اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

نخست وزیر ژاپن از برنامه ریزی برای توافق با روسیه خبر داد

نخست وزیر ژاپن قرار است اواخر این ماه با روسیه بر سر جزایر کوریل مذاکره کند.

نخست وزیر ژاپن از برنامه ریزی برای توافق با روسیه خبر داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن از تمایلش برای به توافق رسیدن با روسیه بر سر حاکمیت جزایر مورد مناقشه میان این دو کشور خبر داده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، نخست وزیر ژاپن روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد طی نشستی در روسیه در اواخر این ماه، بر اجرایی شدن قرارداد صلحش با روسیه که پس از جنگ جهانی دوم منعقد شد و  ظرف چند دهه به‌خاطر تنش‌های مرزی بدون اجرا باقی ماند، پافشاری کند.

آبه که نشانه‌هایی از تمایلش به تحکیم این قرارداد را بروز داده است، قرار است با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در بیست و پنجمین نشست مشترکشان گفت‌وگو کند تا  در خصوص پایان دادن به اختلافات بر سر شماری از جزایر تصرف شده توسط ارتش شوروی سابق در روزهای آخر جنگ جهانی دوم، به توافق برسند.

وی در کنفرانسی خبری در شهر «ایسه» گفت: «اواخر این ماه به روسیه خواهم رفت و مایلم بر بحث در خصوص قرارداد صلح پافشاری کنم». وی گفت طی بیش از 70 سال در این خصوص «مطلقا هیچ پیشرفتی» رخ نداده است.

آبه عنوان کرد در حالی که ضمانتی برای رسیدن به توافق وجود نداشت، هر دو ملت در دو سال اخیر در خصوص مسائل مربوط به این جزایر نظیر مسائل اقتصادی همکاری داشته‌اند که «قبلا هرگز رخ نداده بود».

در ماه سپتامبر زمانی که رهبر ژاپن در کنفرانسی در شهر «ولادیوستوک» روسیه روی سن ایستاده بود، پوتین پا پیش گذاشته و عقد یک قرارداد صلح «بدون هیچ پیش‌شرط» را تا پایان سال به او پیشنهاد داد.

آبه بعدتر با تکرار موضع ژاپن مبنی بر اینکه ابتدا باید ادعای حاکمیت از جزایر برداشته شود این پیشنهاد را رد کرد. اما پس از ملاقات مجدد دو طرف در ماه نوامبر در سنگاپور، این دو توافق کردند که مذاکرات خود در مورد بیانیه مشترکشان در سال 1956 تسریع بخشند. در این بیانیه مسکو پذیرفته بود که دو جزیره کوچک‌تر را پس از انعقاد قرارداد صلح به ژاپن واگذار کند.

آبه روز جمعه گفت: «هیچ‌یک از ما دو طرف نمی‌خواهیم این مسئله به نسل بعدی کشیده شود».

به گفته برخی متخصصین ممکن است پوتین با این انتظار که رابطه بهتر با ژاپن موجب موازنه رابطه‌اش با چین و جذب سرمایه و تکنولوژی بیشتر از سوی ژاپن شود، از رسیدن به توافق استقبال کند.

در ماه آگوست امسال روسیه نیروهای خود را در این جزایر افزایش داده بود که اعتراض ژاپن را به همراه داشت. از سوی دیگر، مسکو سامانه دفاع موشکی «ایجیس» ژاپن را تهدیدی علیه خود می‌داند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول