اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فارس از سلامت زنان گزارش می‌دهد

غولی به نام فیبروم/ درمان با روش‌های نوین

توجه به سلامت زنان در ارتقاء سلامت جامعه نقش بسزایی دارد اما نخستین گام در تحقق این هدف، توجه کردن زنان به سلامت خودشان است.

غولی به نام فیبروم/ درمان با روش‌های نوین

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، اینجا یکی از بیمارستان‌های شیراز است که عمل لاپراسکوپی، میومکتومی و...  در بخش زنان آن به صورت تخصصی انجام می‌شود. نام جراحی‌ها گیج کننده است و ابتدا که می‌شنوم، سر در نمی‌آورم اما با کمی پرس و جو متوجه می‌شوم که نوعی روش درمانی است که برای برداشتن فیبروم انجام می‌شود.

موج نگرانی

زن 34 ساله‌ای که خیلی نگران به نظر می‌رسد با شرح مشکل خود به خبرنگار فارس می‌گوید: در سونوگرافی‌های که به دلیل خونریزی زیاد انجام دادم متوجه وجود فیبرومی به قطر 7سانتی متر شدم.

رقیه ادامه می‌دهد: متخصص زنان با بررسی نتیجه سونوگرافی این موضوع را به اطلاع من رساند که باید هر چه سریع‌تر تحت جراحی قرار بگیرم.

وی اضافه می‌کند: به دلیل اینکه قطر توده داخل رحمی زیاد شده بود، لاپاراسکوپی که نوعی عمل بسته است به من پیشنهاد شد اما احتمال انجام جراحی باز نیز ضمن عمل وجود دارد.

رقیه با اشاره به خطرات دیگری که در اثر وجود این ضایعه وجود دارد، اظهار می‌کند: اگر جراحی نتیجه بخش نباشد، ممکن است بافت رحم به طور کامل نیاز به خارج کردن از شکم داشته باشد.

این زن می‌افزاید: به دلیل اینکه تا کنون اقدام به بارداری نکرده‌ام، این مشکل من و همسرم را بسیار دچار نگرانی کرده است.

 

بی‌توجهی و پیشرفت

یک بیمار 50 ساله نیز که به دلیل دردهای شدید شکمی به این بخش از بیمارستان مراجعه کرده است نیز با اشاره به بی توجهی به چک کردن سلامت خود در این زمینه بیان می‌کند: کمتر پیش آمده بود که به دلیل چک کردن سلامت رحمی به متخصص زنان مراجعه کنم.

انسیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌افزاید: به دلیل قاعدگی‌های شدید و در نهایت خونریزی بدون وقفه ناچار به مراجعه به متخصص و انجام سونوگرافی شدم که تشخیص آن به وجود 2فیبروم بزرگ منتهی شد.

وی با تاکید بر اینکه کار، دیگر از برداشتن فیبروم‌ها گذشته است، می‌گوید: با مراجعه به چند متخصص حالا راهی جز خارج کردن رحم از شکم نمانده است اما خوشبختانه با پیشرفت پزشکی و لاپاراسکوپی این عمل به صورت بسته قابل انجام است.

عدم تشخیص

یک زن جوان دیگر با ابراز گلایه از تاخیر در تشخیص بیماری خود اظهار می‌کند: هر 6 ماه یک بار به متخصص زنان مراجعه می‌کردم و سونوگرافی، تست پاپ اسمیر و...  انجام می‌دادم.

سمیرا می‌افزاید: سونوگرافی‌های داخلی عمدتا در مطب انجام می‌شد و نتیجه خوب به نظر می‌رسید اما زمانی که به توصیه  یکی از دوستان، سونوگرافی حرفه‌ای توسط رادیولوژیست انجام دادم، متوجه وجود چند فیبروم حدود 2 سانتیمتری در رحم خود شدم.

وی با گلایه از انجام برخی سونوگرافی‌های سطحی و دستگاه‌هایی که چندان دقیق نیستند، عنوان می‌کند: لازم است تا بیماران به مراکز سونوگرافی حرفه‌ای معرفی شوند تا در زمان لازم برای درمان اقدام کنند.

درمان‌های پیشرفته

یک متخصص مامایی با اشاره به روش‌های نوین درمانی که برای بانوان دارای فیبروم وجود دارد به خبرنگار فارس می‌گوید: در مواردی که فیبروم‌ها کوچک‌تر هستند و بیمار به حفظ باروری خود تاکید دارد از روش هیستروسکوپی میومکتومی استفاده می‌شود.

لیلا بصیری ادامه می‌دهد: جراحی در روش لاپاراسکوپ به هزینه و طول مدت عمل جراحی بیشتری نیاز دارد اما میومکتومی واژینال یک روش آسان و امکان‌پذیر در درمان میوم‌های رحمی است.

وی اضافه می‌کند: دستگاه جراحی هیستروسکوپی میومکتومی، شبیه به دستگاهی است که برای آندوسکوپی استفاده می‌شود و بدون نیاز به برش باز برای جراحی از دهانه رحم وارد شده و امکان عمل به صورت بسته را فراهم می‌کند.

هیستروسکوپی چیست؟

بصیری با توصیف روش هیستروسکوپی عنوان می‌کند: یکی از بخش‌های دستگاه تناسلی زنان که مهمترین نقش را در باروری ایفا می‌کند، رحم است که محل اصلی نگهداری و تغذیه جنین در زمان بارداری است.

 

این متخصص مامایی می‌افزاید: هیستروسکوپی یک روش آندوسکوپی است که بدون برش به طور مستقیم از طریق هیستروسکوپ که یک لوله باریک حامل دوربین و یک چراغ است  از طریق واژن وارد رحم شده و آن را به طور کامل بررسی می‌کند.

وی با اشاره به مزایای این روش جراحی نوین می‌گوید: کوتاه بودن زمان بهبودی و درمان، جلوگیری از انجام عمل برداشتن رحم و ... از مزایای این روش نوین است.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول