اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هرمزگان

در نشست خبری مدیرکل شیلات:

‎ سؤالات اساسی خبرنگاران بی پاسخ ماند/ دادستان ورود کند

‎سازمان شیلات که مدتی طولانی در مقابل سوالات متعدد رسانه‌ها سکوت اختیار کرده بود دیروز کنفرانس خبری تشکیل داد. اما متاسفانه مدیرکل شیلات در رفتاری عجیب از پاسخ به سوالات خبرنگاران طفره رفت.

‎ سؤالات اساسی خبرنگاران بی پاسخ ماند/ دادستان ورود کند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، در ابتدای نشست خبری مدیرکل شیلات، خبرنگاران سوالاتی را پرسیدند از جمله خبرنگاران، خبرنگار فارس بود که مهم‌ترین پرسش‌های خبرنگار فارس از قرار زیر است :

1. در شرایطی که حداکثر لطف شیلات به صد‌ها تقاضای صید صرفاً اجازه صیادی با قلاب بوده است و 17 سال است مجوز صید سنتی لغو شده است، چگونه یک نفر مجوز موافقت اصولی صید برای 10 کشتی و یک نفر برای شش کشتی دریافت می‌کند؟ اشتغال سابق این افراد در سطوح مدیریتی شیلات چه دخلی در این قضیه داشته است؟

2. شیلات با این عنوان که فانوس ماهی‌ها یا همان میکروفیده در عمق میانی دریا زیست می‌کنند به این کشتی‌ها که توانایی صید عمقی را دارا هستند مجوز صید داده است. چرا راه‌حل‌های نظارتی مناسب برای آنکه این کشتی‌ها به جای عمق از ذخایر دریایی سطحی بهره‌برداری نکنند استفاده نشده است؟ به عنوان یک راهکار می‌توانستید روی کشتی‌ها دوربین نصب کنید.

3.  اطلاعات ما نشان می‌دهد کشتی‌های پشتیبان خارجی بر روی دریا ماهی‌های حلال گوشت را از این کشتی‌ها خریداری و مستقیم صادر می‌کنند. آیا راه‌حلی برای این قضیه دیده‌اید یا صرفاً اعتماد اخلاقی به صاحبان کشتی می‌کنید؟

4.  با توجه به اینکه در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین نامه ریاست جمهوری و همچنین نامه‌های داخلی بین شیلات و جهاد کشاورزی به کرات از اصطلاح کشتی‌های چینی استفاده شده چرا شیلات هرمزگان نسبت به این واژه از خود حساسیت نشان می‌دهد؟ اسناد و فیلم‌های موجود در تحریریه فارس نشان می‌دهد که مالکیت و خدمه اکثریت کشتی‌های موجود چینی می‌باشد.

5.  در حالی‌که بسیاری از بومیان سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان که اتفاقاً شغل سابق‌شان صیادی بوده است اکنون بیکار هستند با استناد به کدام ماده قانونی صدها خدمه غیر ایرانی که حتی گذرنامه نیز ندارند به‌کارگیری شده‌اند.

‎همچنین در این نشست خبری، سؤالات خبرنگار سایت خبری هرمز نیز بی پاسخ ماند که مهم‌ترین سوال وی از قرار زیر است:

 طبق گزارش شیلات در سال 96، صید 18 هزار تن فانوس ماهی با روش ترال انجام  شده، درصورتی که ارزش هر کیلو فانوس ماهی 600 تومان است و در مقابل کشتی‌های چینی در  45 روز 28 میلیارد سوخت یارانه‌ای  لیتری 300 تومان دریافت می‌کنند، آیا این نوع  صید برای کشور مقرون به‌صرفه است؟

در ادامه، متن صحبت‌های مدیرکل شیلات هرمزگان را می‌خوانیم:

‎محسن یکتاپور در این نشست خبری با اشاره به پتانسیل بالای هرمزگان در حوزه شیلات اظهار داشت: هرمزگان به‌واسطه بهره‌مندی از سواحل و جزایر، استانی مستعد در حوزه شیلات است که پتانسیل بالایی در مباحث آبزی‌پروری و صنایع وابسته دارد.

‎وی افزود: هرمزگان در حوزه صید و صیادی استانی پیشرو است که با چهار هزار و 600 شناور صنعتی و سنتی فعالیت صید را انجام می‌دهد.

‎مدیرکل شیلات هرمزگان ادامه داد: در استان هرمزگان 22 بندرگاه صیادی وجود دارد که موجب شده است 20 درصد صیادان کشور را در این استان شاهد باشیم.

‎با افزایش میزان تولید و صادرات،در جهت ترفیع رتبه جهانی تولید و پرورش آبزیان حرکت می‌کنیم

‎یکتاپور از صید بیش از 276 هزارتن انواع ماهی در آب‌های استان طی سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان صید حدود 40 درصد صید کل کشور را تشکیل می‌دهد و نمایانگر شیلاتی بودن استان هرمزگان است.

‎این مقام مسوول ادامه داد: در مبحث تولید میگوی پرورشی نیز استان هرمزگان سرآمد است و در سال گذشته 15هزار تن و از ابتدای سال تاکنون نیز بیش از 49 هزار تن ماهی پرورشی صید و صادر شده است.

‎وی افزود: این میزان تولید و صید موجب ارزآوری بسیار خوبی برای کشور شده است و تاکنون در این حوزه 130 میلیون دلار از صادارات میگوی پرورشی ارزآوری داشته‌ایم.

‎مدیرکل شیلات استان هرمزگان به اشتغا‌ل‌آفرینی صنایع شیلاتی اشاره کرد و گفت: در صنایع وابسته این حوزه نیز اشتغال‌زایی خوبی صورت گرفته است و بیش از سه‌هزار نفر در این حوزه مشغول به کار شده‌اند.

‎یکتاپور، وجود ناوگان صیادی را شاخصه مهمی در اقتدار کشور برشمرد و گفت: اقتدار هر کشوری در صید و صیادی به بهره‌مندی از ناوگان قوی است که از این لحاظ نیز دارای ناوگان قوی هستیم و در تمامی شاخص‌ها صیادی رتبه اول را داریم، این صنعت، صنعتی پویا است و ظرفیت‌های فراوانی برای استفاده وجود دارد.

‎وی تصریح کرد: در کل جنوب کشور 180 هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو وجود دارد و بر اساس گزارش فائو ایران در میان 23 کشور تولید کننده میگو رتبه دهم را داراست که امسال با افزایش ظرفیت تولید و صادرات در پی ترفیع جایگاه ایران هستیم.

واگذاری اراضی پرورش میگو به بومیان صرفه اقتصادی ندارد

‎یکتاپور بر وجود 80 هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو از بندرلنگه تا جاسک تاکید کرد و گفت: از آنجایی که مزارع خرد که در اختیار بومیان بود صرفه اقتصادی ندارد و در بلندمدت این مزارعی که به فارغ‌التحصیلان بومی واگذار شده شود رها شدند تصمیم گرفته شد این اراضی به سرمایه‌گذارانی همچون جهاد نصر واگذار شود.

‎شیلات از سال 90 هیچ‌گونه مجوزی صادر نکرده است

‎وی به عدم دخالت شیلات در صدور مجوز مزارع پرورش میگو اشاره کرد و گفت : از سال 90 شیلات هیچ‌گونه دخالتی در صدور مجورها در این حوزه نداشته است.

‎تنها ۳۵ کشتی صید صنعتی از ملوان چینی استفاده می‌کنند

‎مدیرکل شیلات در ادامه در خصوص مباحث مطرح شده در خصوص کشتی‌های چینی گفت: 102 کشتی در آب‌های دریای عمان در عمق بیش از 200 متر اقدام به صید فانوس ماهیان می‌کنند که همه کشتی‌ها ایرانی بوده و فقط 35 کشتی از ملوانان چینی استفاده می‌کنند.

‎فانوس‌ماهی گنج نهان دریای عمان است/ ملوانان چینی برای آموزش صیادی  آمده‌اند/ به صید ترال فانوس ماهی افتخار می‌کنیم

‎یکتاپور افزود: فانوس ماهیان گنجینه دریای عمان هستند و ذخایر این ماهیان به سه‌میلیون و 200 هزار تن می‌رسد که تصمیم بر برداشت تنها 400 هزار تن از این‌گونه دریایی داریم.

‎ وی گفت: ملوانان چینی تنها برای آموزش در این کشتی‌ها حضور دارند و تا پایان سال 98 تمامی خدمه چینی جای خود را به نیروهای ایرانی خواهند داد.

‎این مقام مسوول، صید ترال فانوس ماهیان را افتخار بزرگی در حوزه شیلات قلمداد کرد و گفت: این پروژه بیش از نیم قرن آرزوی شیلات بوده و اجرای آن در راستای اقتصاد مقاومتی است.

سخن پایانی

مدیرکل شیلات به موضوع کشتی‌های چینی اشاره کردند و آن را خیال‌پردازی دانستند. لذا بالاجبار بخش بسیار کوچکی از مستندات مربوطه را منتشر می‌کنیم. سند ذیل مربوط به یکی از شرکت‌هاست که پنج کشتی صید ترال در اختیار دارد و همان‌طور که مشاهده می‌کنید سهامدار غیرایرانی دارد.

از طرفی همین شرکت در شراکت با یک فرد غیرایرانی دیگر پنج فروند کشتی دیگر در اختیار دارد:

این هم بخش کوچکی از اسناد مفصلی که نشان می‌دهد کشتی چینی خیال‌پردازی نیست.

همچنین در خصوص این موضوع که ایشان حضور ملوانان چینی را برای آموزش دانستند باید گفت اولا ایران از دهه هفتاد صاحب تکنولوژی صید ترال بوده است و نیاز به آموزش خارجی ندارد و ثانیا این کار آنقدر پیچیده نیست که چندین سال با چند صد نفر بخواهیم چند صد نفر دیگر را آموزش بدهیم و ثالثا مشخص بفرمایند اسم دوره آموزشی و مدرکی که در انتها اعطا می‌شود و نام آموزش‌گیرندگان و آموزش‌دهندگان دقیقا چیست و آیا این دوره آموزشی با سازمان فنی و حرفه‌ای یا نهادی دانشگاهی هماهنگ شده است؟ و اگر پاسخی برای افکار عمومی نداشتند قبول بفرمایند که کشتی چینی است و با خدمه چینی غیرمجاز و سوخت یارانه‌ای در آب‌های ایران در حال صید مخرب است و تنها بابت موافقت اصولی مبلغی را به دارندگان موافقت اصولی ایرانی می‌دهد.

‎با توجه به اینکه این پرونده حدود 10 سال است که مفتوح مانده و خسارات هنگفتی به صیادان سنتی و همچنین ذخایر دریایی که متعلق به نسل‌های آتی هستند وارد گردیده، از دادستان استان هرمزگان و بلکه با توجه به گستره جغرافیایی از دادستان کل کشور، مجدانه تقاضامندیم در این موضوع ورود کنند و مانع از بین رفتن بیشتر سرمایه‌های ملی گردند.

خاطرنشان می‌نماید صدها صفحه مستندات متنی و ده‌ها سند تصویری و ویدئویی در تحریریه فارس هرمزگان در خصوص این موضوع گردآوری شده است که در صورت نیاز می‌تواند در اختیار مقامات قضایی قرار گیرد.

از آنجا که قطعا هدف اصلی همه رسانه‌ها و من جمله فارس هرمزگان حل نهایی مسائل است و  نه سیاه‌نمایی اقدامات دولت‌ها و با توجه به اینکه امکان دارد مدیرکل شیلات در کنفرانس خبری حضور ذهن یا اطلاعات کافی نداشته‌اند، فارس هرمزگان این فرصت را برای ایشان محفوظ می‌داند که برای هر کدام از سوالات واضح مطرح شده که بیشتر آنها بی‌پاسخ مانده است، جواب‌های واضح ارسال کنند.

گفتنی است، بخش بزرگی از صدمات به زیست بوم قبل از دوران مدیریت ایشان وارد شده است و شخص حقوقی شیلات هم اکنون مورد خطاب است نه فرد ایشان.

‎انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول