اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی:

اسلام پاسخ‌گوی نیازهای بشریت است/ شرط به ثمر نشستن کارهای تبلیغی

حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی در دیدار اعضای پژوهشکده عروةالوثقی گفت: اخلاص شرط به ثمر نشستن کارهای تبلیغی است و فعالان عرصه منبر، تبلیغ و قلم زدن باید احاطه و تسلط کامل بر مبانی اسلام داشته باشند.

اسلام پاسخ‌گوی نیازهای بشریت است/ شرط به ثمر نشستن کارهای تبلیغی

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در دیدار با رئیس، معاونین و مدیران گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه عروة الوثقی بیان داشت: اصل کار این پژوهشکده بسیار مفید است، چرا که اسلام همیشه خواسته است پاسخگوی همه شبهات باشد و در اسلام، حجت و دلیل تأکید فراوانی شده است.

وی در ادامه با بیان حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه گفت: امیرالمؤمنین (ع) فرمود: همیشه در زمین افرادی هستند که قیام دارند چنانچه قرآن می‌فرماید: «یا ایها المدثر، قم فانذر»؛ قیام و حرکت هر کسی وظیفه دارد که به اندازه خودش قیام و حرکت داشته باشد و بی‌تحرکی در اسلام مذموم است و نکته مهم آن است که این قیام برای خدا باشد.

 

 

اولین قدم هر عالمی باید اخلاص باشد

این مرجع عالیقدر با ذکر روایتی از بحارالانوار خاطرنشان کرد: یکی از دستورات مهم علمای ما آن است که اولین قدم هر عالمی باید اخلاص باشد و بدون اخلاص آن کار نتیجه نمی‌دهد. دوم آنکه چون اسلام دین دلایل و برهان است، محققان این پژوهشکده باید چنان مسلط به آن براهین باشند که بتوانند به خوبی اسلام را معرفی کنند.

وی افزود: تا انسان خودش در فقه زحمت نکشیده باشد، نمی‌تواند همه جوانب کار را بسنجد. فقه یک علم دقیقی است، لذا پنجاه سال زحمت دارد تا کسی فقیه شود.

ضرورت پاسخ عالمانه به شبهات فراوان علیه اسلام و تشیع

آیت‌‌الله نوری همدانی با اشاره به اینکه ما با دنیایی مواجه هستیم که شبهات فراوانی علیه اسلام و مخصوصاً تشیع هر روز مطرح است، بیان داشت: بنابراین نیاز به متخصصان و عالمانی داریم که بتوانند به آن شبهات، پاسخ عالمانه دهند. در حوزه افرادی بودند که هر کدامشان به شیوه‌ای نوآوری‌هایی داشتند، این نوآوری‌ها در تربیت طلاب خیلی موثر بود.

رفع شبهات هدف تأسیس پژوهشکده عروه الوثقی است

در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری رئیس پژوهشکده عروة الوثقی اظهار داشت: این بیت شریف پناهگاه فضلا و طلاب است. شایان ذکر است که همه طلاب به خصوص طلاب انقلابی علاقه خاصی به حضرتعالی دارند.

 

 

وی گفت: پژوهشکده بین‌المللی عروةالوثقی در حوزه‌های فقه، اصول فقه، فلسفه و کلام و مطالعات بین‌الملل مشغول به فعالیت‌های علمی و پژوهشی است. این پژوهشکده در غالب مؤسسه پژوهشی کارش را شروع کرده بود و الان به فضل الهی مجوز پژوهشکده را از شورای عالی حوزه‌های علمیه دریافت کرده است.

رئیس پژوهشکده بین‌المللی عروه الوثقی با اشاره به اینکه هدف اصلی تأسیس این پژوهشکده پاسخگویی به نیازهای علمی و رفع شبهات در داخل و خارج از کشور بوده است، ابراز داشت: الحمدلله این هدف شکل گرفته است. کتاب‌هایی در این مجموعه با توجه به نیازسنجی مخاطبان به زبان‌های انگلیسی و عربی به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: همان طور که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تأکید بر تولید ایده و نظریه‌پردازی در حوزه‌های علمیه داشتند این مجموعه توفیق آن را داشته است که با کادر پژوهشی جوان به آن سمت حرکت کند.

درخواست تألیف کتابی درباره آشنایی با اسلام توسط چند کشور

حجت‌الاسلام مختاری تصریح کرد: از دانشگاه‌های مختلف جهان، مانند دانشگاه رودن روسیه، اندونزی، آمریکای جنوبی و... درخواست تألیف کتابی درباره آشنایی با اسلام و همچنین کتابی با موضوع اخلاق پزشکی از منظر اسلام را از این پژوهشکده داشته‌اند که با لطف الهی این فعالیت‌ها آغاز شده است.

وی افزود: همچنین پژوهشکده بین‌المللی عروةالوثقی بنا دارد در بهار سال آینده از دائرةالمعارف اسلام به زبان انگلیسی برای سنین کودک و نوجوان رونمایی کند که این فعالیت علمی با توجه به دغدغه‌های نوجوانان و خصوصاً والدین آنان که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، برنامه‌ریزی و تدوین شده است.

رئیس پژوهشکده بین‌المللی عروة‌الوثقی در پایان با اشاره به اینکه شعبه تهران نیز در همین هفته افتتاح خواهد شد، گفت: افتخار داریم که در خدمت شما هستیم و امید داریم تحت حمایت ها و رهنمودهای حضرتعالی، پژوهشکده بین‌المللی عروةالوثقی بتواند گام‌های موثری را بردارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول