اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

رئیس دانشگاه فرهنگیان گلستان:

کمبود هیئت علمی، یکی از مشکلات اساسی دانشگاه فرهنگیان در گلستان است/ تحصیل 1500 دانشجو در دانشگاه فرهنگیان گلستان

رئیس دانشگاه فرهنگیان گلستان یکی از دغدغه‎های این دانشگاه را کمبود هیئت علمی عنوان کرد و گفت: با وجود بیش از یک هزار و 500 دانشجو در این دانشگاه، تنها 10 هیئت علمی فعالیت می‎کنند.

کمبود هیئت علمی، یکی از مشکلات اساسی دانشگاه فرهنگیان در گلستان است/ تحصیل 1500 دانشجو در دانشگاه فرهنگیان گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مراکز تربیت معلم از سال 1391 به دانشگاه فرهنگیان تبدیل شدند، هدف از این امر تربیت معلمان و مربیان توانمند است که خود نیازمند برنامه‎ریزی، شکوفایی استعدادها،خلاقیت و ارتقا کیفیت آموزش دانشجو مربیان می‎باشد. سابقه مراکز تربیت معلم در کشور یک صد ساله و در گلستان 80 ساله است، با توجه به اینکه به تازگی مرکز تربیت معلم گلستان وارد 80 سالگی فعالیت خود شد با محمدرضا مازندرانی رئیس دانشگاه فرهنگیان گلستان گفتگویی انجام داده‎ایم که در ذیل می‎خوانید.

فارس: در خصوص وضعیت فعلی دانشگاه فرهنگیان در استان توضیح بفرمایید.

مازندرانی: استان گلستان یا شرق مازندران قدیم امروزه بیش از هشت دهه است که به امر خطیر تربیت معلم می‎پردازد، معلمی یک هنر محسوب می‎شود که بالاتر از آن تربیت معلم است بعد از سال 1391 دانشگاه فرهنگیان به صورت مستقل زیرنظر دو وزارت علوم و آموزش و پرورش شکل گرفت و مأموریت خطیری که همان تربیت معلمان بود به این دانشگاه واگذار شد، در حالیکه معلمان فرهنگ‌سازان جامعه هستند اما وظیفه مهمتر از فرهنگ‌سازی، تربیت معلمان برای این وظیفه خطیر است.

فارس: دانشگاه فرهنگیان در گلستان چه تعداد دانشجو دارد؟

مازندرانی: در شهر گرگان، دو پردیس برای خواهران و برادران به صورت مجزا داریم و یک مرکز دانشگاهی در گنبدکاووس نیز فعال است. در مجموع دانشگاه فرهنگیان گلستان میزبان یک هزار و 500 دانشجو می‎باشد ساختار دانشگاه فرهنگیان به صورتی است که به هر استان براساس نیازهای ویژه و کمبودهای آموزش و پرورش در بعضی از رشته‎ها قطب قرار داده است در گلستان نیز چهار رشته ریاضی، علوم تجربی، مشاوره و علوم تربیتی قطب است.

فارس: روال تحصیل در دانشگاه فرهنگیان به چه صورت است؟

مازندرانی:دانشگاه فرهنگیان، یک دانشگاه بورسیه است، دانش آموزان از طریق کنکور سراسری می‎توانند رشته‎های دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنند تنها راه جذب آموزش و پرورش نیز از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت می‎گیرد بعد از قبولی در کنکور، پذیرفته‌شدگان مراحل مصاحبه و گزینش را طی و در دوره‎های کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرفته می‎شوند، دسته دوم نیز کسانی هستند که مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در سایر دانشگاه‌ها گذرانده‎اند و از طریق آزمون استخدامی وارد آموزش و پرورش می‎شوند اما قبل از  جذب موظف هستند یک سال یا دو ترم تحصیلی به عنوان مهارت آموز زیر نطر اساتید مجرب در دانشگاه فرهنگیان طی کنند.

فارس:نیاز معلم در آموزش و پرورش استان چقدر است؟ آیا تعداد دانشجویان یا فارغ‎التحصیلان دانشگاه فرهنگیان این نیاز را تأمین می‎کند؟

مازندرانی: 80 درصد دانشجویان ما، دانشجویان بومی هستند که بعد از فراغت از تحصیل وارد آموزش و پرورش شهرهای استان می‎شوند با این وجود نیازهای آموزش و پرورش سالانه بیش از ورودی‎های ما به دانشگاه است سالانه 400 تا 500 خروجی از دانشگاه فرهنگیان داریم که بخش عمده‎ای از نیازهای آموزش و پرورش تأمین و کمبودها نیز از طریق حق‎التدریسی‎ها برطرف می‎شود.

فارس:اشاره‎ای به وضعیت هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان داشته باشید.

مازندرانی: یکی از دغدغه‎های دانشگاه فرهنگیان که از سال 1391 زیر نظر وزارت علوم رفت کمبود هیئت علمی است، ما با تقریبأ یک هزار و 500 دانشجو تنها 10 هیئت علمی و 230 استاد مدعو حق‎التدریس داریم. از سال 1391 تا کنون بیش از 2 هزار و 500 هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور جذب شده است با توجه به تقسیمات کشوری 64 پردیس دانشگاهی و 34 مرکز دانشگاهی در کشور داریم، نیاز است با این تعداد مراکز و دانشجو اعضای هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد.

فارس: در دانشگاه فرهنگیان به کیفیت تحصیل و تربیت روانی یک معلم چقدر توجه می‎شود؟

مازندرانی: یکی از سیاست‎های دانشگاه فرهنگیان اقامت شبانه‌روزی دانشجویان در سراها و خوابگاههای دانشجویی که به عنوان مراکز کارهای فرهنگی تعریف می‎شود است، دانشگاه فرهنگیان برخلاف سایر دانشگاه‌ها علاوه به اهمیت و توجه محتوای درسی در خارج از ساعات درسی در سراها و خوابگاه‌های دانشجویی با همکاری کانون‎های فرهنگی تربیتی، دفتر نهاد رهبری، معاونت فرهنگی دانشگاه در راستای ارتقای اعتقادات مذهبی، فضایل علمی و اعتقادی نیز آموزش‎هایی دارد.

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول