اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

تبدیل دی‌اکسید کربن به برق و سوخت هیدروژنی با یک باتری مایع

محققان موفق به ساخت دستگاهی شدند که دی‌اکسید کربن را به برق و سوخت هیدروژنی تبدیل می‌کند.

تبدیل دی‌اکسید کربن به برق و سوخت هیدروژنی با یک باتری مایع

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محققان موسسه علوم و فناوری ملی «اولسن» و موسسه تکنولوژی گرجستان با الهام از نقش اقیانوس در جذب طبیعی کربن، سیستم جدیدی را ارائه کردند که با جذب دی‌اکسید کربن برق و سوخت هیدروژنی قابل استفاده را تولید می‌کند.

براساس گزارش «نیواطلس»، محققان این دستگاه را "سیستم Hybrid Na-CO2 " نامیدند که اساسا یک باتری مایع بزرگ است. آند فلز سدیم این باتری در یک الکترولیت آلی قرار گرفته در حالی که کاتد آن در محلول آبی جا داده شده است. همچنین این دو مایع توسط یک غشای سدیمی سوپر یونی رسانا جدا شده است.

زمانی که دی‌اکسید کربن وارد الکترولیت آبی می‌شود با کاتد واکنش می‌دهد و به محلولی اسیدی‌تر تبدیل و به نوبه خود منجر به تولید الکتریسیته و هیدروژن می‌شود.

 این تیم در آزمایشاتی بازده تبدیل دی‌اکسید کربن را 50 درصد گزارش دادند. این دستگاه به اندازه کافی پایدار است تا برای هزار ساعت و بدون اینکه به الکترودها آسیبی برساند، کار کند.

گفتنی است؛ برخلاف دیگر طرح‌ها برای تبدیل دی‌اکسید کربن، این روش هیچ گونه دی‌اکسید کربنی را به عنوان گاز در طول عملیات آزاد نمی‌کند و در عوض نیمی از دی‌اکسید کربن باقی‌مانده از الکترولیت به عنوان جوش شیرین ساده بازیابی می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول