اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی خبر داد

کاهش ۹ درصدی روزهای ناسالم در اراک

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی از کاهش ۹ درصدی روزهای ناسالم اراک از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مشابه سال گذشته خبر داد.

 کاهش ۹ درصدی روزهای ناسالم در اراک

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، رضا میرزایی صبح امروز در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت ۲۹ دی‌ماه روز هوای پاک اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵۹ روز قابل قبول داشتیم که ۲۳۹ روز آن سالم، ۲۰ روز پاک، ۴۴ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای تمام گروه‌ها بوده است.

وی افزود: در سال گذشته تعداد روزهای قابل قبول ۲۴۹ روز بوده که ۹ روز پاک، ۲۴۰ روز سالم، ۵۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۴ روز ناسالم برای تمام گروه‌ها بوده است.

مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی از کاهش ۹ درصدی روزهای ناسالم اراک از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مشابه سال گذشته خبر داد.

میرزایی با بیان اینکه تعداد روزهای ناسالم نسبت به مشابه سال گذشته با کاهش ۹ درصدی همراه بوده است، بیان کرد: روز یکشنبه هفته جاری کارگروه کاهش آلودگی هوا را داریم که در صورت موافقت استاندار، عنوان آن به کارگروه هوای پاک تغییر خواهد یافت.

وی تنها عامل آلایندگی هوای اراک را در حال حاضر، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون عنوان کرد و گفت: ذرات حاصل سوخت فسیلی که از اگزوز خودروها خارج می‌شود و همچنین ذراتی که به‌واسطه کویر میقان و ذرات خارج از کشور، وارد ایران می‌شود پارامترهای آلایندگی هستند که در شهرهای دیگر هم وجود دارد.

مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر گرد و غبار خارجی از سوی خوزستان به سمت استان مرکزی در حرکت است که با این مسئله درگیر هستیم و پیش‌بینی می‌شود طی دو ماه باقی مانده از سال جاری به لحاظ این گرد و غبار، تعداد روزهای آلاینده بسیار بالا برود و این در حالی است که یکی از دلایل کاهش آلودگی هوا از ابتدای سال جاری تاکنون نبود گرد و غبار خارجی بوده است.

میرزایی با یادآوری بهره‌گیری جایگاه‌های سوخت استان از یورو ۴ و یورو ۵ اظهار داشت: جایگاه‌های سوخت به منظور استفاده از سوخت پاک ماهیانه دو بار، اندازه‌گیری می‌شود.

وی ادامه داد: بین ۶۰ تا ۹۰ هزار خودروی عبوری از شهر اراک می‌گذرند و نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوای اراک دارند که می‌طلبد در این راستا، حجم عظیمی از خودروها از کمربندی شمالی عبور کنند.

مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه تمام کوره‌های آجرپزی شهر اراک گازسوز شده‌اند افزود: در حال حاضر ۱۸۵ واحد آلاینده ذوب ضایعات فعالیت می‌کنند که قارچ‌گونه در حال افزایش هستند که این واحدها فاقد مجوزهای زیست‌محیطی هستند.

میرزایی با اشاره به فعالیت دو واحد الکل سازی در سطح شهر اراک گفت: با توجه به اینکه یکی از واحدهای فعال الکل سازی تاکنون به استاندارهای قابل قبول نرسیده با تأیید مراجع قضایی روز جاری پلمپ خواهد شد.

وی در خصوص برج پرنده‌نگری نیز اظهار داشت: این برج از سال ۹۳ احداث شده و با توجه به مشکلاتی که این برج از قبل داشته است مقرر شد که به منظور استحکام سازی آن اعتبارات مورد نیاز اختصاص یابد که در حال حاضر نیز فنس کشی اطراف برج انجام شده است.

مدیرکل محیط‌زیست استان با اشاره به چاه‌های غیرمجاز اطراف تالاب میقان نیز عنوان کرد: تعداد زیادی از چاه‌های غیرمجاز اطراف تالاب با دستور استاندار پلمپ شده است و در حال حاضر ۸۰ درصد تالاب نیز آبگیری شده است.

میرزایی اضافه کرد: اکنون بررسی‌هایی مبنی بر امکان انتقال آب از مجرای طبیعی رودخانه‌ها در حال انجام است که پساب فاضلاب از جاده فراهان وارد تالاب میقان شود.

وی با بیان اینکه به منظور پیشگیری از بیماری‌های فوق حاد پرندگان اعتبارات سازمانی و استانی اختصاص یافته افزود: در حال حاضر به منظور مقابله با بیماری‌ها، تجهیزات مرکز تیمار و نگهداری حیات وحش و اتاق جراحی خریداری شده و قرارداد با پزشک معتمد نیز منعقد شده است که از این حیث جزء استان‌های معین قرار داریم.

مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی اولویت کاری سازمان محیط‌زیست را آموزش عنوان کرد و گفت: در سال جاری ۸ سرباز وظیفه زیر دیپلم جذب کردیم و با توجه به اینکه ۱۶ پاسگاه محیط‌بانی داشتیم و تعدادی از آنها غیرفعال بودند با این اقدام و جذب سرباز می‌توان این پاسگاه‌ها را فعال و راه‌اندازی کرد.

میرزایی تصریح کرد: برای خرید خودروی تالابی به منظور عبور از مناطق تالابی، یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است که چنانچه اعتبارات استانی تخصیص یابد می‌توان در زمان بحران از این خودرو بهره‌مند شد.

وی با اشاره به مطالبات پرسنل اداره مربوطه نیز بیان داشت: مطالبات پرسنل اداره محیط‌زیست تا پایان آبان ماه پرداخت شده و در خصوص بهبود وضعیت محیط‌بانان نیز اقداماتی در حال انجام است.

مدیرکل محیط‌زیست استان اظهار داشت: در حال حاضر تعداد تابلوهای ایستگاه سنجش کیفیت هوا ۴ ایستگاه است که این تعداد کافی نیست و باید به ۸ تابلوی ایستگاه برسد.

میرزایی در خصوص جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی اطراف شهر اراک نیز گفت: در برخی کریدورهای ارتباطی و در حاشیه بعضی مناطق شهری و روستایی اقدامات مناسبی در این خصوص انجام شده و در برخی مناطق زیبایی بصری شهر، دچار مشکلاتی است که در این رابطه دهیاری و شهرداری‌ها اخطاریه‌های لازم داده شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول