اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

در نامه ۱۶۰ نهاد و تشکل دانشجویی کشور صورت گرفت

درخواست از سرپرست وزارت بهداشت برای لغو طرح خصوصی‌سازی موسسات علوم پزشکی

۱۶۰ نهاد و تشکل دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در نامه‌ای به سرپرست جدید وزارت بهداشت خواستار لغو طرح دستورالعمل آیین نامه موسسات آموزش عالی علوم پزشکی خصوصی شد.

درخواست  از سرپرست وزارت بهداشت برای لغو طرح خصوصی‌سازی موسسات علوم پزشکی

به گزارش حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، ۱۶۰ نهاد و تشکل دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در نامه‌ای به سرپرست جدید وزارت بهداشت خواستار لغو طرح دستورالعمل آیین نامه موسسات آموزش عالی علوم پزشکی خصوصی شد.

در این نامه خطاب به سعید نمکی آمده است: همانطور که مستحضر هستید در روز های اخیر دستورالعمل اجرایی آئین نامه تاسیس موسسات آموزش عالی علوم پزشکی خصوصی از طرف این وزارتخانه منتشر شد. این دستور العمل از همان دقایق آغازین انتشار خود در فضای رسانه ای کشور، حساسیت جمع کثیری از اساتید و دانشجویان رشته های علوم پزشکی سراسر کشور و قریب به اتفاق دغدغه مندان حوزه سلامت را برانگیخت.

در حالی که طبق اصل سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد؛ ابلاغ این دستور العمل حوزه آموزش، بیم آینده ای به مراتب خطرناک تر از شرایط کنونی را برای سیستم بهداشت و درمان کشور به وجود می آورد.

آینده ای که بسیاری از افراد نه بر اساس لیاقت و شایستگی و بلکه صرفا بر اساس پول و رانت قوی خود و یا خویشاوندان خود، تکیه بر صندلی کلاس های علوم پزشکی خواهند زد و بعد از فارغ التحصیلی نیز سلامت مردم را بازیچه بی صلاحیتی خود قرار خواهند داد.

سوابق خصوصی سازی در بسیاری از بخش های کشور چندان خوشایند نیست و در تاریخچه واگذاری مراکز آموزش عالی به بخش خصوصی نیز شرایط به مراتب وخیم تر بوده است. بارها شاهد بوده ایم موسسات آموزشی غیرانتفاعی بسیاری، بر خلاف آیین نامه های قانونی ابلاغ شده و ظرفیت مورد نیاز در جامعه و صرفا بر اساس رانت های گسترده صاحبان قدرت و ثروت تاسیس گردیده اند که نتایجی جز سرخوردگی و نا امیدی ناشی از اشباع بازار کار را برای فارغ التحصیلان خود نداشته اند و علیرغم سود آوری های هنگفت این موسسات برای مدیران خود، در بسیاری از موارد حتی حداقل امکانات آموزشی را برای دانشجویان خود فراهم نساخته اند و به گسترش فارغ التحصیلان با سواد ناقص در جامعه دامن زده اند.

در مورد سیستم بهداشت و درمان از آن جهت که به طور مستقیم با سلامت مردم سروکار دارد؛ کوچک ترین قصور در فراهم ساختن امکانات آموزشی کافی برای دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی، ممکن است عواقبی بسیار تلخ تر از تجربیات گذشته را برای جامعه رقم بزند و مستقیما سلامت مردم را مورد تهدید خود قرار دهد.

ما به عنوان تعدادی از نهادها و تشکل های دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به نمایندگی از بدنه فعال جنبش دانشجویی که نگران سلامت نسل های آینده ایران عزیز است؛ با توجه به اهمیت بسیار زیاد تامین سلامت مردم به شیوه ای مطمئن و همراه با حداقل اشتباهات ممکن، تجربه های ناموفقی که در تاسیس موسسات آموزش عالی در وزارت علوم در سالیان اخیر پیش آمده است را خدمت جنابعالی متذکر می شویم و خواستار لغو هرچه سریع تر این دستورالعمل از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول