اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی یک عمل جراحی در شیراز انجام شد

خروج کیست 12 سانتی از مغز کودک 7 ساله در شیراز + فیلم

با یک جراحی سنگین و طاقت‌فرسا کیست 12 سانتی بدون هیچ مشکلی و به طور کامل از مغز کودک 7 ساله در شیراز خارج شد.

خروج کیست 12 سانتی از مغز کودک 7 ساله در شیراز + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، یک پزشک جراح مغز و اعصاب در شیراز موفق به جداسازی کیست بزرگ از سر یک پسربچه 7 ساله شد.

علی نعمتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به وضعیت این پسربچه می‌گوید: بیمار که یک پسر 7 ساله و از اهالی روستاهای نورآباد ممسنی بود مدت‌ها دچار مشکل و کاهش بینایی شده بود.

وی ادامه می‌دهد: بیمار به دلیل مشکلاتی که در کودکی داشت (کام شکری) همچنین به خوبی نیز حرف نمی‌زد و مدت‌ها برای کاهش بینایی به چندین پزشک متخصص چشم مراجعه کرده بود.

این جراح مغز و اعصاب اضافه می‌کند: در نهایت زمانی که بیمار برای معاینه نزد یک فوق تخصص شبکیه در بیمارستان دکتر خدادوست شیراز برده می‌شود و با انجام «ام آر آی» از مغزش متوجه وجود یک کیست 12 سانتی می‌شوند.

 

کیست نادر

نعمتی با شرح ادامه ماجرای این عمل عنوان می‌کند: در پی این بررسی‌ها، کیست هیداتیک بسیار بزرگی که لُب‌های مغزی تمپورال، اکسیپیتال و پریتال سمت چپ را درگیر کرده بود، مشاهده شد.

وی با توصیف این نوع کیست بیان می‌کند: کیست هیداتیک، یک بیماری انگلی اکینوکوکوس است و با خوردن آب، غذا و سبزیجات آلوده ایجاد می‌شود.

این جراح مغز و اعصاب ادامه می‌دهد: تخم‌های این انگل با تماس حیوان آلوده مانند سگ، روباه و گرگ باعث ایجاد کیست در کبد و در درجه بعد ریه‌ها و به طور خیلی نادر مغز را درگیر می‌کند که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

این جراح مغز با تاکید بر روش‌های پیشگیری از بروز این کیست می‌گوید: ضدعفونی کردن سبزیجات، درمان و واکسینه کردن سگ‌های مشکوک از این موارد است.

 عمل پر خطر

نعمتی عمل جراحی این نوع کیست را پر خطر می‌داند و عنوان می‌کند:  به علت نازک بودن دیواره کیست و خطر پاره شدن و پخش شدن آن در کل مغز جراحی بسیار حساس است.

وی از کمک به این بیمار برای پرداخت هزینه‌های عمل خبر می‌دهد و می‌گوید: با حمایت از این بیمار هزینه جراح تقریباً رایگان و با در نظر گرفتن تخفیفی از سوی بیمارستان، جراحی در بیمارستان مرکزی شیراز با موفقیت به انجام رسید.

 

 

این متخصص و جراح مغز و ستون فقرات از پزشکان متخصص چشم درخواست می‌کند: چنانچه بیمارانی با کاهش پیش‌رونده بینایی و وجود ورم در ته چشم بیمار به این متخصصان مراجعه می‌کنند برای تشخیص بهتر حتما به وجود بیماری مغزی شک کرده و آنها را برای انجام «ام آر آی» مغزی ارجاع بدهند.

در جراحی مورد نظر طی یک عمل جراحی سنگین و طاقت‌فرسا کیست مذکور بدون هیچ مشکلی و به طور کامل خارج شد.

حدود 10 سال پیش نیز یک مورد از همین کیست در مغز پسر بچه افغانی توسط دکتر نعمتی خارج شد و توضیحات این عمل موفقیت‌آمیز در مقالات خارجی نیز به چاپ رسید.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول