اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پاتوق امن کشتی‌های صیاد چینی درآغوش شیلات بندرعباس

کشتی‌های متوقف‌شده چینی بعد از اخراج از سواحل شرق استان هرمزگان با همکاری شیلات بندرعباس در اسکله صیادی پشت‌شهر بندرعباس پهلو گرفته و همچنان به صید بی‌رحمانه ترال مشغول هستند.

 پاتوق امن کشتی‌های صیاد چینی درآغوش شیلات بندرعباس

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، بعد از انتشار اخبار متعدد حضور کشتی‌های چینی در آب‌های خلیج‌فارس در سواحل شرق استان هرمزگان و نارضایتی مردم منطقه و صیادان بومی از کاهش مقدار صید به علت حضور چینی‌ها، شیلات بندرعباس در اقدامی قابل تامل کشتی‌های  متوقف شده چینی را در لنگرگاه بندرعباس جای داد.

صیدترال یا ترالینگ یا گوفه‌کشی، نوعی روش صید ماهی است که به وسیله کشیدن تور در آب توسط یک یا چند شناور انجام می‌شود. یکی از انواع این صید، کشیدن تور در کف دریاست که در این حالت، علاوه بر آسیب‌هایی که به گیاهان دریایی و اکوسیستم جاری در کف آب وارد می‌شود، هیچ موجود زنده‌ای از صید شدن جان به در نمی‌برد.

 

با اینکه مدت زیادی از توقیف کشتی‌های  چینی و استعفای مدیرکل سابق شیلات بندرعباس به علت پاسخگو نبودن به جریان صید بی‌رحمانه کشتی‌های چینی نمی‌گذرد، با روی کار آمدن مدیرکل جدید شیلات استان هرمزگان؛ حضور و صید کشتی‌های خارجی به گونه ای متفاوت در حال انجام است.

تحقیقات میدانی نشان می‌دهد کشتی‌های چینی متعلق به برخی افراد سیاسی، علیرغم دستور توقیف و نداشتن اجازه صید انواع ماهی‌های خوراکی خلیج‌فارس با کارگران خارجی در آب‌های مناطق جزیره هرمز، لارک، قشم و کیش مشغول  به صید وحشیانه ترال بوده و به نوبت بعد از پهلوگیری در لنگرگاه  بندرعباس در اسکله  صیادی پشت شهر شیلات بندرعباس ماهی‌های  صید شده را تخلیه و برای ارسال به کشورهای خارجی به اسکله شهید رجایی بندرعباس منتقل می‌شود.

کشتی‌های صیادی چینی که به نام مالک‌های ایرانی با اسامی ایران‌صید_۱، ملودی بوشهر، پارمیس قشم -بوشهر، ساوا، آنانوس قشم۳، فانوس قشم۷، فانوس قشم۳، تواناجنوب، کیش۸۱۴ در آب‌های  خلیج‌فارس و بندرعباس حضور دارند نه تنها باعث رونق صیادی نشده  بلکه  بر روی مقدار صید صیادان  بومی اثر منفی گذاشته  است.

یکی از آسیب‌های جدی صیادی چینی‌ها درآب‌های خلیج فارس نابودی ذخایر دریاست که جبران آن بنا بر نظر کارشناسان 50 سال طول می‌کشد.

با شروع صید چینی‌ها در آب‌های استان هرمزگان وضعیت  بازار ماهی هم تغییر منفی داشته و قیمت آبزیان خوراکی سیر صعودی داشته و مقادیر ماهی‌هایی که توسط  صیادان بومی صید می‌شده نیز کاهش پیدا کرده است.

با توجه به اینکه مستندهای زیادی از غیرقانونی بودن صید کشتی‌های چینی در فضای مجازی و رسانه ملی منتشر شده است، مدیرکل جدید شیلات هرمزگان نیز مسیر مدیرکل پیشین این سازمان را دنبال می‌کند و ارزآوری ۱۳۰میلیون دلاری صادرات آبزیان هرمزگان را  گزارش عملکرد خود بیان می‌کند.

وی می‌گوید:  در نیمه نخست امسال۱۳۰هزارتن انواع آبزیان در هرمزگان صید شده است، پیش‌بینی کرد تا پایان سال۳۰۰هزارتن انواع آبزی در هرمزگان صید شود. که این میزان پارسال ۲۷۶هزارتن بوده است.

اظهارات مدیرکل شیلات هرمزگان درحالی است که هیچ اشاره ای به بیکاری  صیادان  بومی، صید کم آنها، افزایش نرخ  ماهی به علت کم بودن  آبزیان، غیرقانونی بودن صید کشتی های چینی و آسیب زدن به محیط زیست ندارد و حرفی از کارگران چینی به زبان نیاورده است و با وجود منتشر شدن مستندات پهلوگیری و تخلیه ماهی‌های بسته‌بندی شده چینی در بندرعباس مدیران شیلات اقدامی نمی‌کنند.

گفتنی است، بیش از  80 فروند کشتی صیادی چینی در لنگرگاه  بندرعباس پهلو گرفته و هرکدام  به نوبت ماهی‌های صید شده خود را در اسکله صیادی شیلات پشت‌شهر بندرعباس دربسته‌بندی‌های چینی تخلیه می‌کنند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول