اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

اعتیاد به بازی‌های آنلاین در مستند «پول بده بازی کنم»/ طلاق به خاطر کلش آف کلنز

کارگردان مستند «پول بده بازی کنم» گفت: این اثر با موضوع بازی‌های آنلاین تولید شده و به آسیب‌هایی که در این حوزه وجود دارد، می‌پردازد.

اعتیاد به بازی‌های آنلاین در مستند «پول بده بازی کنم»/ طلاق به خاطر کلش آف کلنز

«محسن نجفی مهری» کارگردان مستند «پول بده بازی کنم» در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس در ارتباط با علت پرداختن به این سوژه گفت: ایده ساخت مستند و تحقیق در مورد اعتیاد به بازی‌های آنلاین و بخصوص کلش آف کلنز را ابتدا یکی از دوستانم با من مطرح کرد که اتفاقا در آن روز  موضوع را زیاد جدی نگرفتم اما پس از اندکی تحقیق متوجه شدم موضوع بسیار مهمی است به اندازه ای که حتی می توان از آن به عنوان یک تهدید فرهنگی یاد کرد.

وی افزود: در ادامه تحقیقات موارد بسیار عجیب و ناراحت کننده ای مشاهده شد به عنوان مثال یکی از این موارد زوجی بودند که بخاطر اعتیاد مرد خانواده به بازی کلش آف کلنز در حال طی مراحل قانونی طلاق بودند؛ هرچند از دید برخی باورنکردنی باشد ولی اعتیاد این مرد به بازی بقدری زیاد بود که ادامه زندگی را غیر ممکن کرده بود؛ زیرا وی دقیقا صد در صد وقت خود را در منزل به بازی اختصاص می داد یعنی حتی در هنگان غذا خوردن و رفتن به سرویس بهداشتی گوشی از او جدا نمیشد حتی ساعات اندکی را هم که می‌خوابید گوشی در کنار دستش بود.

وی گفت: در بازه زمانی اندکی از تحقیقات به پنج مورد طلاق در اثر بازی کلش آف کلنز برخورد کردیم که متاسفانه حضور جلوی دوربین را نپذیرفتند اما اصل اتفاق افتادن چنین اتفاقاتی صرفا در اثر یک بازی مجازی بسیار تلخ و نگران کننده بود.

نجفی مهری ادامه داد:عجیب ترین موردی که در پروسه ساخت مستند با آن مواجه شدیم و در مستند نیز به آن اشاره شده جوانی به نام منصور از اهالی گنبد کاووس بود. وی کلش آف کلنز را به منبع درآمد خود تبدیل کرده و به طرفیت و نمایندگی از دیگران بازی می کرد.
منصور در سال نخست تنها با  هشت  الی نه تبلت همزمان بازی می کرد ولی در زمان ساخت مستند این عدد به ۲۵ رسیده بود و جالب تر اینجاست که از آنجا که با ایشان ارتباط دارم، می دانم هم اکنون با هشتاد تبلت همزمان بازی می کند. 
این مستند ساز تاکید کرد: امروزه در جهان بازی کردن کلش به نیابت از افراد دیگر در ازای پول امری رایج است و بسیار متحیر شدیم وقتی مطلع شدیم منصور یکی از مشهورترین این افراد در سطح جهان است! به طوری که از بین ده کلش باز برتر جهان چهار یا پنج نفر آنان همواره از مشتریان جدی منصور هستند و همچنین از بین کلش بازان برتر ایران نیز همیشه عده زیادی از منصور کمک می گیرند و ساعاتی در روز اکانت آنها را منصور مدیریت می‌کند.

کارگردان پول بده بازی کنم همچنین افزود: جنبه اعتیاد آور بازی کلش آف کلنز بسیار زیاد است هرچند ممکن است این مساله برای ما که درگیر بازی نیستیم عجیب و غیر قابل باور باشد؛ اما واقعیت اینجاست که امروزه در سراسر جهان عده زیادی از مردم مبالغ قابل توجهی از درآمد خود را برای خریدن جم در این بازی و یا داشتن بازی کن نیابتی خرج می کنند.

نجفی مهری علت این اعتیاد شدید را درگیری ذهن عنوان کرد و افزود: وقتی شما از بازی فوتبال یا هر ورزش دیگر و یا حتی یک بازی کامپیوتری غیر آنلاین فارغ می شوید؛ ذهن شما نیز از آن بازی آزاد می شود و ممکن است فقط بخشی بسیار ناچیز از دغدغه‌های شما را اشغال کند، اما وقتی از یک بازی آنلاین بخصوص بازی در سطح جذابیت کلش آف کلنز فارغ می‌شوید بخش اعظم ذهن شما همچنان درگیر می‌ماند زیرا می‌دانید تا دوساعت دیگر کارگران شما آزاد می‌شوند، و یا تا سه ساعت دیگر می‌توانید یکی از منابع خود را ارتقاء بدهید و اگر تاخیر کنید رتبه خود را از دست می‌دهید و در بازی عقب می‌افتید و هزاران مساله دیگر در تحلیل حمله‌ها و همسایه‌ها و کلن‌های دیگر و ... ذهن شما را در گیر نگه خواهد داشت و مجددا شما را به سمت گوشی یا تبلت خواهد کشاند؛ تاجایی که برخی بازیکنان برای اتک زدن در نیمه شب ساعت کوک می‌کنند زیرا می‌دانند سربازها یا کارگران آنها ساعت سه شب آزاد می شوند و این یعنی تلسط بازی بر ذهن و زندگی ما!

نجفی مهری همچنین افزود: گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست که در پروسه ساخت مستند یکی ازعوامل تولید ما گفت که می‌خواهد برای دست یافتن به درک بهتر از شرایط بازی و بازی کنان کلش آف کلنز را نصب و بازی کند و در برابر هشدارهای ما نیز بی تفاوت بود، و متاسفانه بعد از چند هفته خود او هم به شدت درگیر شد و تا چند ماه به صورت بی‌وقفه بازی می‌کرد!

کارگردان مستند پول بده بازی کنم تنها راه پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی در جامعه و اعتیادهای این چنینی به بازی‌های آنلاین را گسترش و افزایش سواد مجازی و اطلاع رسانی به کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آنها دانست.

مستند پول بده بازی کنم در سال ۱۳۹۵ به تهیه‌کنندگی اسدالله دیانتی و کارگردانی محسن نجفی مهری در استودیو رضوان تولید شده است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول