اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

هویت کودکان در پیچ و تاب زندگی‌ لاکچری

یکی از اصلی‌ترین وظایف و دغدغه‌ای که والدین به هنگام تولد فرزند با آن روبه‌رو می‌شوند انتخاب نام مناسب برای کودکان است اسمی‌ که معرف هویت و شخصیت وی بوده و قرار است عمری با خود به همراه داشته باشد.

هویت کودکان در پیچ و تاب زندگی‌ لاکچری

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، از زمانی که تک فرزندی بودن را معیاری برای مهیا کردن زندگی راحت برای خود در نظر گرفته‌ایم، قطعاً انتخاب اسم فرزندمان نیز از این ماجرا بی‌تأثیر نمانده بدین گونه که برخی از والدین به هنگام تولد فرزند خود، تمایل دارند اسمی انتخاب کنند که تک و بی‌نظیر باشد اما به شرطی که مورد تأیید از سوی سازمان ثبت احوال کشور نیز باشد خلاصه انتخاب اسم برای کودک، دغدغه‌ای است که اکثر خانواده‌های ایرانی را به خود مشغول ساخته است.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: نام‌های خود را نیکو گردانید در روز قیامت با همان نام خطاب می‌شوید که ای فرزند فلان، برخیز و به سوی نور خود گام بردار و ای فلان فرزند فلان برخیز که نوری نداری.

نامی نکو گزین که بدان چون خوانمت            در دلت شادی آید و در جانت خرمی

 

همین اسامی عجیب و غریب که از آن صحبت می‌کنیم شاید تنها اسم فرزند دلبندمان بوده اما به راحتی می‌تواند ارزش‌ها و هنجارهای موجود در جامعه را بر هم بریزد زیرا این اسامی نه تنها مطابق قوانین و مقررات کشورمان نبوده بلکه با رویکرد فرهنگی موجود در جامعه نیز چندان سنخیتی ندارد.

احد جودی، مدیرعامل ثبت احوال آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: اسامی غیرفارسی، غیرترکی، بدون معنی و ناهنجار که مناسبتی با افراد نداشته و باعث از هم گسیختگی فرهنگ و هم چنین تأثیراتی در تربیت کودک در آینده را منجر می‌گردد، اینگونه اسامی بنابر وظایف و قوانین موجود در سازمان ثبت احوال نه تنها توصیه نشده بلکه در اسناد نیز ثبت نمی‌گردد.

وی ادامه داد : چنانچه برخی از اسامی جدید اعلام شده که دارای معنی و مفهوم بوده و آسیبی بر فرهنگ نمی‌رساند، بعد از بررسی در کمیته و شورای عالی، صدور مجوز انجام می‌گیرد که می‌توانند از این اسامی استفاده کنند هم چنین راهنمایی نامگذاری در سایت سازمان ثبت احوال وجود دارد که افراد می‌توانند با وارد کردن اسم انتخاب شده، طی بررسی انجام گرفته از مجاز یا غیرمجاز بودن آن آگاه شوند.

جودی، مدت اعلام ولادت بعد از تولد را ۱۵ روز اعلام کرد تا تولد کودک در زمان قانونی ثبت گردد و افزود: توصیه می‌گردد قبل از تولد فرزند، از مجاز یا غیرمجاز بودن آن در سایت مطلع شوند، بحث همزه به عنوان موضوع کشوری مطرح است که به طور موردی مجوز داده شده و خواندن آن نیز مشکل است که طبق مکاتباتی در حال برطرف شدن است حل خواهد شد همچنین انتخاب اسم در اقلیت‌های دینی، مسیحیت و اهل کتاب که در کشور ما زندگی می‌کنند به شرط تأیید اسم از سوی کارشناسان ممنوعیتی ندارد.

این گزارش بهانه‌ای شد تا سراغی از اسامی محبوب و برتر را از مدیر کل سازمان ثبت احوال آذربایجان شرقی بگیریم.

۵ نام محبوب و برتر در 9 ماهه اول سال جاری

ابوالفضل  ۶۲ مورد ، علی ۴۰ ، امیرعلی ۳۸، مهدی ۳۱، محمد ۳۰

زهرا ۱۰۶ مورد ، فاطمه ۸۱ ، رقیه ۳۷، نازنین زهرا ۲۹، اسرا ۲۵

در بین اسامی دختران، به ترتیب اسامی فاطمه، زهرا، مریم، معصومه، زینب و در بین اسامی پسران، به ترتیب اسامی محمد، علی، حسین، مهدی، رضا به عنوان اسامی محبوب و برتر در کل کشور از زمان تأسیس سازمان ثبت احوال شناخته شده‌اند.

در بین اسامی دختران، نام‌های فاطمه، زهرا، رقیه، معصومه، مریم و در بین اسامی پسران، نام‌های علی، محمد، حسین، مهدی، حسن به عنوان ۵اسم برتر در استان آذربایجان شرقی شناخته شده‌اند.

و در نهایت در بین اسامی دختران، فاطمه و زهرا در تمامی استان‌ها به عنوان اسامی برتر شناخته شده‌اند.

همسو کردن سبک رفتاری

نسرین زمانی، روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره بر اینکه هر کس دوست دارد معنای اسمی که روی او گذاشته شده را پیدا و درباره آن اطلاعاتی کسب کند، خاطرنشان کرد: ما به دنبال نشانه‌هایی در اسم هستیم که بتوانیم سبک رفتاری‌مان را با آن همسو کنیم وقتی یک اسم را با خود یدک می‌کشیم، سعی می‌کنیم با صاحب آن نام همخوانی داشته باشد، اما یادمان باشد نمی‌توان انتظار داشت همه افراد به این شکل عمل کنند، چرا که در جامعه به وضوح  شاهد آن هستیم که اسامی افراد با منش آنها همخوانی لازم را ندارد.

وی ادامه داد: اما می‌توان گفت به‌طور کلی افراد از اسم خود تأثیر می‌پذیرند، مثلا اگر اسم ما معنای صمیمیت و مهر را در ذهن تداعی کند، سعی می‌کنیم فرد مهربان و با گذشتی  باشیم نکته‌ای که لازم است یادآور شویم این است که والدین باید از هفت سالگی معنی لغوی اسم کودک را به او بفهمانند.

زمانی  تصریح کرد: این که داستان نامگذاری آنها به چه شکل است، آیا نام او یادآور فلان شهید است یا برگرفته از فلان شخصیت معروف، خوب است کودک در جریان این جزئیات قرار گیرد.  یادم می‌آید از بچه‌ای پرسیدم نامت چیست، گفت حسین. این کودک بیان ‌کرد که عموی من فرمانده بوده و به شهادت رسیده است. من نماینده او هستم، چرا که نام او هم حسین بود. این تصویرسازی ذهنی به کودک نشان می‌دهد وی احساس مسوولیت می‌کند و خود را نماینده یک قهرمان می‌داند.

الگوپذیری از فرهنگ‌های بیگانه و مدپرستی همواره در زندگی‌های امروزی حتی در انتخاب اسم برای کودک مشاهده می‌گردد اما ای کاش اجازه ندهیم اسمی که قرار است بخشی از هویت و شخصیت کودکانمان را شکل دهد، دستخوش تغییرات و تاثیر گرفته از رواج اشرافی‌گری باشد.

کودکی که قادر است از حدود دو تا سه سالگی نام خود را تشخیص دهد از همین رو انتخاب یک نام مناسب برای کودک از سوی والدین علاوه بر ایجاد یک حس مثبت در وی، اصلی‌ترین وظیفه آنان در قبال کودک محسوب می‌گردد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول