اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از ادامه برخوردها با متخلفان شکار گزارش می‌دهد

همراهی برخی مسؤولان محلی با متخلفان صید در فریدونکنار

دوره زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر به نیمه رسیده است، هنوز بازار پرنده‌فروشی و شکار غیرمجاز در فریدونکنار به‌راه است، برخی مسؤولان با متخلفان همراه شده‌اند و دست‌شان به خون پرندگان آلوده است.

همراهی برخی مسؤولان محلی با متخلفان صید در فریدونکنار

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، نیمی از دوره زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر در تالاب‌های مازندران طی شده است و این مسافران زیبای طبیعت معمولاً تا اوایل بهار میهمان زیستگاه‌های منتخب خود در استان هستند.

اگرچه صید پرندگان مهاجر در مازندران نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است اما همچنان تالاب‌ها و آب‌بندان‌های استان از آسیب متخلفان در امان نیستند و گاه‌گاهی قانون را زیر پا گذاشته و نسبت به شکار غیرمتعارف اقدام می‌کنند.

دام‌های هوایی در برخی از مناطق دیده می‌شود، بازار پرنده‌فروشی در فریدون‌کنار نیز همچنان به‌راه است و برخی گونه‌های حرام‌گوشت نیز در این بین فروخته می‌شود.

* برخورد با متخلفان با سرعت مد نظر پیش نمی‌رود

به‌نظر می‌رسد سطح برخورد با متخلفان نسبت به روزهای نخست مهاجرت پرندگان کاهش یافته و فضای امنیت به شدت اولیه نیست، در این زمینه مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران می‌گوید: برخورد با متخلفان با سرعتی که مد نظر ما بوده است پیش نمی‌رود زیرا امکانات ما محدود است؛ با همان خودروهای فرسوده و نیروی کم در حال فعالیت هستیم، در این شرایط سخت، محیط‌بانان واقعا ایثار می‌کنند.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه دادستانی و نیروی انتظامی به کمک محیط زیست آمدند، اظهار می‌دارد: هماهنگ‌شدن ارکان عملیات کار سختی است، با این حال کاری که در فریدونکنار انجام شده بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه برخوردهای همکاران با متخلفان ادامه دارد، می‌افزاید: پیرو هماهنگی‌های انجام‌شده تعداد زیادی از تورهای غیرمجاز جمع‌آوری شدند ولی همچنان یکی دو منطقه حساس باقی مانده است که به آنها اعلام کردیم تا چند روز آینده جمع‌آوری کنند در غیر این‌صورت اقدام قانونی صورت می‌گیرد.

* عملیات گسترده‌ای را در تالاب فریدونکنار خواهیم داشت

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از داوطلب‌شدن عده‌ای از شکارچیان برای جمع‌آوری دام‌های غیرمجاز خود در فریدونکنار گفت و بار دیگر تأکید کرد که اگر تا چند روز آینده نسبت به جمع‌آوری همه تورها به‌ویژه در لپو فریدون‌کنار اقدام نشود، عملیات گسترده‌ای با همکاری دادستانی و نیروی انتظامی خواهیم داشت.

* برخی از مسؤولان محلی با متخلفان همراه هستند!

وی با بیان اینکه امسال وضعیت بهتر شده است زیرا در سال‌های گذشته متخلفان به هیچ وجه اجازه ورود به محیط‌بانان را در تالاب‌ها نمی‌دادند و حتی برخورد فیزیکی داشتند، به‌صراحت اعلام می‌کند که عدم همکاری برخی از مسئوولان محلی با محیط زیست و همراهی آنها با متخلفان، نظم را به هم ریخته است و رفتار آنها دور از انتظار است.

* بازار پرنده‌فروشی در فریدون‌کنار جمع می‌شود

ابراهیمی‌کارنامی در پاسخ به اینکه چرا بازار پرنده‌فروشی در فریدونکنار همچنان داغ است و گفته می‌شود شکارهای سایر مناطق نیز به این بازار می‌آید، می‌گوید: بازار پرنده‌فروشی یکی از معضلات است اما ظاهرا عوامل محلی راغب به تعطیلی آن نیستند و از متخلفان حمایت می‌شود، با این حال جمع‌کردن بازار پرنده‌فروشی در فریدون‌کنار در دستور کار قرار دارد و قطعاً برخورد خواهیم کرد.

وی ادامه می‌دهد: برای اینکه متخلفان شهرستان فریدون‌کنار و برخی مناطق اطراف آن بر روی تخلفات خود سرپوش بگذارند، اعلام می‌کنند از سایر شهرستان‌ها نیز شکارهای غیرمجاز به این بازار می‌آید در حالی‌که قریب به‌اتفاق شکار در همین منطقه صورت می‌گیرد و شاید به‌ندرت از سایر مناطق باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه در فضای مجازی نیز نظرهای متفاوتی درباره فعالیت محیط زیست منتشر می‌شود، معتقد است برخی مطالب نه‌تنها کمکی نمی‌کند بلکه واقعاً ستم است اما گاهی در همین فضای مجازی روشنگری می‌شود و به کمک محیط زیست می‌آیند.

* حاشیه‌سازی‌ها خللی در کار محیط زیست وارد نمی‌کند

این مسوول با تاکید بر اینکه حاشیه‌سازی‌ها خللی در عملکرد محیط زیست وارد نمی‌کند و ما کماکان برخوردهای قانونی را اعمال می‌کنیم، می‌گوید: قانون برای عده خاصی نیست، تخلف تخلف است و باید با متخلف برخورد شود، ما ابتدای سال هشدارهای لازم را دادیم، خیلی‌ها نیز تمکین کردند و از آنها سپاسگزاریم.

وی این نکته را نیز متذکر شد که موضوع شکار غیرمجاز تنها در فریدونکنار نیست و در سایر مناطق نیز در حال برخورد هستیم، ضمن اینکه هماهنگ‌کردن دستگاه‌ها برای برخورد با متخلفان پروسه خاص خود را دارد.

به گزارش فارس، براساس سرشماری‌های انجام‌شده در دو سال اخیر، بین 900 هزار تا یک میلیون قطعه پرنده مهاجر زمستان‌گذران وارد تالاب‌ها و آببندان‌های مازندران می‌شوند، اینکه از این میزان چه تعداد صید شده و چه تعداد کشتار می‌شوند هنوز آمار دقیقی در دست نیست اما برخی از آمارها حکایت از این دارد که حداقل یک‌سوم آنها بنا به دلایلی هرگز به زادگاه خود بازنمی‌گردند.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول