اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

به مناسبت ایام‌الله دهه فجر

2500 هکتار از اراضی گلستان به سیستم آبیاری نوین مجهز می‌شوند

مدیر آب و خاک استان گلستان گفت: در سال جاری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران 2 هزار و 500 هکتار از اراضی استان گلستان به سیستم آبیاری نوین مجهز می‌شوند.

2500 هکتار از اراضی گلستان به سیستم آبیاری نوین مجهز می‌شوند

به گزارش فارس از گرگان، سیستم آبیاری نوین برای کشوری همچون ایران که جزو منطقه خشک و نیمه‌خشک محسوب می‌شود یک امری مهم و ضروری است.

بر اساس آمارهای موجود بیش‌ترین آب موجود در کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، ولی با توجه به وقوع خشکسالی در دو دهه اخیر شاهد کاهش شدید بارنگی بودیم بطوریکه استفاده از تکنولوژی و سیستم‌های نوین آبیاری و مدیریت مصرف آب در این بخش بیش از پیش احساس می‌شود.

در این راستا گفت و گویی صمیمی با  تقی کمال‌غریبی صورت گرفت که در ادامه با هم می‌خوانیم.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تاکنون قریب به 60 هزار هکتار از اراضی استان گلستان به آبیاری نوین قطره‌ای، ماشین‌های آبیاری و غیره تجهیز شدند و این کار از سال 1369 آغاز شد و در سال جاری تاکنون 2 هزار و 500 هکتار را در دهه فجر افتتاح خواهیم کرد.

* 22 هزار هکتار با اعتباری بالغ بر 92 میلیارد و 50 میلیون تومان زهکشی می‌شود

وی با بیان اینکه کشاورزان در گذشته تمایلی به آبیاری نوین نداشتند، تصریح کرد: اگر قیمت‌ها به حد تعادل برسد سیستم نوین آبیاری را به 18 هزار هکتار نیز خواهیم رساند اما افزایش قیمت باعث شد تا توان مالی کشاورزان کاهش یابد.  

کمال‌غریبی اذعان کرد: طی چهار سال اخیر 22 هزار هکتار آبیاری تحت فشار صورت گرفت و در سال جاری 300 کیلومتر لوله آبیاری تحت‌فشار به کشاورزان تحویل دادیم و در زمینه انتقال آب با لوله قریب به پنج هزار کیلومتر انتقال آب با لوله در استان گلستان انجام خواهد شد که تاکنون 300 کیلومتر تحویل داده شده و 350 کیلومتر دیگر آن آماده تحویل است.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان گلستان اذعان کرد: لوله و اتصالات را سازمان جهادکشاورزی گلستان به کشاورزان تحویل می‌دهد و تنها 15 درصد را کشاورز پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه استان گلستان به عنوان یک استان پیشرو در زمینه خشکه‌کاری فعالیت خود را آغاز کرده است، یادآور شد: از سال 1394 تجهیز و نوسازی اراضی در سطح استان گلستان آغاز شد و خشکه‌کاری از سال 1369 در پایاب سد وشمگیر و از سال 1381 در سد گلستان آغاز شد.

کمال‌غریبی با بیان اینکه استارت زهکشی اراضی از سال 1395-1396 در استان گلستان آغاز شد، خاطرنشان کرد: ابتدا در سطح استان گلستان طرح زهکشی در شهر گمیشان و بندرترکمن آغاز شد و 12 هزار هکتار را طی سال گذشته به بهره‌برداران تحویل دادیم و در سال جاری 22 هزار هکتار با اعتباری بالغ بر 92 میلیارد و 50 میلیون تومان زهکشی می‌شود و درمجموع طی دو سال اخیر 34 هزار هکتار از اراضی استان گلستان زهکشی شده است.

*زهکشی اراضی در شهرستان‌های گرگان و علی‌آبادکتول در دست اجراست

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان گلستان خاطرنشان کرد: زهکشی اراضی در شهرستان‌های گرگان و علی‌آبادکتول به میزان 2500 هکتار در دست اجراست و همچنین 1500 هکتار در شهر بندرگز زهکشی می‌شود و امیدواریم تا پایان سال جاری زهکشی 10 هزار هکتار پایاب سد گلستان اجرایی می‌شود و به بهره‌بردار تحویل می‌دهیم.

کمال‌غریبی با بیان اینکه در سال میزان 8 هزار میلیارد متر مکعب بارندگی در سطح استان گلستان داریم، اظهار کرد: در سطح استان گلستان ما مشکل کمبود آب نداریم بلکه مدیریت مصرف آب ضعیف است.

وی درخصوص مرمت و بازسازی آب‌بندان‌های گلستان تصریح کرد: در شهریورماه سال جاری در راستای مرمت و بازسازی آب‌بندان‌های گلستان در فاز نخست اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان که مبلغ 150 میلیارد تومان آن از منابع استانی است صورت گرفت.

*180 قنات در گلستان بایر مانده است

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان گلستان ابراز کرد: تعداد 180 مورد قنات در استان گلستان در حال خارج شدن است و متاسفانه اعتبار به ما تزریق نشده است و این قنات‌ها بایر مانده است و ما در حال پیگیری هستیم.

کمال‌غریبی با بیان اینکه 2 میلیارد و 400 متر مکعب آب مصرفی کشاورزان در سطح استان گلستان است، اذعان کرد: یک میلیارد و 200 متر مکعب از منابع سطحی است که با توجه به آب‌بندان‌ها می‌توانیم منابع زیرزمینی را از زهکشی استفاده کنیم.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول