اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از «تبریز 2018» گزارش می‌دهد

حسرت‌های تبریز 2018 در «باکو 2019»

سرانجام، سال میلادی به سر رسید و «تبریز2018» که قرار بود پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی باشد، به تلخ‌ترین تجربه دیپلماسی شهری تبریز تبدیل شد.

حسرت‌های تبریز 2018 در «باکو 2019»

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سه سال پیش، در چنین روزهایی بود که نهمین کنفرانس وزیران گردشگری سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) ، تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی برگزید.

پیش‌ زمینه این انتخاب، به رایزنی‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در چهاردهمین نشست وزرای کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) برمی‌گردد. ظریف در آن نشست، از اعلام آمادگی یزد و تبریز برای میزبانی اولین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو در سپتامبر ۲۰۱۶ خبر داد. اینکه ظریف، با کدام شناخت و سابقه ذهنی، تبریز را پیشنهاد داده، هنوز هم از عجایب است، چرا که دولت و مشخصاً وزارت خارجه در مراحل بعدی انتخاب تبریز، قدمی برای رونق این رویداد بر نداشتند و تبریز را با انبوه محدودیت‌های بودجه‌ای و کاستی‌های مدیریتی، تنها گذاشتند.

«تبریز2018» و بازار داغ تریبون‌ها

به هر حال، هیات ژوری سازمان OIC، مرکب از 9 عضو، از میان شهرهای تالینگ از مالزی، پالقا و سیلد از بنگلادش، ماردینگ از ترکیه، مدینه‌النبی از عربستان سعودی، و یزد و تبریز از جمهوری اسلامی ایران، هفت رای خود را به کشورمان اختصاص دادند. گفته می‌شود، تلاش برخی لابی‌ها و واسطه‌ها در آن نشست موجب شد تبریز در آخرین دقایق، جایگزین یزد شود. شاید به این بهانه که یزد در آن مقطع، در مراحل پایانی ثبت جهانی یونسکو قرار داشت و با انتخاب تبریز دو شهر از کشورمان، در موقعیت ممتاز گردشگری قرار می‌گرفت.

ثبت «تبریز2018» که شاید حتی برای خوش‌بین‌ترین شهروند تبریزی هم غافلگیرکننده بود، موجی از امید و نشاط را در میان بخش‌های مختلف اجرایی پدید آورد.از مصادیق این امید و نشاط (بخوانید: جَوگیری) بگذریم. یکی استانبولِ رویاهایش را در تبریز می‌ساخت، آن دیگری، ائل‌گلی را ترند اول توییتر می‌دید. یکی در خیال خود، صف طولانی گردشگران خارجی را در عوارضی ورودی شهر مجسم می‌کرد و آن یکی، تبریز را خواهرخوانده پاریس کرده بود! خلاصه کلام اینکه هر کسی از ظن خود، یار «تبریز 2018 » می‌شد و مدینه فاضله‌ خود از این عنوان خشک‌ و خالی می‌ساخت. در تمام این مدت، بازار تریبون‌ها داغِ داغ بود و ادارات کوچک‌ و بزرگ، بدیهی‌ترین و خُردترین وظیفه خود را هم به حساب 2018، در بوق و کرنا می‌کردند.

 

ماجرای هتل هما و بی‌محلی تورگردانها

انتظارات از تبریز2018، روز‌به‌روز متورم می‌شد. بی‌آنکه کسی از خود بپرسد، این شهر با این بضاعت نحیف در زیرساخت‌های عمومی، چطور قرار است به مَسند پایتختی بلاد اسلامی تکیه بزند؟ نخستین تلنگر تبریز2018 شاید آنجا بود که ول‌خرجی اساسی شهرداری تبریز در هتل همای تهران در بهمن 95 نتوانست تورگردان‌ها را برای حضور در تبریز مجاب کند. هیات‌های توریستی،  پس از گشت‌ و گذار از چند کلان‌شهر کشور، از مسیر تبریز راهی ترکیه شدند بی‌آنکه ساعتی در تبریز حضور داشته‌ باشند.

ماه‌ها طول کشید که رسانه‌ها و مسوولان و نامسوولان! از فضای هیجانی آن انتخاب بیرون بزنند و پی به واقعیت توسعه تبریز ببرند. تبِ تبریزِ 2018 که فرونشست، گفتاردرمانی مدیران برای کاستن از حجم سنگین انتظارات، آغاز شد که ایهاالناس! تبریز2018، هدف نهایی نیست که! بلکه آغاز پیشرفت‌های گردشگری تبریز است!

2018 و لطمات سنگین به آثار تاریخی تبریز

باری، آثار تاریخی و طبیعی شهری که قرار بود اقبال اول گردشگری کشور و جهان اسلام! شود، سنگین‌ترین لطمات را در این سال به خود دید. از حفاری‌های سنگین محوطه ارک و لوله‌کشی مسجد کبود که بگذریم، به مقبره‌الشعرایی می‌رسیم که در میان کوهی از سیمان و بتن مدفون شده‌ است. ربع رشیدی، ماه‌هاست در مرحله کاوش است و با گذشت دو سال نتیجه کاوش باستان‌شناسان آلمانی معلوم نیست.  

استاندار وقت آذربایجان‌شرقی، بهمن سال گذشته از سازمان میراث فرهنگی خواسته بود این سایت تاریخی را برای بازدید نوروزی سال 97 مهیا کند، اما این خواسته مانند دستور موکّدی که مجید خدابخش، در مورد خروج ادارات از خانه‌های تاریخی داده بود، راه به جایی نبرد. وعده چند باره برپایی موزه مطبوعات و احیای خانه تاریخی حریری، به فرجام نرسید و فروریختن سقف خانه ارفع‌الملک جلیلی، قصه پرغصه خانه‌های تاریخی تبریز را تکمیل کرد. تمام این تلاطم‌ها به قدری دل‌آزار بود که اقدامات خوب، مانند مرکز همایش‌های بین‌المللی تبریز به حاشیه رفت.

بی‌مهری دولت به تبریز 2018

تبریز2018، روز‌به‌روز رنگ می‌باخت. نشست‌های ملی ستاد سیاست‌گذاری «تبریز2018»  با حضور رئیس سازمان میراث کشور چند نوبت در تهران و دو نوبت در تبریز برگزار شد. اما عملاً جز خواهش و تمنای مدیران استانی برای تزریق اعتبارات لازم، خروجی نداشت.

در تمام این مدت، دولت نه تنها ریالی به وعده 700 میلیارد تومانی خود عمل نکرد، بلکه از تبلیغ و زمینه‌سازی برای هدایت تورهای گردشگری به تبریز نیز سر باز زد. حتی حمایت‌های لازم‌الاجرای دولت از ناوگان حمل‌ و نقل عمومی کلان‌شهر تبریز نیز روند قطره‌چکانی داشت و سهم شهرداری‌ از مالیات بر ارزش افزوده، به نصف رسید.

 

یک «تبریز2018» و سه استاندار!

تبریز2018، که اساساً بیش از هر شاخصی، نیازمند ثبات مدیریت کارآمد بود، از آغاز انتخاب تا پایان دوره پایتختی، سه استاندار، دو مدیرکل میراث، دو شهردار و یک سرپرست شهرداری را تجربه کرد. با وقوع هر یک از این تغییرات، مدیران زیرمجموعه نیز جابه‌جا شدند تا امیدها برای یکی دو برنامه ذوقی و سلیقه‌ای هم رنگ ببازد. در تمام این مدت، سایه سنگین فساد سال 94 شورا و شهرداری تبریز، دوشادوش تبریز 2018 بود.

شرح این هجران و این خون جگر

 نیمی از تبریز 2018 که گذشت، نماینده تام‌الاختیار استاندار و شهردار، به نشانه اعتراض، از کار کنار کشید. الموسوی در استعفانامه خود از بن‌بست مدیریتی، فراهم‌نبودن امکانات مادی و معنوی و عدم همراهی سیستم، سخن گفت و امضای استعفایش را پای شعر « شرح این هجران و این خون جگر» گذاشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، آبان امسال در برنامه تلویزیونی مطالبه در توضیح نتایج رویداد تبریز2018 مدعی شد که امسال، 493 هزار گردشگر خارجی وارد آذربایجان‌شرقی شده است!

آبدار، در برابر پرسش‌های همراه با تعجبِ مجری، بر صحت ادعایش تاکید کرد. 493 هزار گردشگر خارجی در هفت ماه (تا تاریخ پخش برنامه) یعنی هر ماه بیش از 70 هزار گردشگر خارجی و هر روز بیش از 2هزار و 200 گردشگر.

جالب است که بر اساس اعلام آبدار، آذربایجان‌شرقی در حال حاضر 9 هزار و 100 تخت در هتل‌هایش دارد که با این حساب، این تعداد تخت هتل، تا آبان امسال 55 بار  پر و خالی شده است!

حسرت‌های تبریز 2018 در « باکو 2019»

2018 با تمام زیر و بم خود، به پایان رسید. مسؤولان استانی و مدیران شهری که در سفر به اقصی‌نقاط گیتی، همواره عزم جدی دارند، می‌توانند از امروز سفری داشته‌ باشند به 500 کیلومتر آن طرف‌تر: «باکو 2019، پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی»، سفری سرشار از  حسرت‌های «تبریز2018».

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول