اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از آمارهای ضد و نقیض اشتغال در چهارمحال و بختیاری

اشتغالزایی با دستکاری آماری/بخش‌نامه‌های فعلی در کشور کارآمدی لازم را ندارد

بیکاری معضل لاینحل چهارمحال و بختیاری در سال‌های اخیر بوده است و تلاش‌های مسؤولان این استان در رفع این مشکل تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است و اگر در آِینده‌ای نزدیک مسؤولان چاره‌ای برای آن نیاندیشند قطعا این معضل تبدیل به بحران می‌شود.

اشتغالزایی با دستکاری آماری/بخش‌نامه‌های  فعلی در کشور کارآمدی لازم را ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، بیکاری معضل لاینحل چهارمحال و بختیاری در سال‌های اخیر بوده است و تلاش‌های مسؤولان این استان در رفع این مشکل تاکنون نتیجه‌ای در  بر نداشته است و این استان هم‌چنان در رده بیکارترین استان‌ها قرار دارد و اگر در آینده‌ای نزدیک مسؤولان چاره‌ای برای آن نیاندیشند قطعا این معضل تبدیل به بحران می‌شود.

مسؤولان چهارمحال و بختیاری در گذشته معتقد بودند نرخ بالای مشارکت که همان متولدین دهه شصت هستند، موجب شده است این استان در رده بیکارترین استان‌ها قرار بگیرد و در این سال‌ها تنها به دلایل افزایش نرخ بیکاری در استان پرداخته شد و در عمل شاهد هیچ‌گونه اقدام عملی مؤثر برای کاهش نرخ بیکاری در این استان نبودیم.

استاندار سابق چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کارخانجات بسیاری در چند سال گذشته در استان راه‌اندازی شده است، گفت: حدود 45 کارگاه بزرگ و کوچک صنعتی با اشتغال بالغ بر 41 هزار و 900 نفر در استان راه‌اندازی شده است، اما مشکلات اشتغال در چهارمحال و بختیاری هم‌چنان وجود دارد.

 

سلیمانی ورود متولدین دهه شصت و هفتاد به بازار کار را یکی دلایل بالابودن نرخ  بیکاری در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: رشد جمعیت 3 درصدی در استان در مقایسه با میانگین کشوری در دهه شصت و هفتاد، رشد و رونق دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر و ورود حجم عظیمی از فارغ‌التحصیلان به بازار کار، بازگشت بسیاری از هموطنان شاغل در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس  و رکود در بخش مسکن از مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ بالای بیکاری در استان است. (جزئیات

مسؤولان سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال  و بختیاری آمار جالبی از ایجاد کارگاه‌های تولیدی با میزان اشتغال بالا در این استان در سال‌جاری ارائه داده‌اند اما این استان هم‌چنان در رتبه دوم بیکاری قرار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در جمع اصحاب رسانه یادآور شد: در حال حاضر یک هزار و 67 جواز تأسیس با سرمایه اسمی 22 هزار و 950 میلیارد تومان در استان وجود دارد.

امامی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 70 پروانه‌ بهره‌برداری ایجادی و توسعه‌ای صادر شده است، ادامه داد: 100 درصد در پروانه‌های ایجادی و 34 درصد در پروانه‌های توسعه‌ای در سال 97 نسبت به سال 96 رشد داشتیم، در حوزه سرمایه‌گذاری نیز رشد معادل 89 درصد است. ( جزئیات بیشتر) وی با اشاره به اینکه از بین این تعداد جواز تأسیس صادر شده، 331 طرح با اشتغال 7 هزار و 845 نفر، 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، افزود: در حال حاضر یک هزار و 48 پروانه مدت‌دار به ارزش 3 هزار و 170 میلیارد تومان و اشتغال 21 هزار و 490 نفر در استان وجود دارد.

صدور 70 پروانه بهره‌برداری ایجادی و توسعه‌ای در استان

آمارهای ارائه شده از سوی رئیس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری نشان‌دهنده وضعیت مطلوب واحدهای تولیدی است، اما در دوسال گذشته شاهد مشکلات متعدد واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان این استان بودیم که نهایتا این مشکلات منجر به تعدیل نیرو و اخراج کارگران از این واحدهای تولیدی شد.

آمارسازی در صنعت و معدن

دبیر اجرایی دیده‌بان شفافیت چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص گفت: بارها در رابطه با ضعف مدیریت در سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری هشدارهایی در رابطه با این‌که نباید فضای مدیریتی نهادهای اقتصادی به مناسبات سیاسی آلوده شود، به مدیریت ارشد استان داده شد، اما متأسفانه زمانی که زمام امور یک سازمان بسیار مهم اقتصادی به یک آدم سیاسی سپرده شود، قاعدتا سوءمدیریت یکی از نتایج آن است.

شیرانی با تأکید بر اینکه باید در ادارات اقتصادی افراد توانمند و متخصص در رأس امور قرار بگیرند، توضیح داد: متأسفانه گزارشات، آمار، اخبار بی‌خاصیت و بزرگ‌کردن کارهای روتین این سازمان با پمپاژ خبری که از سوی تیم رسانه‌ای رئیس صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در سال‌های اخیر انجام شد تنها به‌منظور پوشاندن ضعف‌های مدیریتی سازمان صمت استان است و این گزارشات هیچ تناسبی با واقعیت‌های صنایع و معادن استان ندارد.

خلیل شریفی در همایش تجلیل از صادرکنندگان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بانک‌های ما به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند، گفت: متأسفانه نوسانات شدید نرخ ارز در ماه‌های اخیر در کشور موجب شده است تولیدکنندگان نتوانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند و تحریم‌ها نیز مشکلات آن‌ها را تشدید کرده است.

صادرکننده خشکبار اضافه کرد: قوانین دست و پاگیر، بخشنامه‌های ساعتی، ناکارآمد و موازی شرایط را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان بسیار سخت کرده است و این بروکراسی‌های اداری مربوط به تمامی دولت‌ها است.

ترخیص کالا را قصه‌های پرغصه تولیدکنندگان و صادرکنندگان است

وی عدم ترخیص کالا را قصه‌های پرغصه تولیدکنندگان و صادرکنندگان عنوان کرد و افزود: برای تهیه مواد اولیه نیازمند گردش مالی هستیم، اما نوسانات بازار کارخانجات و تولیدکنندگان را با مشکل نقدینگی مواجه کرده است و نیازمند حمایت مسؤولان هستیم.

کارخانه برفاب یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری است که در سال‌های اخیر تعداد زیادی از کارگران این کارخانه در چندین مرحله اخراج شدند و قول‌های مسؤولان برای بازگشت این کارگران تاکنون محقق نشده است و رئیس سازمان تأمین اجتماعی استان نیز بر افزایش تعداد مقرری بگیران در سال‌های اخیر اذعان دارد و می‌گوید بیش‌ترین میزان کارگران اخراجی در سال‌جاری از کارخانه برفاب بوده است.

غلامرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، در رابطه با وضعیت پرداخت بیمه بیکاری در چهارمحال و بختیاری، گفت: حدود 2 هزار و 359 نفر در این استان مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که این رقم تا پایان سال 1396 حدود 2 هزار و  218 نفر بوده است.

بیش‌ترین میزان اخراج کارگران از سوی کارخانه برفاب با 250 نفر بوده است

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری بیش‌ترین میزان اخراج کارگران از سوی کارخانه برفاب با 250 نفر بوده است، ادامه داد: امیدواریم دولت با اتخاذ سیاست‌های اشتغال و حمایت از واحدهای تولیدی، اشتغال پایدار ایجاد کند تا وضعیت سازمان تأمین اجتماعی و خدمات‌دهی به افراد تحت پوشش این بیمه وضعیت بهتری پیدا کند.

محمدی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری حدود یک‌هزار و 590 نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری شده، اضافه کرد: بیمه بیکاری حدود 393 نفر به‌علت اشتغال و حدود یک‌هزار 151 نفر نیز به‌علت اتمام مهلت استحقاق، پرداخت مقرری آن‌ها از ابتدای سال‌جاری قطع شده است.

کاهش چشمگیر صادرات کارخانه برفاب

رئیس کارخانه برفاب شهرکرد کمبود نقدینگی برای خرید مواداولیه را به‌عنوان یک مشکل اساسی مطرح کرد و گفت: کارخانه برفاب در سال‌های قبل حدود 40 میلیون دلار صادرات کالا به کشورهای مختلف داشت اما اکنون این رقم به 12 میلیون دلار رسیده است.

قوانین حاکم بر کشور، صادرات شهرکرد را با مشکل مواجه کرده است

وی افزود: قوانین حاکم بر کشور صادرات محصولات تولیدی کارخانه برفاب شهرکرد را با مشکل مواجه کرده است و بخش‌نامه‌های  فعلی در کشور که مربوط به زمان شکوفایی اقتصادی بود، کارآمدی لازم را ندارد و نیاز است این قوانین اصلاح شود.

ایزدی با بیان اینکه ما در شرایط فعلی نمی‌توانیم به تولید ادامه دهیم، خاطرنشان کرد: اگر هدف در کشور تولید و اشتغال است باید مشکلات تولیدکنندگان در زمینه‌های مختلف بر اساس واقعیات کشور حل شود.

در تابستان سال‌جاری و پس از حضور رئیس مرکز آمار ایران در چهارمحال و بختیاری و انتقاد استاندار به بالا بودن نرخ بیکاری در این استان پس یک هفته نرخ جدید بیکاری در این استان کاهش و به عدد 13/9 رسید اما پس از گذشت چند ماه نرخ جدید بیکاری 17/9 درصد اعلام شد و این در حالیست که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست مطبوعاتی خود اعلام کرد 15 هزار نفر به آمار بیکاران استان اضافه شده است.

حفیظ‌الله فاضلی در رابطه با میزان تعهد دستگاه‌های اجرایی جهت ایجاد اشتغال، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی در سال گذشته از ۱۶ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی پیش‌بینی شده، حدود ۱۲ هزار فرصت شغلی ایجاد کردند و برای امسال نیز اشتغال ۱۵ هزار نفر را پیش‌بینی کرده‌ایم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با انتقاد از آمارسازی برخی از مدیران در حوزه اشتغال، تأکید کرد: باید آمارها مطابق با واقعیت‌های جامعه باشد، زیرا آمارسازی موجب کاهش بی‌اعتمادی می‌شود.

وی اضافه کرد: در زمینه اشتغال خانگی حدود ۲ هزار شغل ایجاد شده است و در بحث اشتغال روستایی و عشایری پیش‌بینی می‌شود حدود ۲ هزار و ۶۰۰ شغل ایجاد شود.

فاضلی با اشاره به اینکه نرخ مشارکت در چهارمحال و بختیاری ۴ واحد افزایش یافته است، عنوان کرد: حدود ۱۵ هزار نفر به آمار بیکاران استان اضافه شده است و باتوجه به اینکه ۴۰ درصد جمعیت استان ما شامل افراد فعال است باید در رابطه با ایجاد اشتغال کار بیشتری انجام بدهیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری در تابستان جاری به ۱۳/۹ رسیده است و این آمار از طریق مرکز آمار ایران اعلام شده است و کاملا مستدل است و بر اساس تعاریف جهانی افرادی که در هفته یک ساعت مشغول به کار بوده و درآمد داشته باشند جزو آمار بیکاران محسوب نمی‌شوند. (جزئیات بیشتر)

بر اساس گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری افرادی که در هفته یک‌ساعت مشغول به کار باشند، جزو آمار بیکاران محسوب نمی‌شود، بنابراین با استناد به این موضوع آمار بیکاران این استان بیش از آن‌چه در آمارهای رسمی بیان می‌شود است، زیرا قطعا یک‌ساعت شغل در هفته و درآمد اندک نمی‌تواند جوابگوی نیازهای یک خانواده در شرایط اقتصادی فعلی باشد.

معاون اداره‌کل تعاون کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در گفت‌‌وگو با خبرنگار ما آمار کارگران فصلی و ساختمانی را که دارای کارت مهارت فنی و حرفه‌ای هستند، 70 هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد تنها 20 هزار کارگر فصلی دارای بیمه درمانی و از کارافتادگی هستند.

نیکبخت افزود: این بیمه هیچ تعهدی برای پرداخت مستمری ماهیانه برای کارگرانی که در برخی از فصول سال بیکار هستند، ندارد.

فصل زرد کارگران فصلی

با این اوصاف کارگران ساختمانی تنها در فصول گرم سال مانند بهار و تابستان می‌توانند امیدی به پیدا کردن کار داشته باشند اما با وجود رکود در بازار مسکن و شرایط اقتصادی کشور قطعا پیدا کردن کار حتی در این فصول نیز به سختی رخ می دهد.

در واقعیات و به دور از تعاریف آماری بالاخره هزینه زندگی هر فرد باید از راهی تامین شود و باید به این نکته توجه کرد که بار زندگی گروه‌هایی که در تعاریف آماری شاغل به حساب می‌آیند ولی درآمدی ندارند بر عهده چه کسی است؟

متأسفانه هیچ‌گونه آمار رسمی از سوی مسؤولان چهارمحال و بختیاری از تعداد بیکاران و تعداد واحدهای صنعتی راکد و نیمه راکد اعلام نشده است و پیگیری خبرنگار فارس از مسؤولان سازمان صمت تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

قطعا موضوع بیکاری در سال‌های اخیر موجب ایجاد آسیب‌های اجتماعی مانند گرایش افزایش بزهکاری در برخی از مناطق، افزایش سرقت‌های خرد و... شده است و مسؤولان نیز به این امر اذعان دارند، باشد که مسؤولان این حوزه به دادن آمار اکتفا نکنند و با اقدام جهادی فکری به حال حل معضل بیکاری در چهارمحال و بختیاری و پیامدهای آن بکنند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول