اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

استعدادهاي در خاك مانده

زمانی راه رسیدن به تیم ملی از میدان توحید می‌گذشت

ورزشگاه توحید یکی از مهمترین میادین ورزشی فوتبال تبریز به شمار می‌رود.

زمانی راه رسیدن به تیم ملی از میدان توحید می‌گذشت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، کمتر کسی در فوتبال تبریز است که نام ورزشگاه توحید به گوشش نخورده باشد.

میدان ورزشی که بین زمین‌ها محلات تبریز بیشترین بازیکن را به فوتبال تبریز داده و تعدادی از بازیکنان این میدان حتی پیراهن تیم ملی را بر تن کرده‌اند.

ورزشگاهی که 2 سال دیگر 50 ساله می‌شود در دل خود خاطرات زیادی را نهفته به یادگار دارد.

این میدان تا سال 1392 به صورت خاکی بود که در آن سال توسط شهرداری تبریز چمن مصنوعی شد.

اصغر ابراهیمی 2 سال است مسوولیت ورزشگاه توحید(بابک) را برعهده گرفته است.


ابراهیمی مسوول ورزشگاه توحید عباسی

وی در مورد تاریخچه این ورزشگاه می‌گوید: قبل از سال 1350 در کنار باغات و گورستان ملک(گلزار شهدای ملک) زمین کوچکی بود که تعدادی از جوانان منطقه در آنجا گرد آمده و فوتبال بازی می‌کردند.

با گذر زمان این زمین تسطیع گردید و ابعاد زمین هم گسترش یافته و در برهه‌ای از زمان تمام ورزشگاه خاکریزی صورت می‌گیرد تا سطح زمین بالا آورده شود و بعد از انقلاب اسلامی دور این ورزشگاه حصارکشی صورت گرفته و به شکل کنونی در می‌آید.

به گفته وی عباس حاجب، علی رامین، محمد تقی حراستی، یعقوب بن‌خدادادی و کاظم شمچیان مسوولان قبلی ورزشگاه توحید عباسی بودند.

وی در مورد تیم‌های این ورزشگاه که در تاریخ 1350 تاسیس گردیده است، گفت: در حال حاضر 23 تیم بزرگسالان، یک پیشکسوتان، 6 تیم جوانان، 3 تیم نوجوانان و 2 تیم نونهالان به طور رسمی در این ورزشگاه داری پروانه فعالیت از کمیته فوتبال محلات تبریز بوده و در این میدان در حال فعالیت بوده و 3 مدرسه فوتبال در این میدان فعال هستند.

وی در مورد فعالیت‌های این میدان مشهور فوتبال تبریز گفت: انجام بازی‌های دوستانه، دعوت برای برگزاری بازی دوستانه بین تیم‌های این میدان با تیم‌های سایر میادین و یا تیم‌های شهرستان‌ها، برگزاری مسابقات رسمی محلات و همچنین مسابقات دوره‌ای بخشی از فعالیت زمین توحید عباسی است.

ابراهیمی در مورد اینکه آیا این زمین محلات، محل تمرین باشگاهی بوده است، گفت: پیش از انقلاب تمرینات تیم تاج سابق(استقلال) در این زمین صورت می‌گرفت و چند بازیکن این میدان هم جزو این تیم بودند که می‌توان به مهدی حاجب، حسین حاجب و شهید ابراهیم ابراهیمی اشاره کرد.

ورزشگاه مشهد الشهدای تبریز

ورزشگاه توحید در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی شهدای بسیاری را تقدیم کرده است و شاید به نوعی بتوان مشهد‌الشهدای ورزشگاه‌های تبریز نامید.

مسوول ورزشگاه توحید در این باره گفت: برادران شهید محمد و محمدرضا جهانی، برادران شهید محمود و خلیل رحیم‌پور، برادران شهید کاظم و علی حسین‌زاده، برادران شهید ابراهیم و رضا ابراهیمی و شهیدان دباغی، قاسم بانان‌متقی، حسن غفاری، حمید فرزانه، غلامحسین شمچیان، آسیابانی، حسین آقانژاد، داود بنایی و رضا باغبان از شهدایی هستند که این ورزشگاه تقدیم به انقلاب اسلامی کرده است. همچنین آزاده سرافراز مرحوم فیروز عباس علی‌زاده و تعداد دیگری از جانبازان و رزمندگان از افتخارات ورزشگاه توحید عباسی هستند.

 ابراهیمی به افتخارات تیم‌های این ورزشگاه اشاره کرده و گفت: تیم پیشکسوتان این میدان 3 سال پیاپی قهرمانی رده سنی خود در مسابقات فوتبال محلات شد و تیم‌های بزرگسالان، جوانان و نوجوانان این میدان سابقه قهرمانی دارند که در سال 96 تیم های نوجوانان و بزرگسالان این میدان به مقام قهرمانی دست یافته و تیم جوانان نایب قهرمان فوتبال محلات تبریز شده و تیم پیشکسوتان این میدان هم به مقام چهارم دست یافت.

یک میدان خاکی – یک تیم ملی

میدان توحید نزدیک به 5 دهه فعالیت خود بازیکنان زیادی به فوتبال تبریز تحویل داده است که تعدادی حتی تا تیم ملی کشور پیشرفت کردند.

نامی‌ترین بازیکن پرورش یافته زمین خاکی این میدان کریم باقری است.

ستار همدانی، علیرضا اکبرپور، علیرضا پژمان و مهدی بخشی‌زاده از دیگر بازیکنان بزرگ رشد یافته در این میدان هستند.

مسوول میدان توحید در مورد بازیکنان این میدان گفت: در دهه 50 حسین حاجب، مهدی حاجب، شهید ابراهیم ابراهیمی، محمد قهوه‌چی، یحیی پورعلی، جلیل شقاقی و مجید خان‌محمدی از این ورزشگاه در باشگاه‌های تبریز بازی می کردند.

در دهه 60 احد سلامتی‌فر، ایوب حراستی، یوسف بخشعلی‌زاده، فرهاد تقی پور توانا و مرحوم احمد احمدی بازیکنان باشگاهی این میدان بودند که مرحوم احمدی حتی سابقه بازی در تیم ملی جوانان کشور را هم داشت و مهدی حاجب هم در تیم منتخب آذربایجان‌شرقی حضور داشت.

دهه 70 اوج پرورش بازیکنان میدان توحید عباسی بود. کریم باقری، ستار همدانی، علی‌رضا اکبرپور، علی‌رضا پژمان، مهدی بخشی‌زاده و شهرام حاجب از این میدان به تیم‌های تراکتورسازی و ماشین‌سازی پیوسته و حتی موفق به حضور در تیم ملی ایران هم شدند.

رضا باقری، بیوک آقا صباحی، علی اکبر چوپانی،  محمود عباسی، مهدی صاحب‌خواجه و کاظم خیزاب از دیگر بازیکنان نامی فوتبال تبریز از میدان توحید هستند.

همچنین رضا جدیری بازیکن تیم ملی ناشنوایان کشور هم از بازیکنان میدان توحید عباسی است.

مشکلات ورزشگاه توحید عباسی: نیاز به فنس‌کشی و تقویت روشنایی ورزشگاه

اصغر ابراهیمی در مورد مشکلات ورزشگاه توحید گفت: این ورزشگاه نیازهایی دارد که در صورت مساعدت مسوولان و برطرف شدن این نیازهای، امکان ارائه خدمات مطلوب‌تر به ورزشکاران منطقه فراهم می‌شود.

به گفته وی، فنس‌کشی، آسفالت محوطه و داخل ورزشگاه، ایجاد فضای سبز و ساماندهی بخش شمالی ورزشگاه، لوله کشی گاز، افزایش سرویس بهداشتی و ارتقا سیستم دوربین مدار بسته و روشنایی مطلوب از مهمترین نیازهای این ورزشگاه قدیمی تبریز است.


افتتاح زمین چمن ورزشگاه توحید عباسی با حضور نوین شهردار وقت تبریز و ششگلانی رئیس هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی

چرا دیگر میدان محلات بازیکن‌پرور نیستند

مسوول زمین توحید در مورد اینکه چرا دیگر مانند سابق شاهد رشد بازیکن از میادین خاکی و محلات تبریز نیستیم، گفت: عوامل مختلفی در این مورد تاثیر دارد که نیاز به بررسی کارشناسانه این موضوع دارد، اما به نظر من فرزند سالاری و رفاه طلبی موجب کاهش پشتکار فوتبالیست‌های جوان امروزی شدند و هر چند در مدارس فوتبال آموزش‌های علمی‌تر از گذشته شده است، اما آن تمرین و پشتکار سابق در بین فوتبالیست‌های امروز شاهد نیستیم.

وی گفت: در گذشته بازیکنی که می‌خواست فوتبالیست شود علاوه بر بازی کردن، تمرینات سختی هم انجام می‌داد، اما امروز به دلیل حضور فضای مجازی، دیگر برای جوانان فوتبالیست ما فرصت تمرین به غیر از تمرینات تیمی وجود ندارد.

ابراهیمی تصریح کرد: عجله برای مشهور شدن و تلاش برای رسیدن به پول‌های کلان که در رده‌ها‌ی بالای فوتبال است، هدف فوتبالیست‌های جوان امروز است و بعد از مدتی وقتی این جوانان نمی‌توانند به این اهداف برسند، دلسرد شده و انگیزه خود را از دست داده و به دوران ورزشی خود در دوره کوتاهی پایان می‌دهند.

این پیشکسوت فوتبال تبریز گفت: اصل پیشرفت در فوتبال باید بر اساس تمرین و تلاش باشد، توجه بیش از حد به حاشیه‌های یکی از مهمترین دلایلی است که دیگر مانند سابق فوتبال محلات بازیکن‌پرور نیست، ضمن اینکه نباید عدم استعدادیابی و حمایت نکردن مسوولان را در این موضوع را فراموش کرد.

وی راه‌کار خود برای اتکا فوتبال تبریز به بازیکنان پرورش یافته بومی، توجه باشگاه‌ها به بازیکنان بومی و استعدادیابی در این زمینه، حمایت و پشتیبانی مسوولان مربوطه از بازیکنان بومی، رفع تبعیض در فوتبال و عدالت محوری در شناسایی چهره‌های مستعد عنوان کرد.

گزارش از فرهاد فرهادپور

انتهای پیام/40/60017

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول