اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پرسه قاتل خاموش در آذربایجان

تکراری بی پایان اما تلخ /زندگی‌هایی که بی‌صدا به پایان می‌رسد

قاتل خاموش یا نشرگاز منوکسید کربن، حکایتی غم انگیز از جنس بی احتیاطی است که همه ساله در فصول بارندگی یا سرد سال، بسیاری از مردم و خانواده‌ها را در نقاط مختلف کشور به ویژه آذربایجان به کام مرگ می برد و تنها با رعایت الزامات ایمنی می توان سد راه آن شد.

 تکراری بی پایان اما تلخ /زندگی‌هایی که بی‌صدا به پایان می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سالانه آمارهای زیادی در خصوص گازگرفتگی منتشر می شود و این آمار با وجود توصیه ها و هشدارها روند روبه رشد به خود می گیرد به گونه ای که تنها در فصول سرد سال شاهد مسمومیت و مرگ ده‌ها نفر بر اثر گاز گرفتگی هستیم.

با آغاز فصل سرما و استفاده از وسایل گازسوز، هرساله تعداد زیادی از هموطنان جان خود را در اثر مسمومیت با مونوکسیدکربن از دست می‌دهند. این گاز، گازی است بی‌بو و بی‌رنگ و به‌طور ظاهری قابل مشاهده نیست و در اثر سوخت ناقص مواد سوختی و عموما در فضای بسته ایجاد می‌شود. هر چند مسمومیت بر اثر نشت گاز منو اکسید کربن منحصر به فصول سرد سال نیست و در بسیاری از روزهای گرم سال نیز شاهد آن هستیم ولی متغیر این آمار در فصول سرد سال روند روبه رشد را نشان می‌دهد.

در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به‌خصوص در محیط‌های دربسته و فاقد اکسیژن ممکن است این گاز تولید شود. گازی که به علت عملکرد نامناسب وسیله گرمایشی (در اثر) سوخت ناقص، نصب نادرست یا استفاده ناصحیح از آن ایجاد می‌شود. غلظت مونوکسید در مقادیر بسیار پایین نیز برای انسان خطرناک و کشنده است.

گاز مونوکسیدکربن، گازی بی رنگ، بی بو که با شروع فصل سرما، هزاران نفر را به کام مرگ کشانیده و یا بخاطر مسمومیت راهی بیمارستان ‌می‌کند قاتلی نامرئی که همواره در کمین نشسته است متأسفانه هر ساله فصل سرما را با قاتل خاموش، آغاز و به پایان می‌رسانیم بخاری و آبگرمکن‌‌ها در زمره وسایل گرمایشی هستند که این روزها، قاتل نامرئی را میهمان ناخوانده‌ منازل ساخته که در اغلب موارد سهل انگاری و نبود آگاهی لازم از سوی خانواده‌ها ، شرایط را برای تشدید این‌گونه حوادث هموار می‌سازد.

حوادثی که ناشی از نشت گاز منوکسید کربن هست و جان بسیاری از افراد را به خطر می‌اندازد که مهم‌ترین عامل آن بی احتیاطی و نداشتن دقت و آگاهی کافی در خصوص استفاده از بخاری‌های گازی، آبگرمکن‌ها و هم چنین رعایت نکردن اصول ایمنی است که متأسفانه هر ساله شاهد افزایش چشم‌گیر مسمومیت و مرگ تعدادی از هموطنان ناشی از نشت گاز مونوکسیدکربن هستیم که این روزها با آماری تکان دهنده و البته نگران کننده سپری می‌شود.

گازگرفتگی 428 نفر در آذربایجان‌شرقی

فرزاد رحمانی ، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان آذربایجان شرقی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس، آمار حوادث ناشی از گازگرفتگی در 9 ماهه سال جاری را ۴۲۸ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد، ۲۷۷ نفر مربوط به تبریز و ۱۵۱ نفر مربوط به سایر شهرستان‌ها است.

چک کردن کلاهک‌ها به هنگام وزش باد

وی ادامه داد : از قرار دادن آبگرمکن در رختکن حمام و فضای بسته خودداری کرده و فاصله‌ حمام و محل نصب آبگرمکن باید رعایت شود و دودکش‌ها را  به  طور دوره‌ای به خصوص هنگام وزش باد چک کنید.

رحمانی، ضمن تأکید بر عدم استفاده از بخاری‌های بدون دودکش و قرار دادن لوله بخاری در آب که منجر به جذب گاز co  توسط آب و وارد کردن گاز مونوکسیدکربن به محیط می‌گردد خاطرنشان کرد : شهروندان باید از باز بودن مسیر بخاری اطمینان حاصل کنند و همواره به گرم بودن لوله بخاری که دلیل بر برقرار بودن تهویه و خارج گشتن مونوکسیدکربن از محل است توجه کنند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد : بهترین اقدامات در صورت وجود علائمی نظیر سردرد، سرگیجه و حالت تهوع به طور دسته جمعی در افراد، باز کردن در و پنجره‌ها و خارج کردن افراد و قرار دادن آنها در محیط آزاد تا رسیدن اورژانس است.

 

قاتل نامرئی جان 16 آذربایجانی را گرفت

محمدعلی فتح‌الله زاده، سخنگوی شرکت گاز آذربایجان شرقی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز، آمار حوادث ناشی از گازگرفتگی  در  9 ماهه سال جاری را ۱۲۸ مورد اعلام کرد که منجر به فوت ۱۶ نفر از هم‌استانی‌های عزیز شده است و افزود: گاز طبیعی با وجود رفاه و آسایشی که برای هموطنان فراهم می‌کند اگر به طور درست و ایمن مصرف نشود مخاطراتی را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره بر اینکه ۴۵ نفر طی سال گذشته با کوچک‌ترین سهل‌انگاری جان خود را از دست داده‌اند، خاطرنشان کرد : با مقایسه آماری انجام گرفته در نه ماهه سال گذشته، ۱۰ درصد  در تعداد کل حادثه، ۷ درصد در حوادث ناشی از نشت گاز و آتش‌سوزی، ۴۵ درصد در نشت گاز مونوکسیدکربن و در خصوص تعداد متوفی ناشی از گازگرفتگی، ۳۳ درصد کاهش را شاهد هستیم اما متأسفانه در رابطه با تعداد مصدومان ناشی از انفجار و آتش‌سوزی نسبت به سال گذشته، با ۳۱ درصد افزایش مواجه شده‌ایم.

آمار بالای حوادث در شهرها نسبت به روستاها

فتح‌الله زاده ادامه داد:  ۱۶ نفر فوتی طبق آمار نه ماهه اول سال جاری که در همین بازه زمانی در سال گذشته ، ۲۴ نفر فوتی را شاهد بودیم و امیدواریم که با همیاری و مشارکت مردم در رعایت نکات ایمنی و کمک رسانه‌ها، تلفات ناشی از مصرف گاز کاهش یابد طبق مقایسه انجام گرفته، تعداد حوادث در شهرها نسبت به روستاها بیشتر است بدین گونه که در مقابل ۹۲ حادثه در شهرها، ۳۶ مورد حادثه را در روستاها شاهد هستیم.

وی ادامه داد: شرکت گاز استان همه ساله با صرف هزینه‌های گزاف در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی نسبت به اطلاع‌رسانی  اقدام می‌‌کند اما برای کاهش تعداد حوادث، همه دستگاه‌های ذیربط باید کمک کنند.

بیشترین حوادث ناشی از آتش‌سوزی و انفجار به دلیل  نشت گاز از شیر مصرف/ شهرستان‌های مرند، مراغه و سراب رکورددار حواث گازی

سخنگوی شرکت گاز آذربایجان شرقی، بیشترین آمار حوادث را در شهرستان‌های مرند، مراغه و سراب اعلام کرد و گفت: بر اساس گزارشات ارائه شده بیشترین حوادث ناشی از آتش‌سوزی و انفجار به دلیل  نشت گاز از شیر مصرف به جهت عدم نصب درپوش، نشت گاز به دلیل پارگی شیلنگ صورت پذیرفته است و استفاده از دودکش‌های غیراستاندارد آکاردئونی و هم چنین عدم رعایت قطر مناسب ناشی از حوادث گازگرفتگی است.

عدم استفاده از لوله‌بخاری‌های آکاردئونی

وی با تأکید بر این مطلب که تنها دانستن نکات ایمنی کافی نیست  ادامه داد : از مشترکان محترم درخواست می‌کنم در صورت تغییرات در سیستم داخلی لوله‌کشی منازل از شرکت‌های ذیصلاح که مورد تأیید سازمان نظام مهندسی است انجام دهند و با اشاره بر روایتی که دوراندیشی قبل از انجام کار از پشیمانی بعد از آن  در امان می‌دارد از مردم درخواست کرد قبل از نصب وسایل گازسوز، مسیرهای دودکش را کنترل کرده و وسائل گازسوزی که انتخاب می‌کنند باید استاندارد و دارای برچسب انرژی باشد.

۸۰ درصد حوادث ناشی از دودکش

فتح الله زاده، بررسی مسیر دودکش‌ها را مهم دانست که عمده‌ترین حوادث ناشی از نبود دودکش و کلاهک  H  شکل است و افزود : ۲۶ مورد طبق آمار حوادث،مربوط به مستأجران است که به دلیل کوتاهی در رابطه با عدم کنترل مسیرهای دودکش انجام گرفته به هر حال توصیه می‌شود قبل از نصب وسایل گازسوز، مسیرهای دودکش‌ها را کنترل کنیم و استفاده از لوله‌های آکاردئونی و نصب آبگرمکن در رختکن حمام خودداری کنیم حتماً باید دودکش‌ها دارای کلاهک H شکل بوده و یک متر از پشت‌بام فاصله داشته باشد نشت و انفجار گاز اکثراً به دلیل نامناسب بودن شیلنگ، طول افزایش و پایان عمر مفید آن صورت می‌پذیرد .

فتح‌الله زاده خاطرنشان کرد : ۴۹ حادثه در مناطق پنج‌گانه تبریز و ۷۹ مورد حادثه در شهرستان‌ها از ۱۲۸ مورد حادثه گفته شده به خود اختصاص داده‌اند.

همواره فصل سرما که از راه می‌رسد قاتل خاموش، سوژه داغ رسانه‌های خبری می‌گردد و همه از آن بحث می‌کنند باید از خود پرسید دلیل اصلی اینکه قاتل خاموش خانواده‌ها  را داغدار می‌کند چیست آیا خود ما کوتاهی می‌کنیم که قاتل نامرئی سراغی از ما می‌گیرد آری حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند اما با قدری دقت و قبول مسئولیت در قبال برخی حوادث که شاید خود، مجری پدید آوردن آن باشیم می‌توان جان سالم از برخی حوادث به در برد شایسته است این روزها خانواده‌ها دقت بیشتری در رعایت هر چه صحیح نکات ایمنی انجام به کار گیرند تا دیگر شاهد حوادث تلخ نباشیم.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول