اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/تحولات یمن/

وخامت اوضاع بازداشتی‌ها در زندان‌های عدن/ کارشکنی عربستان در تبادل اسرای یمنی

منابع خبری از وخامت اوضاع بازداشتی‌ها در زندان‌های امارات در جنوب یمن خبر می دهند و در همین حال دولت صنعا از کارشکنی‌ دولت منصور هادی و ائتلاف سعودی برای اجرای مفاد توافق سوئد از جمله موضوع آزادی زندانی ها شکایت کرد.

وخامت اوضاع بازداشتی‌ها در زندان‌های عدن/ کارشکنی عربستان در تبادل اسرای یمنی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی» و ائتلاف سعودی به رغم توافق در گفت‌وگوهای صلح یمن در سوئد از جمله در موضوع تبادل اسرا و آزاد شدن زندانی‌های دو طرف، هیچ قدمی برای حل بحران یمن و کاستن از وخامت اوضاع انسانی این کشور هم برنداشته‌اند.

وضعیت بد بازداشتی ها در زندان‌های امارات در جنوب یمن

تصاویری که از داخل زندان «بئر احمد» عدن در جنوب یمن به بیرون درز کرده شماری از بازداشتی‌ها را نشان می‌دهد که پس از گذشت پانزده روز از اعتصاب غذای پیوسته آنها در وضعیت بدی به سر می برند.

بازداشتی‌ها خواهان محاکمه و اجرای احکام دادستانی درباره آزادی برخی از آنها شدند که دادستانی حکم آزادی آنها را داده اما اداره زندان‌ها با آزادی آنها مخالف است.

روز یکشنبه هم مادران زندانیان استان عدن با برپایی تجمع اعتراضی از وزیران کشور و دادگستری دولت مستعفی منصور هادی خواستند فرزندانشان را که بدون هیچ تفهیم اتهامی در بازداشت به سر می برند و حقوقشان در داخل زندان‌ها و بازداشت‌گاه های این استان نقض می شود، به آنها نشان دهند.

آنها از مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن هم خواستند با رسیدگی به وضعیت فرزندانشان که در زندان‌های تشکیلات مسلح مورد حمایت امارات و زندان های سری زندانی هستند این موضوع را در رایزنی‌های یوئد لحاظ کنند.

گروه های مسلح مورد حمایت امارات از سه سال پیش ده‌ها غیرنظامی را در زندان‌های سری عدن و دیگر استان‌های جنوبی یمن به اتهام‌های مربوط به تروریسم بازداشت کرده اند بدون اینکه آنها را تحویل دستگاه قضا بدهند؛ گزارش‌های حقوقی محلی و بین المللی از مرگ شماری از آنها زیر شکنجه ماموران امنیتی اماراتی و آمریکایی خبر می‌دهند.

کارشکنی دولت مستعفی منصور هادی برای تبادل اسرا با صنعا

در همین حال «عبدالقادر مرتضی»، رئیس کمیته امور اسرا در هیات مذاکره کننده صنعا از سازمان ملل خواست طرفی را که برای اجرای توافق تبادل اسرا کارشنکی می کند تحت فشار گذارد .

المرتضی پس از جلسه خصوصی که با «معین شریم»، جانشین گریفیتس درباره پرونده تبادل اسرا داشت گفت: طرف مقابل تا به الان با توافق تشکیل کمیته تحویل اجساد همکاری نکرده است و دولت منصور هادی در ارائه لیست دقیق از کشته‌ها و اسرا تعلل می‌کند.

وی افزود: ائتلاف و دولت منصور هادی درصدد هستند حضور صدها اسیری را که از مکان زندانی شدن آنها باخبریم انکار کنند و سعی دارند از اسرا و بازداشتی‌هایی را که مخفیانه ربوده‌اند، خبری ندهند.

این مقام صنعا گفت: امارات و مزدوران آن با توافق مخالفند و از همکاری با ما خودداری می‌کنند و عربستان هم صدها اسیر را در زندان‌های خود مخفی کرده با اینکه پیشتر به این امر اعتراف کرده بود.

المرتضی گفت: این کارشنکنی‌های عامدانه از سوی طرف آخر با هدف ناکام گذاشتن توافق و متوقف کردن آن است اما ما بر آمادگی هیات صنعا برای همکاری در اجرای حرف به حرف به این توافق تاکید می کنیم.

توافق سوئد پیشرفتی را در وضعیت حقوق بشر یمن محقق نکرد

«مهدی المشاط»، رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز در استقبال از مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل گفت: به رغم توافق‌هایی که در مذاکرات سوئد صورت گرفت در پرونده حقوق بشری هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، در حالی که برداشته شدن گام‌هایی جدی در این پرونده بسیار اهمیت دارد و هیچ تاثیری پذیرفته نیست.

المشاط حمایت خود را از تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل برای اجرای توافق سوئد و کاستن از شدت فاجعه انسانی ناشی از جنگ و تحریم تحمیلی از سوی کشورهای عضو ائتلاف عربی اعلام کرد.

وی طرف مقابل را مسئول کامل اجرا نکردن توافق سوئد خواند و گفت: این در حالی است که شورای عالی سیاسی یمن و دولت نجات با تحویل بندر الحدیده به نیروهای گارد ساحلی و دیگر اقدامات صدق نیت خود را ثابت کرده است.

در این دیدار به کارشکنی‌های ائتلاف عربی در مسیر رساندن کمک‌های بشردوستانه، امدادی، دارویی و محصولات نفتی اشاره شد و آن را اقدامی خلاف توافق استکهلم خواندند.

گریفیتس هم تاکید کرد که تمام تلاش خود را برای اجرای توافق سوئد بکار می بندد و در پرونده مسائل انسانی و بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا هم اقداماتی را انجام خواهد داد.

یک مقام سابق سازمان ملل: عربستان، بحران یمن را منطقه‌ای کرد

«یونس ابوایوب»، یک مقام سابق سازمان ملل هم در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «لوموند» اظهارداشت: این ممکن بود که حوثی‌ها با به پایان رسیدن مارس 2015 از صنعا عقب نشینی کنند اما عربستان بحران یمن را به بحرانی منطقه ای مبدل کرد.

این مقام سازمان ملل به توافق سیاسی ملی یمن که آن زماندر شرف امضا بود اشاره کرد و گفت: جلوگیری از وقوع این جنگ ویرانگر در یمن کاملا ممکن بود.

ابوایوب که مشاور سیاسی دو نفر از فرستاده های ویژه سازمان ملل به یمن بین سال های 2014 و 2016 بوده و در تلاش‌های سازمان ملل برای جلوگیری از وقوع جنگ در یمن شریک بوده است، گفت: انتقال قدرت در عربستان از ملک عبدالله به ملک سلمان و ارتقای قدرت فرزندش محمد بن سلمان به کشمکش در داخل خاندان سعودی و جنگ یمن منجر شد و همچنین بن سلمان تصمیم گرفت  به مقابله با نفوذ ایران در جایگاه متحد حوثی‌ها برود.

  وی افزود: بر اساس توافقی که در سپتامبر 2014 برای تشکیل دولت وحدت ملی به رهبری خالد بحاح به دست آمد راضی کردن حوثی ها ممکن بود؛ اما وقتی منصور هادی فرار کرد و از عربستان خواست مداخله کند طرف ها این توافق را به فراموشی سپردند.

انتهای پیام/ص

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول