اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

مبارزه با فساد به دغدغه مشترک مردم تبدیل شده است/سه ویژگی مهم بازار سرمایه

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مبارزه با فساد به نگاه حساس و مشترک همه مردم تبدیل شده که این مبارزه وقتی شکل جدی به خود می گیرد که بتوانیم در بازار سرمایه به سمت و سوی شفافیت حرکت کنیم.

مبارزه با فساد به دغدغه مشترک مردم تبدیل شده است/سه ویژگی مهم بازار سرمایه

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمدرضا پورابراهیمی که چهارشنبه شب به دعوت مجمع روشنگری و مطالبه گری طلاب و روحانیون انقلاب اسلامی، گروه تبلیغی «مثل عمّار» حوزه علمیه قم و همچنین گروه مطالعات اقتصادی طلاب و فضلای اردکانی سخن می گفت اظهار کرد: امروزه اقتصاد از مسائل مهم و مُبتلا بِه در جامعه اسلامی است؛ اما متأسفانه کار کافی و پژوهش لازم در این زمینه انجام نشده و تنها شاهد معدود آثار قابل توجه مانند آثار آیت الله شهید صدر و آیت الله شهید مطهری هستیم و البته امروزه  برخی بزرگان مانند حجت الاسلام و المسلمین قرائتی هم تلاش دارند تا با استخراج و تبیین ویژه آیات اقتصادی قرآن کریم با کمک استادان اقتصاد  دانشگاهی، فعالیتی تأثیرگذار در این عرصه داشته باشند.  

وی ادامه داد: کشورهایی در دنیا هستند که بر اساس فقه مذهبشان روی مباحث اقتصاد و بانکداری اسلامی کار کرده اند که از آن جمله می توان به مالزی، اردن و پاکستان اشاره داشت و حتی برخی مسلمانان در کشورهای اروپایی مانند انگلیس هم در این باره و برای تحقق بانکداری اسلامی فعالیت هایی داشته و برخی بانک های اختصاصی را برای خود راه اندازی کرده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که قانون عملیات بانکی بدون ربا در ایران در همان سال های نخست پیروزی انقلاب نوشته و قرار شد تا 5 سال به صورت آزمایشی اجرا شود اظهار داشت: متأسفانه همچنان در همان 5 سال اجرای آزمایشی آن قانون مانده ایم!

وی سپس در این باره به تلاش های کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دو دوره اخیر اشاره و عنوان کرد: در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی و با همکاری همکارانی مانند دکتر مصباحی مقدم، دکتر توکلی، دکتر نادران و دکتر بحرینی، تلاش کردیم تا قانون بانکداری اسلامی را نوشته و به صحن علنی مجلس بیاوریم.

 پورابراهیمی درباره روند آن فعالیت گفت: آن کار در پایان دوره قبل مجلس به سرانجام نرسید؛ اما در این دوره فعلی، بنده این طرح را به عنوان نخستین دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دادم تا باز هم در این زمینه کار شود. اینگونه بود که با همکاری تیمی اجرایی از بانک مرکزی و برخی استادان و پژوهشگران دانشگاهی مانند دانشگاه امام صادق (ع)، یک سال و نیم بر این طرح در کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی و خود کمیسیون کار شد و پس از آن تصمیم بر این شد تا با توجه به مباحث فقهی آن، طرح را به حوزه علمیه هم ارائه دهیم و از علما و فضلا نظر بخواهیم.

وی افزود: در همان زمان بود که انتقادهای برخی مراجع معظم تقلید به ویژه آیت الله جوادی آملی درباره نظام بانکی و پولی به اوج خود رسیده بود و ما هم فرصت را مغتنم شمردیم و سال گذشته خدمت برخی مراجع معظم تقلید قم رسیدیم و طرح را ارائه دادیم؛ طرحی که با استقبال مراجع عظام رو به رو شد و حتی برخی عنوان کردند که این طرح، باقیات الصالحات شماست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین اضافه کرد: البته نظرات مکتوب زیادی درباره آن طرحِ ارائه شده به ما نرسید؛ اما همین جمع فعلی شما به عنوان طلاب و فضلای مطالبه گر، انقلابی و البته علاقمند به مباحث اقتصاد، بورس و بانکداری اسلامی، ما را امیدوار نگه می دارد تا با ادامه این نشست های علمی و تلاش برای همفکری بیشتر، بتوانیم کار را به سرانجام نهایی خود برسانیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در عین حال به برخی مسائل مربوط به بازار سرمایه هم اشاره و بیان کرد: بازار سرمایه عرصه ای است که همه فعالان اقتصادی می توانند عملکرد یکدیگر را رصد کنند تا از این رهگذر، هم «تخصیص بهینه منابع»، هم «شفافیت» و هم «قیمت گُذاری بر اساس عرضه و تقاضا و نه قیمت گذاری دستوری»، به عنوان سه ویژگی مهم بازار سرمایه به نتیجه برسد تا بتوان مبارزه ای جدی با فساد اقتصادی داشت.

وی در ادامه مبارزه با فساد را دغدغه امروزی همه مردم کشور خواند و گفت: امروز مبارزه با فساد به نگاه حساس و مشترک همه مردم تبدیل شده که این مبارزه وقتی شکل جدی به خود می گیرد که بتوانیم در بازار سرمایه به سمت  و سوی شفافیت حرکت کنیم.

پورابراهیمی در پایان پیشنهاد داد تا این مباحث با حضور طلاب و فضلای حوزوی علاقمند به مباحث اقتصاد و بانکداری اسلامی در نشستی در تهران ادامه یابد تا همه بتوانند با یک نگاه و منظر یکسان به مباحث کلان اقتصادی بنگرند و این موضوع مهم و کلیدی را با هم افزایی به نتیجه عینی و ملموس برسانند.

انتهای پیام/2258*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول