اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

فارس گزارش می‌دهد

مرکزی برای اشتغال دختران معلول/ زیست بهتر معلولان با درآمدزایی

عمده‌ترین مشکلی که معلولان بعد از بلوغ در جامعه با آن مواجه می‌شوند، اشتغال است چرا که باعث می‌شود ضمن برخورداری از استقلال مالی به عنوان فردی مفید برای جامعه دیده شوند.

مرکزی برای اشتغال دختران معلول/ زیست بهتر معلولان با درآمدزایی

به گزارش خبرگزاری فارس، معلولیت محدودیت نیست همان جمله‌ای است که بارها و بارها شنیده‌ایم و من امروز در مرکزی به نام «بهزیست» نمونه واقعی این جمله را دیدم که دختران معلول با ذوق و سلیقه هنرهایی از جنس دست با کاشی و چوب و رنگ خلق کرده بودند و جالب اینکه دست‌ساخته‌های آنها به سفارش بازار بود و برای مرکز و معلولان درآمدزایی می‌کرد.

 

 زیست بهتر در بهزیست

رئیس هیات مدیره مرکز کارآموزی و اشتغال دختران بهزیست با اشاره به روند فعالیت این مرکز در شیراز به خبرنگار فارس می‌گوید: این مرکز که از سال 74 به عنوان مرکز توانبخشی کودکان استثنایی بالای 14 سال فعالیت می‌کرد اکنون در حوزه اشتغال و کارآموزی این دختران نیز فعالیت می‌کند.

علیرضا گلریزخاتمی می‌افزاید: حدود 110 نفر به صورت روزانه از خدمات آموزش مهارت‌های زندگی و توانبخشی مرکز بهره‌مند می‌شوند و اخیراً با اخذ مجوز از بهزیستی به عنوان مرکز جامع حمایت توانبخشی فعالیت می‌کنیم.

وی تصریح می‌کند: در مرکز بهزیست، تمام خدمات توانبخشی، حرفه‌آموزی و ... برای دختران معلول بالای 14 سال به صورت رایگان و یا هزینه بسیار کم انجام می‌شود.

کمک در برون سپاری

گلریزخاتمی با تاکید بر همراهی مرکز بهزیست با بخش دولتی در به عهده گرفتن برون‌سپاری‌ها عنوان می‌کند: بهزیستی با اعتماد به این مرکز اقدام به برون سپاری فعالیت‌های خود کرده و اکنون نیز بر روند کار ما نظارت دارد.

وی معتقد است: این شیوه برون سپاری باعث شده تا بخش دولتی با هزینه کمتر بتواند خدمات بیشتری ارائه دهد تا رسالت بزرگ بهزیستی که کمک به نیازمندان است بیشتر تحقق یابد.

مدیرعامل بهزیست با اشاره به پرونده‌هایی که به این مرکز سپرده شده‌اند، بیان می‌کند: سال گذشته یک هزار خانواده پرونده‌های خود را به این مرکز سپرده‌اند تا کارهای درمانی، آموزشی، مسائل معیشتی، اجتماعی و ... آن‌ها به انجام برسد.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این خدمات در بهزیست که با مشارکت خیران اداره می‌شود برای تامین بخشی از هزینه‌ها اشتغال‌زایی برای معلولان انجام می‌شود که از محل درآمد حاصل از مهارت‌آموزی به معلولان نیز مبلغی پرداخت می‌شود و از مددجویان تحت آموزش نه تنها مبلغی دریافت نمی‌شود بلکه در طول سال وسایل بهداشتی و ... نیز در اختیارشان قرار می‌گیرد.

خلاقیت با چوب و رنگ

مسوول فنی مرکز بهزیست با ابراز خرسندی از کارآموزی دختران معلول بالای 14 سال در این مرکز اظهار می‌کند: ظرفیت ما 125 نفر در حوزه کارآموزی است که آموزش مقدماتی تا سطح کارگاه را به این تعداد از دختران مددجو ارائه می‌کنیم.

فائزه عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ادامه می‌دهد: این دختران با گذراندن این دوره آموزشی به خودیاری و سپس حرفه آموزی می‌رسند و خروجی کار آنها در سطحی است که با نیاز بازار منطبق است و کارهای آنها طبق سفارش به فروش می‌رسد.

 

وی با ذکر نمونه‌هایی از کار دختران بهزیست می‌گوید: قطعات تزئینی چوبی، قاب‌های چوبی برش خورده، مهره بافی و کریستال بافی، گلیم بافی با الیاف و ... از نمونه‌های کار این دختران است.

عابدی می‌افزاید: در این مرکز سعی بر آن است تا فرصت برای اشتغال در مجموعه و اشتغال خانگی مددجویان فراهم شود تا آنها بتوانند ضمن یادگیری یک حرفه برای خودشان درآمد داشته باشند و جامعه به عنوان یک فرد مفید آنها را بهتر بپذیرد.

رنگ دل

یکی دیگر از مسوولان فنی این مجموعه نیز با نشان دادن نمونه کار این دختران عنوان می‌کند: درست کردن قطعات تزیینی که با چوب‌های برش خورده درست شده از نمونه کارهای زیبای دختران بهزیست است.

 

اکرم عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ادامه می‌دهد: قطعات چوبی که طبق سفارش بازار در همین مرکز برش می‌خورد در کارگاه در اختیار این دختران قرار داده می‌شود که به انصاف با زیبایی آنها را رنگ‌امیزی می‌کنند تا راهی بازار شود.

وی با اشاره به پرداخت دستمزد به دختران بالای 14 سال این مرکز که در کارگاه فعالیت می‌کنند، اعلام می‌کند: برای فروش این نمونه کارها مشکلی نداریم چون مشتری آنها آماده خرید است و کارها سفارشی هستند.

عباسی می‌افزاید: این همان فرصی است که به دختران بالای 14 سال مرکز بهزیست اجازه می‌دهد تا وارد بازار کار و اجتماع شوند و بتوانند منبع درآمد داشته باشند.

مسوولان فنی بهزیست قاب عکس‌های زیبایی را نیز به من نشان می‌دهند که با برش ‌های چوب به صورت شعر و آیات قرآنی رنگ‌آمیزی و بر تابلو چسبانده شده است و برای فروش راهی بازار می‌شود. اینجاست که لبخند از این توانمندی بر لبانم می‌نشیند و باور می‌کنم که معلولیت محدودیت نیست.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول