اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

دبير ستاد توسعه روابط اقتصادي ايران با عراق و سوريه در سنندج خبر داد

رشد ٤٠ درصدي صادرات ايران به عراق/ اتاق بازرگاني سنندج اتاق معين بازسازي حلب سوريه شود

دبير ستاد توسعه روابط اقتصادي ايران با عراق و سوريه گفت: ميزان صادرات ما با كشور عراق طَي ٩ ماهه سال ٩٧ رشد ٤٠ درصدي داشته است و اين كشور به مقصد اول صادرات ايرانيان تبديل شده است.

رشد ٤٠ درصدي صادرات ايران به عراق/ اتاق بازرگاني سنندج اتاق معين بازسازي حلب سوريه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حسن دانایی‌فر عصر امروز در سی و یکمین جلسه شورای گفت‌وگو دولت با بخش خصوصی استان کردستان در سنندج اظهار کرد: هیچ محدودیتی برای فعالیت شرکت‌های فنی و مهندسی در عراق و سوریه نداریم و هم اکنون عراقی ها برای بازسازی کشورشان ٣٠٠ میلیارد دلار و سوریه ای ها ٢٠٠ میلیارد دلار نیاز دارند.

وی افزود: بودجه امسال عراقی‌ها ١٠٥ میلیارد دلار است و حدود ٣٠درصد آن مربوط به طرح های فنی مهندسی است.

دانایی فر خاطرنشان کرد: پس از داعش شرکت‌های فنی مهندسی دچار مشکل شدند اما امید داریم در سال ٢٠١٩ این امر دوباره به اوج برسد.

وی اظهار کرد: همجواری و هم فرهنگی کردستان با اقلیم کردستان عراق نقطه قوتی است می می تواند در بحث صادرات این استان را پایلوت قرار دهد.

دانایی‌فر افزود: خوشبختانه ما در چهار بخش خدمات کالا، گردشگری، انرژی و خدمات فنی و مهندسی با کشور عراق در حال تبادل است. 

وی اعلام کرد: در سال گذشته شش میلیون زائر از دو کشور بازدید کرده اند که  سه میلیون از ایران و سه میلیون از عراق بوده است و این تعداد به گونه‌ای بوده که ٧٢درصد گردشگران خارجی به ایران را عراقی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال میزان صادرات ما به عراق ٣٥ درصد افزایش را نشان دهد و خوشبختانه طی ٩ ماهه امسال نیز تاکنون ٤٠ درصد افزایش صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته را داریم.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه اظهار کرد: هم اکنون با ظرفیت صادرات هزار و ٣٠٠ مگاوات برق در سه نقطه شاهد صادرات برق به عراق هستیم و دو مرزهای مریوان و تمرچین نیز آمادگی صادرات برق را داریم.

دانایی‌فر خاطرنشان کرد: دو خط انتقال به ظرفیت ٢٥ میلیون مترمکعب گاز به سوی عراق راه‌اندازی شده و در حال حاضر ٢٤ میلیون مترمکعب صادرات داریم.

وی افزود: از نظر سیاسی وضعیت بسیار مناسبی با طرف عراقی داریم و ما دوست داریم که از حلبچه صادرات گاز به اقلیم کردستان را شروع کنیم.

دانایی‌فر اعلام کرد: در سوریه هم آمادگی داریم اتاق سنندج  را به عنوان اتاق معین در حلب سوریه معرفی کنیم تا فعالیت اقتصادی و خدمات فنی مهندسی خود را آغاز نماید.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد: توسعه زیرساخت های مرزی در استان کردستان و جاده سنندج به مریوان را با مرکز در میان قرار خواهیم داد و امیدواریم در این مسیر تسریع شود.

انتهای پیام/٧٦/٢٣٣٠

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول