اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت‌وگو با فارس:

متولی سلامت کشور پرستار را آمپول زن خطاب می‌کنند/ مهربانی هنوز زنده است

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه پرستار موفق کسی است که بتواند علم را همراه با تعهد و اخلاق برای بیمار ارائه کند، گفت: اکثر مشکلاتی که این قشر با آن مواجه هستند به علت عدم بینش کافی متولیان امر نسبت به این حرفه است، به طوریکه متولی اصلی سلامت کشور این قشر را آمپول زن خطاب می‌کند.

متولی سلامت کشور پرستار را آمپول زن خطاب می‌کنند/ مهربانی هنوز زنده است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پنجم جمادی‌الاولی، سالروز ولادت بانوی بزرگ اسلام، اسوه صبر و ایمان حضرت زینب کبری (س) است که به پاسداشت مقاومت، ایثار و پایداری این بانوی بزرگوار در مصیبت‌های کربلا به عنوان روز پرستار نامگذاری شده تا بهانه‌ای باشد برای قدردانی از زحمات پرستاران کوشا کشورمان که به عقیده بسیاری از فعالان این عرصه پرستاران در کشورمان آن جایگاه واقعی خود را نیافته‌اند.

از سویی برخی از کارشناسان و متخصصان این شغل را از لحاظ سختی کار در رده دوم مشاغل اعلام می‌کنند که با بیماران مختلف جسمانی و روانی سر و کار داشته و در معرض بیماری‌های مختلف نیز قرار دارند.

وجود فشار کاری، ساعت‌های کار طولانی، استرس بالا و کم بودن حقوق و مزایا نیز از مشکلات دیگر این شغل است. اما عشق به این کار و از آنجایی که پرستاری شغلی الهی است، با همه سختی‌هایش، آن هنگام که سلامت را برای بیمار به ارمغان می‌آورد، طعم شیرینی دارد.

به هر حال به همین بهانه گفت‌وگویی را با هادی حنیفی دانشجوی سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ترتیب داده‌ایم که در ادامه از منظرتان می‌گذرد.

فارس: هرساله به مناسبت روز پرستار؛ سالروز تولد اسوه صبر و استقامت، حضرت زینب (س)؛ دستگاه‌های متولی از این قشر زحمت‌کش و تلاشگران عرصه بهداشت و درمان به صورت نمادین تقدیر به عمل می‌آورند، بدون اینکه توجهی به خواسته‌های آنها صورت گیرد، شما به عنوان قشر فعال دانشجویی استان آذربایجان‌شرقی و فعال این حوزه چه تحلیلی در این راستا دارید؟

با تبریک ولادت اسوه صبر و ایثار حضرت زینب و روز پرستار به تمام پرستاران و دانشجویان پرستاری.

مقام معظم رهبری در مورد جایگاه پرستاری می‌فرمایند:« برای حفظ سلامت جامعه، اهمیت پرستاری در طراز اول قرار دارد و نقش پرستار معادل است، با نقش پزشک ماهر. بسیاری از این نکته غفلت دارند، از این رو آن وزن و ارزشی که باید برای پرستار در نظر گرفته شود، از ذهن آنها مغفول می‌ماند و به آن توجه نمی‌کنند».

گاهی متولیان امر نیز از این نکته غفلت می‌کنند یا حتی دانسته این مسئله را به فراموشی سپرده‌اند و رسیدگی به این قشر را صرفا در تقدیر و تکریم خلاصه کرده‌اند.

تقدیر و تکریم پرستاران برای شناساندن جایگاه این حرفه در میان مردم کار بسیار ارزنده و خوبی است که بالطبع نمی‌تواند، کافی باشد و تقدیر و تشکر واقعی وقتی رخ می‌دهد که به مشکلات آنها رسیدگی شود تا هرچه بهتر بتوانند به مردم ایران اسلامی خدمت کنند.

 باید مسوولان به فکر حل مشکلات پرستاران که مستقیم با جان مردم سر کار دارند، باشند. عدم حل این مشکلات به مسائل مختلفی اعم از عدم شناخت کافی از جایگاه پرستاران،  ناکارآمد بودن مدیریت سیستم سلامت باشد.

با اجرا شدن طرح تحول سلامت و عدم پرداخت به موقع کارانه‌ها مشکلات این قشر دو چندان شده است

فارس: هر ساله به همین مناسبت دولتمردان و حتی مسوولان و دستگاه‌های متولی برای کاهش مشکلات قشر پرستاران وعده‌های به آنها داده می‌شود، چقدر این وعده‌ها محقق یافته است؟

در سال‌های اخیر مشکلاتی که قشر پرستاری با آن مواجه بوده و هست به مراتب بیشتر از وعده‌های محقق شده مسوولان است.

مشکلاتی از جمله سختی کار پرستاری که مقام معظم رهبری هم در سال‌های اول زعامت‌شان به این نکته اشاره کرده‌اند، طرح تعرفه‌گذاری که سال‌هاست تصویب شده است، ولی به مرحله اجرا در نیامده است و با اجرا شدن طرح تحول سلامت و عدم پرداخت به موقع کارانه‌ها مشکلات این قشر دو چندان شده است.

البته علاوه بر این مشکلات هر ساله مطرح شدن برخی طرح‌های کارشناسی نشده این قشر را آزرده خاطر کرده است.

از جمله طرح تربیت پرستار بیمارستانی که سال گذشته با مخالفت شدید دانشجویان پرستاری مواجه شد یا چندی پیش قبل از استعفای وزیر بهداشت طرح خصوصی‌سازی آموزش رشته‌های پزشکی که با واکنش شدید این قشر مواجه شد. مسوولان امر باید توجه ویژه‌ای برای حل این مشکلات بکنند.

متولی سلامت کشور پرستار را آمپول زن خطاب می‌کند

فارس: پرستاری شغلی است که بیشترین شاغلان آن را زنان تشکیل می‌دهند و به لحاظ سختی و سنگینی کار اساساً با شغل‌های دیگر قابل مقایسه نیست، چرا باید به این قشر بیش از این‌ها توجه شود؟

مسئله سلامت جزو اولین مسائل مهم زندگی جوامع بشری است و مجموعه پزشکی و پرستاری نقش ویژه‌ای در تامین سلامت جامعه برعهده دارد ولی نقش پرستار نقش برجسته‌ای و تعیین‌کننده‌ای دارند. پرستاری صرفا مسئله جسم نیست بلکه پرستاران در یک چالش دائمی روحی و روانی قرار دارند. خستگی روحی، شب و روز در کنار بیمار بودن، رسیدگی جسمی، روحی و روانی به بیمار مسئله بسیار فرساینده‌ای است. این مسائل اهمیت کار پرستاری را دو چندان می‌کند. آرامش روانی بیمار در ارتباط مستقیم با آرامش روانی پرستار است و عدم توجه به این قشر باعث ایجاد مشکلات برای بیماران و جامعه می‌شود.

اکثر مشکلاتی که این قشر با آن مواجه هستند به علت عدم بینش کافی متولیان امر نسبت به این حرفه است، طوری که متولی اصلی سلامت کشور این قشر را به عنوان آمپول زن خطاب می کند.

فارس: پرستاران خوب چه کسانی هستند و معیارهای انتخاب یک پرستار نمونه چیست؟

پرستار موفق کسی است که بتواند علم را همراه با تعهد و اخلاق برای بیمار ارائه کند. اگر پرستاری علم کافی نداشته باشند، نمی‌تواند نیازهای بیمار را به صورت صحیح برطرف کند، اما مطلب مهم‌تر اینکه باید این علم همراه با تعهد نسبت به کار و اخلاق باشد. تکریم و حمایت روحی و روانی از بیمار یکی از مهم‌ترین کارهای پرستاری است.

درد بیمار را شنیدن، در کنار بیمار بودن، با مهربانی با ایشان سخن گفتن، لبخند زدن، او را از فکر بیماری رهاندن کار بسیار دشواری است و پرستار باید در حلم و صبر و بردباری قوی باشد، در مقابل همیشه منش بیمار مهربانی نیست و گاهی تندی است که باز هم پرستار است که با صبر و حلم خود باید پاسخگوی نیازهای بیمار باشد. پرستار خوب کسی است که تمام این ویژگی‌ها را دارا باشد.


فارس: تقویت روحیه زینب‌گونه در میان پرستاران امروز جایگاه ویژه‌ای در جامعه اسلامی دارد، پرستاران ما چقدر توانسته‌اند به این جایگاه نزدیک شوند؟

هر ساله با گذشت زمان روز به روز قشر پرستاری هم از لحاظ علمی هم از لحاظ روحیه و صبر و استقامت در مسیر رشد قرار دارند و در این مسیر توجه به نکاتی سرعت رشد در مسیر را افزایش می‌دهد.

از جمله توجه به اهمیت کاری که پرستار انجام می‌دهد که علامه طباطبایی فرموده‌اند؛ حاضرم تمام عبادت‌هایم را با یک شب پرستاری از مریض عوض کنم. اگر با دید وظیفه محور به این حرفه نگاه کنیم، سختی‌های پیش‌رو ما را دلسرد نخواهد کرد و برای اینکه بتوان مثل حضرت زینب (س) که اسوه پرستاری است، حرکت کرد باید حضرت زینب(س) الگوی بانوان پرستار در تمام مراحل زندگی باشد و نگاه معنوی به این شغل زمینه‌ساز بهتر شدن انجام وظیفه خواهد شد.

البته در این قضیه هم خود پرستاران و هم مردم و هم مسوولان وظیفه دارند که باید همگی دست در دست هم دهند تا این دید در قشر پرستاری ایجاد بشود که تامین‌کننده سلامت جامعه خواهد بود.

گفت‌وگو از  موسی کاظم‌زاده

انتهای پیام/ 60023/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول