اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

مداخله برای پیشگیری از طلاق در شیراز

حکمین قرآنی میان زوجین به وساطت می‌نشینند

در میان بن‌بست‌هایی که در زندگی راه را به طلاق می‌کشاند، موارد عدیده‌ای هستند که با وساطت و مشاوره به بازگشت به زندگی منتهی می‌شوند.

حکمین قرآنی میان زوجین به وساطت می‌نشینند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حدود 5 ماهی است که از راه‌اندازی سامانه «تصمیم» که با هدف پیشگیری از طلاق راه‌اندازی شده است، می‌گذرد و حالا زوج‌های متعددی روزانه با گذراندن مراحل مورد نیاز به واحد مداخله در خانواده که در محل مدیریت بهزیستی شیراز واقع شده است، مراجعه کرده تا برای مشکل خود چاره‌اندیشی کنند.

واحدی برای مداخله در تصمیم طلاق

رئیس مرکز واحد مداخله در خانواده سامانه تصمیم در شیراز با اشاره به روند فعالیت این واحد به خبرنگار فارس می‌گوید: این سامانه حاصل فعالیت مشترک سازمان بهزیستی با دادگستری فارس است.

سحر احمدی ادامه می‌دهد: این فعالیت مشترک با هدف تحکیم خانواده دنبال می‌شود و خانواده‌هایی که برای طلاق به دادگاه خانواده مراجعه کرده‌اند به این مرکز ارجاع داده می‌شوند تا از مشاوره‌های اختصاصی و انفرادی برخوردار شوند.

وی اضافه می‌کند: افرادی که در روند طلاق قرار گرفته‌اند، می‌توانند از طریق دادگاه خانواده و یا سامانه zamantasmim.ir با گرفتن وقت قبلی به این مرکز که در کوی زهرا و محل بهزیستی شهرستان شیراز واقع شده است مراجعه کنند.

کمبود مهارت در گفت‌وگو

احمدی بخش اعظم مشکلات طلاق را به علت عدم مهارت در گفت‌وگو با یکدیگر عنوان می‌کند و می‌گوید:  به افرادی که در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند ابتدا آموش‌های لازم برای زندگی و سپس مشاوره‌ و یا مددکاری اجتماعی ارائه می‌شود.

 

وی می‌افزاید: هدف ما در مرکز، جلوگیری از تحقق تصمیمات عجولانه زوج‌هایی است که طلاق را به عنوان راه حل نهایی خود برگزیده‌اند اما سعی می‌شود که با ارائه مهارت زندگی آنها را به سمت اتخاذ تصمیمات بهتر و ادامه زندگی هدایت کرد.

مروری بر آمار طلاق در استان

بر اساس آمار سال ۹۵ تعداد دعاوی طلاق دادگاه خانواده در مراکز استان فارس بیش از  11 هزار پرونده بوده که در سال گذشته به ۱۳ هزار و ۸۳۴ مورد افزایش یافته است. این آمار یک ساله زنگ خطری است برای بنیان خانواده و نیاز به چاره‌ای فراتر از یک نسخه ساده دارد. برای کاهش این آمار همچنین لازم است تا خانواده‌ها مشاوره را نسخه شفابخش خود بدانند و با مراجعه به مراکز مشاوره پیش از اینکه خود را در انتهای راه ببینند اقدام به حل مشکلات و آشفتگی‌های موجود در زندگی کنند که راه حل آنها باوجود آنچه به نظر می‌رسد شاید بسیار هم ساده باشد.

حکمین قرآنی

یک کارشناس مشاوره طلاق که در واحد مداخله در خانواده سامانه تصمیم فعالیت می‌کند نیز بیان می‌کند: اتاقی به نام حکمین قرآنی در این مرکز وجود دارد که اعضای آن از سوی دادگاه به بهزیستی معرفی شده‌اندتا میان زوجین وساطت کنند و سازش به وجود آورند.

مریم رخشنده‌رو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌افزاید: روند کار در این مرکز به این ترتیب است که در مرحله اول زوجینی که متقاضی طلاق هستند از طریق سامانه تصمیم ثبت نام می‌کنند و تاریخ و پذیرش اولیه به آنها اعلام می‌شود.

وی اضافه می‌کند: سپس با اجرای غربالگری و پر کردن فرم اولیه اطلاعات آماری و تشخیص اولیه به مراکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند و ظرف 45 روز باید تا 4 جلسه مشاوره بگیرند.

رخشنده‌رو با ابراز رضایت از تاثیر مطلوب این روند در کاهش آمار طلاق اظهار می‌کند: خوشبختانه با وساطت‌ها حکمین قرآنی و ارایه مشاوره‌های لازم بسیاری از زوجینی که به این مرکز مراجعه کرده‌اند با گرفتن راهکار لازم از طلاق منصرف شده‌اند و برای حل مشکلات موجود خود تلاش بیشتری در پیش گرفته‌اند.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول