته است.

این سیستم طوری طراحی شده که برای استفاده از آن افراد مبتدی و پیشرفته مدنظر قرار گرفته‌اند و به واسطه دفترچه‌های راهنما بدون نیاز به ارتباط با شرکت تولیدکننده، قابل برنامه ریزی است.

هنگامی که سطح شارژ باتری کنترلر هوشمند پایین باشد، برای جلوگیری از صدمه دیدن باتری از حداکثر سرعت می‌کاهد که این کاهش کاملا برای فرد استفاده کننده محسوس است.

ما توانستیم به دانش فنی ساخت این کنترلر هوشمند دست یابیم و این بخش از ویلچر که قابل نصب روی تمام ویلچرهای برقی است، فناوری پیشرفته ویلچر محسوب می‌شود.

تولیدکنندگان ویلچر برقی در جهان که بسیار زیاد هستند نیاز دارند این ماژول کنترلر را از یکی از شرکت‌های تولیدکننده کنترلر خریداری و نصب کنند.

فارس: چند شرکت در جهان این توانمندی را دارند؟

هاشمی: محصول با کیفیت این سیستم را فقط ۳ شرکت تولید می‌کنند که هر ۳ شرکت را آمریکایی‌ها خریداری کردند، یعنی این علم عملاً در انحصار آمریکاست البته چند شرکت درجه دو و سه چینی هم وجود دارد ولی محصول با کیفیت فقط مربوط به این ۳ شرکت آمریکایی است و ما در تحریم قرار داریم و نمی‌توانیم این تجهیزات را خریداری کنیم.

* تجهیزات پزشکی هم در تحریم‌ها قرار گرفت اما روی پای خودمان ایستادیم

فارس: شما گفتید این سیستم نوعی تجهیزات پزشکی به شمار می‌رود. مگر برای تجهیزات پزشکی هم تحریم درنظر گرفته می‌شود؟

هاشمی: بله در واقع نباید تجهیزات پزشکی جزء تحریم‌ علیه کشورها باشد اما اگرچه این محصول جزء وسایل پزشکی است ولی به شدت مراقبت می‌کنند که محصول به دست ایرانی‌ها نرسد و ما خودمان آن را در کشور ساختیم.

فارس: برای ساخت این محصول چند سال تلاش کردید؟

هاشمی: ما کنترلری را ساختیم که ۸ سال بر روی آن کار کردیم و این محصول کاملاً ایرانی است.

فارس: محصول شما از نظر کیفیت در چه سطحی است؟

هاشمی: این محصول از نظر کیفیت و ایمنی در حد برندهای معتبر جهانی است و گام‌های مهندسی برداشته‌ایم که از نظر قابلیت و امکانات ویژگی‌های خاصی را دارد که برخی از آنها در دنیا وجود نداشته است.

فارس: این محصول در چه مرحله‌ای از تولید قرار دارد؟

هاشمی: این محصول دوره آزمایشگاهی را گذرانده است و در حال حاضر به مرحله فروش رسیده‌ایم. 

در حال گذراندن پروسه ثبت اختراع جهانی این محصول هم هستیم.

فارس: در حال حاضر دانش‌بنیان بودن شما به تائید رسیده است؟

هاشمی: شرکت در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر مستقر شده و در حال حاضر در پروسه دانش‌بنیان شدن هستیم.

ما سال‌ها با فعالیت‌های زیرزمینی دانش‌بنیان کار خود را پیش بردیم.

* با سیلی صورتمان را سرخ کردیم تا برند کاملا ایرانی ارائه دهیم

فارس: مشکلاتی هم داشتید؟

هاشمی: بودجه ما کافی نیست، ما در این سال‌ها بسیار از جیب خودمان هزینه کردیم.  البته چند سالی هست که در برج علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر مستقر هستیم، اما به طور کلی سطح حمایت دولتی از کار تخصصی بسیار ناچیز است، ما باید روی پای خودمان می‌ایستادیم و انتظار آنچنانی از دولت نداشتیم.

خیلی‌ها از کشور رفتند ولی ما فکر کردیم هیچکس جز خودمان نمی‌تواند از کشور مراقبت کند، ما نمی‌توانیم از خارجی‌ها انتظار داشته باشیم که کشور ما را آباد کنند آن‌ها به فکر منافع خودشان هستند، اگر بخواهیم سنگر را خالی کنیم اتفاق خاصی نمی‌افتد و کشور آباد نمی‌شود.

ما سالها صورت‌مان را با سیلی سرخ کردیم تا به اینجا رسیدیم و محصولی که در حد سه برند جهانی است را با برند ایرانی تولید کردیم.

این محصول قابلیت دیگری هم دارد.

فارس: چه قابلیتی؟

* تعبیه سیستم هوشمند پرداخت اقساط برای ویلچر برقی هوشمند

هاشمی: با توجه به اینکه ویلچر برقی بسیار گران قیمت است و خرید آن در بضاعت معلولان نیست ما سیستمی را طراحی کردیم که کاربران به صورت هوشمند می‌توانند به صورت اقساط این ویلچر را تهیه کنند.

سیستم هوشمند پرداخت اقساط، زیرساخت فروش اقساطی این وسیله را ایجاد می‌کند به طوریکه به جای چک و ضامن برای پرداخت اقساط، ضمانت به صورت هوشمند ایجاد می‌شود یعنی به این شکل است که اگر کاربر قسط را پرداخت نکند سیستم از کار می‌افتد و سبب می‌شود تا کاربران تسهیلات اقساط را بدون وجود ضامن پرداخت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول