اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

معارض سعودی با افشای نامه دربار اعلام کرد

افشای «سند» همکاری مصر با عربستان در پرونده ترور خاشقچی

تارنمای الخلیج اونلاین از انتشار سندی فوق محرمانه خبر داد که هماهنگی رئیس جمهور مصر با ولی عهد سعودی در ترور جمال خاشقچی روزنامه منتقد سعودی در استانبول را برملا می‌کند.

افشای «سند» همکاری مصر با عربستان در پرونده ترور خاشقچی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، معارض سرشناس سعودی که خود را رئیس حزب «التجدید الاسلامی» معرفی می‌کند، تصویری تحت عنوان «نامه دربار سعودی» به «رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر» منتشر و اعلام کرد که این نامه سند محکومیت عربستان و مصر در پرونده قتل «جمال خاشقچی» است.

وبگاه خبری «الخلیج اونلاین» نزدیک به قطر نیز با اشاره به این اقدام المسعری در گزارشی با عنوان «افشای سندی که بن سلمان و السیسی را در ترور خاشقچی محکوم می‌کند»، نوشت: «محمد المسعری» معارض سعودی با انتشار این سند در توییتر خود، نوشت که طبق این سند، مصر در پرونده جمال خاشقچی با عربستان سعودی و تیم امنیتی آن همکاری کرده است.

این سند که در عنوان آن کلمه «تلگراف سری... خیلی فوری - کاملا محرمانه» آمده است، شامل نامه‌ای از دیوان سلطنتی عربستان (دربار) برای سرلشکر «عباس کامل»، رئیس سرویس اطلاعات مصر و رئیس دفتر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر است که در آن دیوان سلطنتی عربستان به پیشنهاد دولت مصر درباره همکاری امنیتی و اطلاعاتی در خصوص خاشقچی پاسخ می‌دهد.

بر اساس این سند قرار می‌شود سه عضو از تیم عملیات خاشقچی به قاهره بروند که شامل سرهنگ «ماهر المطرب» (المُترب) از اعضای تیم حفاظت محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی و همچنین سرهنگ «صلاح الطُبیقی» و سرهنگ «منصور بن عثمان اباحسین» بودند.

طبق سند منتشر شده، این تیم ساعت ده صبح روز جمعه بیست و هشتم سپتامبر با یک هواپیمای اختصاصی نیروی هوایی عربستان سعودی ریاض را به مقصد قاهره ترک می‌کنند.

در پایان این تلگراف از رئیس اطلاعات مصر برای هماهنگی در عملیات ترور خاشقچی که رمز آن را «الصید الثمین 1» (شکار گران‌بهای 1» نامیده‌اند، قدردانی شده است.

 

روزنامه «ینی شفق» ترکیه در اکتبر گذشته به نقل از منابعی رسمی که نامشان را فاش نکرد، خبر داد: تیم ترور خاشقچی پس از ارتکاب جرم با دو هواپیما استانبول را ترک کردند، یکی از این دو هواپیما عازم مصر شده و پس از یک روز ماندن در آنجا به ریاض بازگشته و هواپیمای دوم هم استانبول را به مقصد دبی ترک کرده و از آنجا به ریاض رفته است.

خاشقچی که در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست مقالاتی را در انتقاد از مقامات سعودی می نوشت در دوم اکتبر گذشته به دست نیروهای امنیتی سعودی که از نزدیکان محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی بودند در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته و طبق گزارش رسانه‌های ترکیه، تکه‌تکه شده است.

از آن زمان این قضیه در راس افکار عمومی جهان قرار گرفت و روابط بسیاری از کشورها با عربستان سعودی را متاثر کرد. بسیاری از طرف‌ها ولی‌عهد سعودی را به دخالت مستقیم در این جنایت متهم می‌کنند چیزی که ریاض آن را رد، اما سرویس اطلاعات آمریکا (سیا) هم آن را تایید می‌کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول