اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

گران‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۱۸/ «داوینچی» صدرنشین است

کتابی به قلم «لئوناردو داوینچی» با بهایی بیش از ۳۰ میلیون دلار گران‌ترین کتاب حال حاضر جهان محسوب می‌شود.

گران‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۱۸/ «داوینچی» صدرنشین است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بی‌بی‌سی، کتاب‌ها همیشه به طرق گوناگون منافعی برای مردم دارند و به عبارت دیگر کتاب‌ها به عنوان بهترین دوست انسان قلمداد می‌شوند که فراهم آورنده علم و دانش و فرهنگ و خیلی چیزهای دیگر برای نوع بشر هستند.

بسیاری از کتاب‌های تاریخی هستند که قیمت‌های گزافی دارند و بیشتر بخاطر قدمت به ارزش میلیون‌ها دلار قیمت‌گذاری می‌شوند و از آن میان برخی کتاب‌ها هستند که بیشترین خواهان را داشته و به کتاب‌های مشهور و کم‌یابی بدل شده‌اند و همین باعث گرانی آن‌ها شده است. «کادکس لِیسِستِر» کتابی ۷۲ صفحه‌ای است که در اصل دفتر یادداشت‌های نقاش بزرگ «لئوناردو داوینچی» است. این کتاب سال گذشته به مبلغ ۳۰ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۵۰۰ دلار توسط «بیل گِیتس» مالک شرکت جهانی کامپیوتری «ماکروسافت» خریداری شد و با این خرید به عنوان گران‌ترین کتاب جهان ثبت شد.

در ادامه فهرست ۱۰  عنوان گران‌ترین کتاب‌ها آمده است:

۱۰-«انجیل گوتنبرگ» قیمت ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار

«انجیل گوتنبرگ» همچنین با عنوان «انجیل ۴۲ خطی» مشهور است. حتی به «انجیل مازارین» هم خوانده می‌شود. این کتاب گران‌بها توسط «یوهان گوتنبرگ» در ماینز چاپ شد که به عنوان اولین کتاب چاپی از آن یاد می‌شود. این کتاب برای «دیپلماسی هنری» و «کیفیت فیلسوفانه» برنده جایزه شده که به زبان لاتین نوشته شده است. این کتاب برای اولین بار در سال ۱۸۴۷ توسط «جیمز لِناکس» خریداری شد.

۹- «کمدی‌ها، تراژدی‌ها و تاریخ شکسپیر» قیمت ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار

این کتاب در سال ۱۶۲۳ توسط «ویلیام جَگِرد» و «ادوارد بلونت» چاپ و منتشر شد. این کتاب محتوی معروف‌ترین آثار ادبیات انگلیس از نویسنده بزرگ «شکسپیر» است. این کتاب همچنین با عنوان «فرست فولیو» (اولین جلد کتاب) شناخته می‌شود که شامل ۶۳۰ صفحه از انگلیسی اوایل دوران مدرن است و شامل حدود ۲۰ نمایشنامه از شکسپیر بوده که ۲۳۳ کپی از جلد اول آن (فرست فولیو) گرفته شده که سه جلد از آن در اختیار «مرکز رَنسام» است.

۸-«حکایت‌های کانتِربِری» با قیمت ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار

«حکایت‌های کانتِربِری» دیگر کتاب مشهور است که در سال ۱۳۸۷ میلادی به قلم «جفری چاوسِر» نوشته شده است. این کتاب مشتمل بر ۲۴ داستان از دوران «ویدل انگلیش»(دوران میانه) در طی سال ۱۳۸۶ که چاوسر به عنوان کنترل‌گر گمرک کار می‌کرد و سه سال بعد که به عنوان مامور کارهای پادشاه در سال ۱۳۸۹ بود، و طی این سال‌ها بود که او نوشتن این کتاب «حکایت‌های کانتربری» را آغاز کرد. داستان آن در مورد گروهی از زائرین است که با هم از لندن به کانتربری سفر می‌کنند و از معبد «سن توماس بِکِت» دیدن و زیارت می‌کنند.

۷-«پرندگان آمریکا» به قیمت ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار

این کتاب نوشته «جان جیمز اودوبان» است که در سال ۱۸۲۷ تا ۱۸۳۸ در ادینبورگ و لندن چاپ و منتشر شد و بخاطر تازگی اندیشه و سبک نویسندگی و زندگی واقعی ۶ گونه پرنده که شامل نقاشی‌هایی بسیار زیبا و متفاوت بود، به شهرت و محبوبیتی بی‌نظیر رسید.

۶-«بشارت‌های هنری شیر» به قیمت ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار

این یکی از بهترین کتاب‌های تاریخی است و طراحی بسیار زیبای محراب مریم مقدس در کلیسا بین مردم جهان بسیار شناخته شده  و محبوب است. این کتاب که اولین سری چاپی محسوب می‌شود ۲۶۶ صفحه دارد که اولین بار در سال ۱۹۸۳ در حراجی «ساته‌بیز» لندن به فروش رسید.

۵-«کتاب دعای روتشیلد» به قیمت ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار

کتاب دعای روتشیلد واقعا اثری هنری و شگفت‌انگیز است که با جدیّت و مشارکت چند هنرمند در طی سال‌های ۱۵۰۰ تا ۱۵۲۰ به رشته تحریر درآمده است. این کتاب با طرح‌های مینیاتوری بسیار زیبا ابتدا در سال ۱۹۹۹ در یک حراجی به فروش رسید و سپس در سال ۲۰۱۴ توسط تاجر معروف «کِری استاکس» از حراجی کریستی در نیویورک خریداری شد و آن را به کتابخانه ملی استرالیا اهدا کرد.

۴-«سرود مقدس خلیج» (Bay Psalm Book) به قیمت ۱۴ میلیون و ۱۶۵ هزار دلار

این کتاب اولین کتاب چاپ شده بریتانیایی در آمریکای شمالی در سال ۱۶۴۰ در کمبریج، ماساچوسِت است. این کتاب تاریخی ارزشمند توسط تاجر و بشر دوست دیوید روبن‌اِستاین خریداری شد. چاپ سوم این کتاب در سال ۱۶۵۱ با تجدیدنظر و ویرایش «هنری دانستر و ریچارد» با نام «سرود مقدس لیون» منتشر شده است.

۳-«انجیل استونی‌هارست یا سَنت‌ کاتبرت» به قیمت ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار

این کتاب به زبان لاتین در قرن هشتم نگاشته شده و مشتمل بر ۱۳۸ صفحه بوده و به کوچک‌ترین نسخه آنگلو ساکسون حفظ شده، مشهور است. این کتاب نام و شهرتش را از «سَنت کاتبرت لیندیس‌فارن» بدست آورده و از پاییز سال جاری در کتابخانه بریتانیا به نمایش گذاشته شده است.

۲-«مگنا کارتا»(منشور آزادی) به قیمت ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار

این کتاب در سال ۱۲۱۵ میلادی توسط «جان، پادشاه انگلستان» «بارون‌های پادشاه» و «استفن لَنگتون» نوشته شد. کتاب «مگنا کارتا» در کتابخانه بریتانیا و کلیسای جامع لینکولن و سالیزبِری قرار دارد. «مگنا کارتا» به معنی «منشور بزرگ» است و هدف از نگارش آن، معاهده صلح بود لیکن در آغاز تلاشی نافرجام برای نیل به صلح بین خانواده سلطنتی و گروه‌های شورشیان بود.

۱-«کادکس لِیسِستِر» (دفترچه یادداشت‌های لئوناردو داوینچی) به قیمت ۳۰ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۵۰۰ دلار

«کادکس لِیسِستِر» که «کادکس هَمِر» نیز خوانده می‌شود به عنوان گران‌ترین کتاب تمام تاریخ جهان شناخته می‌شود. این کتاب در واقع دفترچه یادداشت لئوناردو داوینچی و به قلم خود وی است و کتابی بسیار جالب است که داوینچی در آن مجموعه‌ای از مطالب علمی شامل ۷۰ صفحه را در آن نوشته است. این کتاب در سال ۱۵۱۰ میلادی منتشر شده است. در تاریخ یازدهم نوامبر سال ۱۹۹۴ در شهر نیویورک توسط «بیل گِیتس» و در حراجی «کریستی» به قیمت ۳۰ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۵۰۰ دلار خریداری شد و رکورد گران‌بهاترین کتاب جهان را به نام خود ثبت کرد.


بیل گیتس این کتاب را به موزه‌های منتخب قرض داده است.  متن «کادکس لِیسِستِر»(Codex Leicester)  به سبک مخصوص داوینچی نوشته شده یعنی به نظر می‌رسد که لغات باید از سمت راست به چپ خواند شوند. کلمه‌ها به زبان ایتالیایی قدیم نوشته شده‌اند که در نمایشگرهای لمسی که در موزه‌ها وجود دارد ترجمه آن‌ها آمده است. 

متن این کتاب در مرحله اول بیشتر به تفکرات داوینچی در مورد «آب» «جزر و مد» «جریان‌های پیچشی» و «سدها» و «ارتباط بین ماه، زمین و خورشید» اختصاص دارد.

بیل گِیتس برخی از صفحه‌های این کتاب را عکس‌برداری کرده و به عنوان تصویر «اسکرین سِیوِر»(محافظ صفحه) و «وال پِیپِر»(کاغذ دیواری) در «سی‌دی رام» به عنوان بخشی از «مایکروسافت پلاس» برای تِم دسک‌تاپ «ویندوز۹۵» و همچنین در «ویندوز۹۸» و «ویندوز ام‌ای» طراحی کرده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول