اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

پس از سه سال دفاع تمام قد وزارت اقتصاد از معدن‌دار بدهکار

فردا گروه مپنا رسماً مالک مجتمع آلومینیوم المهدی می‌شود

پس از گذشت حدود سه سال و حمایت تمام قد از مالک معدن دار خام فروش شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال، این مجتمع بزرگ به شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران واگذار شد.

فردا گروه مپنا رسماً مالک مجتمع آلومینیوم المهدی می‌شود

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری فارس خبرهای دریافتی از سازمان خصوصی سازی حاکی است، مجتمع آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال پس از خلع ید و عدم ایفای تعهدات شرکت فروآلیاژ گنو متعلق به محمد علیمحمدی به شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی(مپنا) واگذار شده است.

بر اساس این گزارش ، سازمان خصوصی سازی دلیل لغو واگذاری مجتمع المهدی به علیمحمدی را «عدم ایفای برخی تعهدات از سوی شرکت فروآلیاژ گنو به عنوان خریدار قبلی سهام شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال عنوان کرده » و گفته است:«با حال شدن دین مشارالیه، سازمان خصوصی سازی اقدام به انتشار فراخوان در خصوص جایگزینی خریدار قبلی نموده و پس از بررسی پیشنهادهای رسیده، قرارداد جایگزین با شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی(مپنا)منعقد گردید.»

خبرهای میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد گروهی از شرکت مپنا به مدیریت حمید مهتدی که در اوایل دهه 80 نیز سابقه مدیر عاملی مجتمع آلمینیوم المهدی و طرح هرمزال را داشته است فردا دو شنبه بطور رسمی وارد این شرکت بزرگ در بندر عباس می‌شوند.

در این باره بیشتر بخوانید:

گاف بزرگ خصوصی‌سازی در پازل پادشاه سربی/ واگذاری المهدی و آژیر خطری که دولت نشنید

گروه مپنا مطالبات بزرگی از مجموعه وزارت صمت دارد و بر این اساس مقرر شده اقساط و وجه معامله 73.36 درصد از سهام کنترلی مجتمع آلومینیوم المهدی و 100 درصد طرح هرمزال از محل تهاتر بدهی و مطالبات گروه مپنا با دولت تسویه شود.

همچنین اقساط یورویی وام جعاله بانک صنعت و معادن نیز از محل مطالبات گروه مپنا از بانک صنعت و معدن یا مطالبات از وزارت نیرو تسویه شود.

علاقه مندی گروه مپنا برای مالکیت مجتمع آلومینیوم المهدی نیاز به محصول استراتژیک این شرکت در ساخت نیروگاه‌ها و همچنین راه اندازی کوره تولید آلیاژی آلومینیوم با ظرفیت تولید 25 تن در روز اعلام شده که می‌تواند این مجتمع را از خام فروشی شمش آلومینیوم نجات دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد گروه مپنا بنا دارد همزمان با این مجتمع اقدام به خریداری یا احداث کارخانه کابل سازی به منظور ایجاد ارزش افزوده در چرخه تولید آلومینیوم نماید. همچنین ایجاد نیروگاه برق خورشیدی و یا مذاکره با بانک تجارت برای مالکیت نیروگاه برق مولد فارس از دیگر اقدام‌های در دست بررسی است که مجتمع آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال را دچار تحول اساسی و بازگشت به جایگاه مؤثر خود خواهد کرد.

به گزارش فارس، سازمان خصوصی سازی پس از گذشت سه سال و به یکباره در هفته آخر آذر ماه 97 ، از آگهی مجدد عرضه بلوک کنترلی سهام مجتمع آلومینیوم المهدی و 100 درصد دارایی‌های طرح هرمزال به دلیل عدم تسویه اقساط بدهی علیمحمدی خبر می‌دهد که پیش‌تر نسبت به این واگذاری بارها از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس هشدار داده شده بود.

بر اساس اطلاعیه سازمان خصوصی سازی ،شرکت فروآلیاژ گنو تحت مالکیت محمد علیمحمدی طی سه سال گذشته تنها بابت 3.83 درصد از کل سهامی که در اواخر اسفند ماه 1394 و با وجود هیاهوی بسیار به وی با ارزش یک هزار و 751 میلیارد تومان واگذار شده توانسته پول دولت را پس بدهد و حالا 73.36 درصدی از سهام کنترلی مجتمع آلومینیوم المهدی و 100 درصد طرح هرمزال به این معدن دار سمنانی به دلیل عدم ایفای تعهدات دوباره و به ظاهر بدون طی تشریفات قانونی مزایده به گروه مپنا واگذار شده است.

سهامدار کنترلی گروه مپنا شرکت سرمایه گذاری صنایع برق و آب صبا با 47.56 درصد سهام متعلق به مجموعه وابسته به وزارت نیرو است و پس از آن نیز سرمایه گذاری کارکنان گروه مپنا با 11.07 درصد سهام و بانک پاسارگاد با 5.56 درصد سهام در کنار سهام عدالت اصلی‌ترین سهامداران عمده آنرا تشکیل می‌دهند.

مطابق با آگهی عرضه منتشر شده از سوی سازمان خصوصی سازی، خریدار این بلوک می‌تواند با پرداخت 340 میلیارد تومان پول نقد و همچنین تعهد پرداخت 9 قسط 126 میلیارد و 172 میلیون و 763 هزار و 532 تومان و 5 ریالی در فواصل شش ماهه تا پایان فروردین ماه سال 1402 شمسی ، مالک بزرگ‌ترین مجتمع تولید کننده شمش آلومینیوم در ایران باشد .

مطابق با آگهی مجدد مزایده مجتمع آلومینیوم المهدی ، سازمان خصوصی سازی برای حسن انجام تعهدات اعلام کرده یک فقره چک 1000 میلیارد تومانی را از خریدار نزد خود به امانت نگاه خواهد داشت و علاوه بر این خریدار می‌بایست 40 قسط تسهیلات یورویی بانک صنعت و معدن از بابت قرار داد جعاله که باید از 20 دی ماه سال جاری تا 21 فروردین ماه 1401 شمسی بطور ماهانه تسویه شود را مطابق سررسیدهای مقرر بر عهده گیرد. نخستین قسط این بدهی با 3 میلیون و 921 هزار و 58 یورو آغاز و سپس بطور پلکانی تا 5 میلیون و 152 هزار و 360 یورو افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول