اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

رئیس دانشکده پرستاری خراسان‌جنوبی مطرح کرد

«تعرفه‌گذاری» مطالبه بر زمین مانده جامعه پرستاری/ چالشی به نام «کمبود پرستار»

رئیس دانشکده پرستاری خراسان‌جنوبی خواسته جدی جامعه پرستاری را تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ذکر کرد گفت: پرستاران متقاضی اجرای قانون بر زمین مانده تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هستند.

«تعرفه‌گذاری» مطالبه بر زمین مانده جامعه پرستاری/ چالشی به نام «کمبود پرستار»

غلامحسین محمودی‌راد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، با اشاره به ولادت حضرت زینب(س) و نام‌گذاری این روز به نام روز پرستار، اظهار داشت: مراقبت خانواده از فرزندان و بیماران از ابتدای خلقت بشر وجود داشته که نمونه بارز آن حضرت زینب(س) در قیام کربلا است.

وی نام‌گذاری روز ولادت حضرت زینب(س) به نام روز پرستار را باعث افتخار جامعه پرستاری دانست و گفت: پرستاری یعنی حفاظت، ارتقاء، بهینه‌سازی سلامت و توانمندی‌های انسان بنابراین پرستاران وظیفه پیشگیری از بیماری، آسیب و کم کردن درد و رنج مردم با تشخیص و درمان را برعهده دارند.

رئیس دانشکده پرستاری خراسان‌جنوبی از فعالیت 14 بیمارستان در سطح استان خبر داد و افزود: از این تعداد پنج بیمارستان در مرکز استان وجود دارد که سه بیمارستان دولتی، یک بیمارستان ارتش و یک بیمارستان تأمین اجتماعی است.

کمبود نیروی انسانی؛ مهمترین مشکل حوزه پرستاری  

محمودی‌راد کمبود نیروی انسانی را از اهم مشکلات پرستاران دانست و تبیین کرد: ماهیت پرستاری سخت است اما این سختی‌ها وضعیت را بدتر می‌کند لذا از مدیران کشوری و استانی می‌خواهیم این دغدغه پرستاری را دریابند.

وی اضافه کرد: زمانی که در یک بخش سه پرستار با چهل بیمار مواجه می‌شوند خستگی بیش از حد کار سبب احتمال قصور و آسیب در بیمار می‌شود.

فعالیت 1500 پرستار در 5 بیمارستان!

رئیس دانشکده پرستاری خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه در سطح بیمارستان‌های دولتی استان تنها یک هزارو 500 پرستار مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: این عدد باید به دو هزارو800 تا سه هزار پرستار برسد تا بتوانیم خدمات در خور شأن به مردم ارائه دهیم.

محمودی‌راد با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در چهار سال اخیر در قالب طرح تحول سلامت اقدام به جذب نیروی پرستاری و کمک پرستاری کرده، اضافه کرد: متأسفانه این جذب برای رسیدن به شاخص‌های کیفی مراقبت از مردم کفایت نمی‌کند.

وی با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی پرستاران جهت خدمت به بیماران و مردم مطرح کرد: پرستاران با تلاش شبانه‌روزی و با تمام سختی‌ها تلاش می‌کنند از بیماران مراقبت و تنها چیزی که آن‌ها را راضی نگه می‌دارد رضای خدا و رضایت مردم است.

رئیس دانشکده پرستاری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه پرستاران در تمام خوشی‌ها و سختی‌ها در کنار مردم هستند، اضافه کرد: این قشر همچنین در بحث مدافعین حرم نیز فعالیت می‌کنند.

فعالیت چهار دانشکده پرستاری مامایی دولتی در استان 

محمودی‌راد با بیان اینکه چهار رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی به امر آموزش و تربیت پرستار اقدام می‌کنند از فعالیت چهار دانشکده پرستاری مامایی دولتی در استان خبر داد و گفت: علاوه بر رشته کارشناسی پرستاری از سال 89 در بیرجند رشته فوق لیسانس پرستاری نیز در استان راه‌اندازی و دانشجویان پذیرش و تربیت می‌شود.

وی اعلام کرد: همچنین در حال حاضر چهار رشته فوق لیسانس پرستاری در بیرجند اعم از فوق لیسانس پرستاری اورژانس، فوق لیسانس پرستاری سلامت جامعه، فوق لیسانس پرستاری درمانی و فوق لیسانس پرستاری روان پرستاری وجود دارد.

پذیرش و تربیت دکترای پرستاری

رئیس نظام پرستاری خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه براساس پیگیری‌های متعدد در سال 1395 در بیرجند رشته دکتری پرستاری پذیرش و تربیت شد، اضافه کرد: در حال حاضر 5 مرکز مشاوره و مراقبت در منزل در استان وجود دارد که چهار مرکز در بیرجند فعال و  و با ارائه خدمات مختلف در خصوص بیماری‌ها به مردم کمک می‌کنند.

محمودی‌راد با یادآوری اینکه در این رشته حیاتی دانشگاه علوم پزشکی و سایر سازمان‌های وابسته تلاش خود را در راه کمیت و کیفیت مراقبت‌های علمی انجام می‌دهند، ابراز داشت: برای اینکه خدمات ایمن و در خور شأن مردم داشته باشیم نیازمند پرستاران توانمند هستیم.

خواسته‌های جدی پرستاران/ تعرفه‌گذاری مطالبه بر زمین مانده

وی خواسته جدی جامعه پرستاری را تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ذکر کرد و بیان داشت: پرستاران متقاضی اجرای قانون بر زمین مانده تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هستند.

رئیس نظام پرستاری خراسان‌جنوبی عدالت در پرداخت‌ها و حق‌الزحمه‌ها را از دیگر درخواست‌های پرستاران عنوان و تبیین کرد: نمی‌گوییم حق‌الزحمه همکاری که دارای مدرک دیپلم است با همکار فوق تخصص یکسان باشد، صحبت ما پیاده شدن عدالت است.

انتهای پیام/69039/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول