اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

معتمدی:

«پیام » سیگنال به زمین فرستاد/ در زمان کوتاه ماهواره جدید می‌سازیم

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: وزیر ارتباطات در همان دقایق اولیه با توجه به موفق بودن سیگنال‌هایی که دریافت شده بود تأکید داشت این گروه از همکاران که در ساخت ماهواره مشارکت داشتند با جدیت به فعالیت خود ادامه دهند و به سرعت کار را برای نمونه بعدی شروع کنند.

«پیام » سیگنال به زمین فرستاد/ در زمان کوتاه ماهواره جدید می‌سازیم

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به پرتاب دیشب ماهواره پیام امیرکبیر که نتوانست به درستی در مدار قرار گیرد، افزود: شاید تصور این باشد که به طور کلی این پرتاب ناموفق بوده است، هر چند به لحاظ کاربردی بحث درستی است، ولی به لحاظ فنی و تکنولوژیک می‌توان گفت پرتاب کننده یعنی ماهواره بر و موشکی که ماهواره را حمل کرده ۹۰ درصد به اهدافش رسیده است.
وی گفت: برای نخستین بار است که چنین موشکی می‌تواند ماهواره با وزن ۱۱۰ کیلوگرم را تا مدار ۵۰۰ کیلومتری که باید قرار می‌گرفت در مرحله اول و دوم با موفقیت انجام دهد، اما در مرحله سوم که باید ماهواره را جدا کند، باید به سرعت مناسب بیش از ۷ یا ۷ و ۲ دهم کیلومتر در ثانیه می‌رسید که متأسفانه نمی‌تواند به این سرعت برسد.
معتمدی افزود: اگر به سرعت ۷ یا ۷ و ۲ دهم کیلومتر در ثانیه نرسد و به طور طبیعی سرعت کمتر از این باشد، ماهواره نمی‌تواند در مدار قرار گیرد و شروع به کم کردن مدار و سقوط می‌کند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ماهواره نیز شروع به کار کرد و مرحله سخت را پشت سر گذاشت و بلافاصله که از موشک جدا می‌شود شروع به فرستادن سیگنال می‌کند و این نشان می‌دهد اجزای مختلف ماهواره در همان چند دقیقه کار کرده و سینگال‌ها را فرستاده است.
معتمدی اضافه کرد: همکاران ما از روی اطلاعات دریافتی از سیگنال‌های ارسالی تحلیل می‌کنند که چه اتفاقی در مسیر افتاده است و با همین سیگنال‌های دریافتی توانستند تشخیص بدهند که ماهواره نتوانسته در مسیر اصلی قرار گیرد.
وی افزود: ساخت ماهواره پیام امیرکبیر حدوداً ۱۰ سال زمان برده و دانش فنی آن به دست آمده و زیرساخت‌های مناسب آن نیز ایجاد شده است که این موضوع ما را در موقعیتی قرار می‌دهد که ان شاءالله می‌توان در کمتر از یک سال نمونه دوم آن را بسازیم و تحویل دهیم.
معتمدی گفت: ان شاءالله با صحبتی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره داشته اند این کار به زودی شروع می‌شود تا با پرتاب نمونه‌های بعدی کار را به خوبی انجام دهیم.
وی افزود: همه کشور‌ها و سازمان‌هایی که در این زمینه فعالیت هایشان را شروع کرده و توانسته اند وارد باشگاه پرتاب کننده‌ها شوند که ۴ و یا ۵ کشور در جهان بیشتر نیستند، از این گونه مسائل به طور طبیعی داشته اند هر چند که در برخی مواقع یک درصد خطا نیز مورد پذیرش نیست.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: فکر می‌کنم به لحاظ فنی و تکنولوژی گام مؤثری در کشور برداشته شده است و ان شاءالله بتوانیم به صورت کاربردی در نمونه‌های بعدی پرتاب موفقیت آمیزی داشته باشیم تا بتوانیم از نتایج آن بهره‌مند شویم.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول