اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گاردین گزارش داد

چالش دو حزبی کنگره آمریکا علیه ترامپ در زمینه حمایت از ائتلاف سعودی

طبق گزارش رسانه غربی، کنگره جدید آمریکا با یک مصوبه فراحزبی که خواهان پایان مداخله واشنگتن در جنگ یمن است، در نظر دارد در برابر اختیار ترامپ برای حضور واشنگتن در این جنگ، چالشی بی‌سابقه ایجاد کند.

چالش دو حزبی کنگره آمریکا علیه ترامپ در زمینه حمایت از ائتلاف سعودی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به موازات ادامه حمایت‌های دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا از جنگ تجاوزکارانه ائتلاف عربستان سعودی علیه یمن طی سه سال اخیر، حالا یک رسانه غربی گزارشی درباره تحرکات کنگره آمریکا برای «محدود کردن» اختیارات رئیس‌جمهور برای ادامه حمایت‌های واشنگتن از این ائتلاف متجاوز منتشر کرده و از احتمال ایجاد «چالش بی‌سابقه» کنگره آمریکا علیه رئیس‌جمهور سخن گفته است.

جنگ همه‌جانبه ائتلاف عربستان سعودی و امارات متحده عربی علیه یمن از فروردین ماه سال ۱۳۹۴ با انواع حمایت‌های دولت «باراک اوباما» آغاز شد و  با آغاز ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» این حمایت‌ها با شدت بیشتر ادامه یافته است.

«گاردین» درباره تحرکات کنگره آمریکا درباره جنگ یمن گزارشی با این عنوان منتشر کرده است: «جنگ یمن: ترامپ با تحرکات فراحزبی برای پایان دادن به حمایت از (ائتلاف) سعودی مواجه می‌شود».

این روزنامه انگلیسی نوشت: «کنگره آمریکا با یک مصوبه فراحزبی که خواهان پایان دادن به مداخله این کشور در جنگ یمن است، در نظر دارد که در برابر اختیار دونالد ترامپ برای درگیر کردن آمریکا به این جنگ، چالشی بی‌سابقه ایجاد کند».

۲۲ آذرماه بود که مجلس سنای آمریکا با ۵۶ رأی موافق و ۴۱ رأی مخالف قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن بر لزوم پایان حمایت واشنگتن از ائتلاف متجاوز سعودی به یمن تاکید شده ( + ) اما این قطعنامه به دلیل مخالفت رهبران جمهوری‌خواه نتوانست راهش را به مجلس نمایندگان باز کند و در این مجلس امکان رای گیری درباره آن فراهم نشد (جزئیات بیشتر).

با تغییر ترکیب کنگره آمریکا و تسلط دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان این کشور، حالا روزنامه «گاردین» در گزارشی تاکید کرده که امکان طرح این قطعنامه فراهم شده است.

این روزنامه گزارش داد: «سنا ماه گذشته این قطعنامه را تصویب کرد و جرقه استفاده از "مصوبه سال ۱۹۷۳ اختیارات جنگی" را کلید زد اما رهبران جمهوری‌خواه اجازه طرح این موضوع در مجلس نمایندگان را گرفتند. حالا که مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌ها است، طرحی برای پیش بردن تدابیری مشابه در هر دو مجلس برای پایان دادن دائمی به سوخت‌رسانی مجدد، حمایت لجستیکی، اطلاعاتی و عملیات‌های نیروهای ویژه آمریکا با ائتلاف به رهبری سعودی وجود دارد».

*مصوبه سال ۱۹۷۳ که به قطعنامه اختیارات جنگی ۱۹۷۳ یا قانون اختیارات جنگی هم شهرت دارد، یک قانون فدرال است که هدف از آن مقید کردن اختیار رئیس‌جمهور درباره متعهد کردن آمریکا به یک جنگ مسلحانه به رضایت کنگره این کشور است. طبق این قانون، رئیس‌جمهور آمریکا تنها در صورت اعلان جنگ توسط کنگره به یک کشور دیگر، امکان اعزام نیروهای مسلح آمریکا به خارج از کشور را دارد*

گاردین در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «(توسل به مصوبه سال ۱۹۷۳) ترامپ را مجبور خواهد کرد که یا با اعمال محدودیت‌ها بر اختیارات اجرایی‌اش موافقت کند و یا اینکه از حق وتو برای ادامه دادن به این جنگ نامحبوب (در یمن) و در حمایت از متحدی نامحبوب در ریاض استفاده کند».

از نظر این رسانه غربی، «بعید است که مخالفان (ترامپ) برای بی اثر کردن حق وتو بتوانند اکثریت دو سوم را در مجالس سنا و نمایندگان به دست بیاورند اما این تقابل، نمایانگر اختلاف نظر و جدایی نظرات بین رئیس‌جمهور و کنگره در ارتباط با عربستان سعودی خواهد بود، آن هم در برهه زمانی که یمن در آستانه قحطی است و مسائل مربوط به قتل وحشیانه جمال خاشقچی ستون نویس واشنگتن پُست درکنسولگری سعودی در استانبول ادامه دارد».

«رو خانا» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا، یکی از طراحان اصلی طرح پایان دادن به حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی گفت که او با «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات این مجلس برای به رای گذاشتن این طرح صحبت کرده است.

به گفته این قانونگذار کنگره آمریکا، پلوسی تاکید کرده ظرف ۶ هفته آینده این طرح را به رای خواهد گذاشت اما تعطیلی دولت در آمریکا ممکن است سبب به تاخیر افتادن این زمانبندی شود.

گاردین با اشاره به تصویب قطعنامه در سنای آمریکا در تاریخ ۲۲ آذرماه نوشت: «طرح (پیشنهادی رو خانا) شبیه به قطعنامه مصوب در سنا در ماه دسامبر است که با ۵۶ رای موافق در برابر ۴۱ رای مخالف تصویب شد. از آنجایی که بعد از انتخابات (میان‌دوره‌ای کنگره) ماه نوامبر یک سنای جدید سر کار است، طرح پیشنهادی برنی سندرز سناتور مستقل، مایک لی سناتور جمهوری‌خواه و کریس مورفی سناتور دموکرات باید دوباره معرفی و ارائه شود اما آن ۵۱ سناتوری که در حمایت از آن رای دادند، همچنان صاحب کرسی‌های سنا هستند و دو سناتور جدید دموکرات هم به آنها اضافه شده که انتظار می‌رود از آن حمایت کنند».

این روزنامه در بخش پایانی گزارش خود می‌نویسد: «اگر طرح پیشنهادی (درباره پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ یمن) تصویب شود، این اولین بار خواهد بود که کنگره از یک قطعنامه با موضوع اختیارات جنگی برای محدود کردن قدرت رئیس‌جمهور برای وارد کشاندن کشور به یک جنگ خارجی استفاده می‌کند».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول