اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مازندران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

هر وقت تصادفات رانندگی به صفر رسید، مرگ مادران باردار هم به صفر می‌رسد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره آمار منتشرشده از سوی پزشکی قانونی مازندران درباره تعداد مرگ مادران باردار در استان مازندران گفت: میزان مرگ مادران باردار استان از متوسط کشوری پایین‌تر است.

هر وقت تصادفات رانندگی به صفر رسید، مرگ مادران باردار هم به صفر می‌رسد

سیدعباس موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس مازندران در ارتباط با آمارهای منتشرشده توسط پزشکی قانونی در ارتباط با مرگ مادران باردار اظهار کرد: توضیح این مطلب را معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان ارائه کرده، میزان مرگ مادران باردار در استان از متوسط کشوری پایین‌تر است.

وی با اعلام اینکه ۴۴ هزار تولد زنده در سال داریم، افزود: از مجموع این موارد هشت مورد مرگ مادر باردار داشتیم که تنها دو مورد خون‌ریزی و بقیه سایر بیماری‌ها و تصادف بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: پرداختن و حساس کردن این موضوع به جامعه چندان کمک نمی‌کند.

موسوی در پاسخ به سؤال فارس در ارتباط با اینکه ۷ هزار مورد زایمان پرخطر در استان مازندران داشتیم و به‌نظر می‌رسد که سن باروری در استان هم افزایش پیدا کرده، چه توصیه‌های شما در این ارتباط دارید، اضافه کرد: موضوع بسیار خوبی است اما بنده پیشنهادم این است که با فاصله‌ای مناسب‌تر به این موارد پرداخته شود.

وی با اعلام اینکه حاملگی‌های پرخطر زمینه افزایش مرگ مادران باردار را فراهم می‌کند، گفت: وزن بالا و دیابت در حال افزایش است و همین موضوع هم اثرگذار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: سن ازدواج در حال افزایش است و باروری سن بالا یکی از مباحثی است که ریسک بارداری را افزایش می‌دهد، البته چندقلوزایی، آی‌وی‌اف و سن بالا ریسک را زیاد می‌کند و به نظر من در موعد مقرر به این موضوعات باید پرداخته شود.

موسوی در پاسخ به این سؤال که، مادر بارداری که اخیراً در یکی از مراکز خصوصی فوت کرد مشخص بود که مادر پرخطر هست، چرا تمهیداتی اندیشیده نشد که خانم به مراکز دارای تجهیزات مناسب‌تر منتقل شود، گفت: شایع‌ترین علت مرگ مادران باردار در دنیا خون‌ریزی پس از زایمان است، البته در حال تلاش برای به صفر رساندن آن هستیم، اما هر وقت تصادفات رانندگی را به صفر رساندیم این موضوع هم به صفر می‌رسد.

وی درباره اینکه چرا بیمارستانی که امکانات کافی نداشت، بیمار به این مرکز منتقل شده است، افزود: بررسی علت فوت در کمیته مرگ مادران باردار شکل گرفته و همه این موارد بررسی شده و اگر خطایی صورت گرفته افراد به مراجع قانونی معرفی می‌شوند، در حال حاضر امکان قضاوت وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در واکنش به این سؤال فارس که موارد قبلی هنوز پاسخ داده نشده و افکار عمومی همچنان منتظر اظهارنظر مسؤولان دانشگاه هستند، بیان کرد: همه موارد مشخص‌شده مباحثی که ناشی از قصور و تقصیرات پزشکی بوده به مراکز قانونی معرفی شده و مواردی که مربوط به خطاهای پزشکی بوده برای رفع نقیصه در غالب دغدغه‌های تخصصی به پزشکان منتقل شده است.

موسوی تأکید کرد: در ایران حساسیت ویژه‌ای نسبت به مرگ مادران باردار وجود دارد و به محض اتفاق این موارد در سامانه کشوری ثبت شده و تیم کشوری به صورت ویژه این مباحث را بررسی می‌کنند.

به گزارش فارس، مازندران دو دانشگاه علوم پزشکی متفاوت دارد در خبر منتشر شده پزشکی قانونی مازندران تعداد مرگ مادران دو دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران ۹ نفر اعلام شده است که مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعداد مرگ مادران باردار طی یک‌سال را ۶ نفر اعلام کردند در صورتی که آمار پزشکی قانونی مازندران برای ۹ ماهه سال جاری بوده است.

در روزهای اخیر یکی از مادران باردار ساروی پس از مراجعه به مرکز خصوصی دچار خون‌ریزی پس از زایمان شده که پس از سه بار جراحی و عدم موفقیت در کنترل خون‌ریزی به بخش دولتی منتقل شده بود که در نهایت تلاش‌های انجام‌شده در بخش دولتی هم به‌دلیل وضعیت نامناسب بیمار پس از انتقال به نتیجه نرسیده و این مادر باردار هم فوت کرده است.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول