به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مراکز تربیت معلم از سال 1391 به دانشگاه فرهنگیان تبدیل شدند، هدف از این امر تربیت معلمان و مربیان توانمند است که خود نیازمند برنامهریزی، شکوفایی استعدادها،خلاقیت و ارتقا کیفیت آموزش دانشجو مربیان میباشد. سابقه مراکز تربیت معلم در کشور یک صد ساله و در گلستان 80 ساله است، با توجه به اینکه به تازگی مرکز تربیت معلم گلستان وارد 80 سالگی فعالیت خود شد با محمدرضا مازندرانی رئیس دانشگاه فرهنگیان گلستان گفتگویی انجام دادهایم که در ذیل میخوانید.
فارس: در خصوص وضعیت فعلی دانشگاه فرهنگیان در استان توضیح بفرمایید.
مازندرانی: استان گلستان یا شرق مازندران قدیم امروزه بیش از هشت دهه است که به امر خطیر تربیت معلم میپردازد، معلمی یک هنر محسوب میشود که بالاتر از آن تربیت معلم است بعد از سال 1391 دانشگاه فرهنگیان به صورت مستقل زیرنظر دو وزارت علوم و آموزش و پرورش شکل گرفت و مأموریت خطیری که همان تربیت معلمان بود به این دانشگاه واگذار شد، در حالیکه معلمان فرهنگسازان جامعه هستند اما وظیفه مهمتر از فرهنگسازی، تربیت معلمان برای این وظیفه خطیر است.
فارس: دانشگاه فرهنگیان در گلستان چه تعداد دانشجو دارد؟
مازندرانی: در شهر گرگان، دو پردیس برای خواهران و برادران به صورت مجزا داریم و یک مرکز دانشگاهی در گنبدکاووس نیز فعال است. در مجموع دانشگاه فرهنگیان گلستان میزبان یک هزار و 500 دانشجو میباشد ساختار دانشگاه فرهنگیان به صورتی است که به هر استان براساس نیازهای ویژه و کمبودهای آموزش و پرورش در بعضی از رشتهها قطب قرار داده است در گلستان نیز چهار رشته ریاضی، علوم تجربی، مشاوره و علوم تربیتی قطب است.
فارس: روال تحصیل در دانشگاه فرهنگیان به چه صورت است؟
مازندرانی:دانشگاه فرهنگیان، یک دانشگاه بورسیه است، دانش آموزان از طریق کنکور سراسری میتوانند رشتههای دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنند تنها راه جذب آموزش و پرورش نیز از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت میگیرد بعد از قبولی در کنکور، پذیرفتهشدگان مراحل مصاحبه و گزینش را طی و در دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرفته میشوند، دسته دوم نیز کسانی هستند که مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در سایر دانشگاهها گذراندهاند و از طریق آزمون استخدامی وارد آموزش و پرورش میشوند اما قبل از جذب موظف هستند یک سال یا دو ترم تحصیلی به عنوان مهارت آموز زیر نطر اساتید مجرب در دانشگاه فرهنگیان طی کنند.
فارس:نیاز معلم در آموزش و پرورش استان چقدر است؟ آیا تعداد دانشجویان یا فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان این نیاز را تأمین میکند؟
مازندرانی: 80 درصد دانشجویان ما، دانشجویان بومی هستند که بعد از فراغت از تحصیل وارد آموزش و پرورش شهرهای استان میشوند با این وجود نیازهای آموزش و پرورش سالانه بیش از ورودیهای ما به دانشگاه است سالانه 400 تا 500 خروجی از دانشگاه فرهنگیان داریم که بخش عمدهای از نیازهای آموزش و پرورش تأمین و کمبودها نیز از طریق حقالتدریسیها برطرف میشود.
فارس:اشارهای به وضعیت هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان داشته باشید.
مازندرانی: یکی از دغدغههای دانشگاه فرهنگیان که از سال 1391 زیر نظر وزارت علوم رفت کمبود هیئت علمی است، ما با تقریبأ یک هزار و 500 دانشجو تنها 10 هیئت علمی و 230 استاد مدعو حقالتدریس داریم. از سال 1391 تا کنون بیش از 2 هزار و 500 هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور جذب شده است با توجه به تقسیمات کشوری 64 پردیس دانشگاهی و 34 مرکز دانشگاهی در کشور داریم، نیاز است با این تعداد مراکز و دانشجو اعضای هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد.
فارس: در دانشگاه فرهنگیان به کیفیت تحصیل و تربیت روانی یک معلم چقدر توجه میشود؟
مازندرانی: یکی از سیاستهای دانشگاه فرهنگیان اقامت شبانهروزی دانشجویان در سراها و خوابگاههای دانشجویی که به عنوان مراکز کارهای فرهنگی تعریف میشود است، دانشگاه فرهنگیان برخلاف سایر دانشگاهها علاوه به اهمیت و توجه محتوای درسی در خارج از ساعات درسی در سراها و خوابگاههای دانشجویی با همکاری کانونهای فرهنگی تربیتی، دفتر نهاد رهبری، معاونت فرهنگی دانشگاه در راستای ارتقای اعتقادات مذهبی، فضایل علمی و اعتقادی نیز آموزشهایی دارد.
انتهای پیام/83017