اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

مدیرکل آموزش فنی‌ و حرفه‌ای استان مرکزی:

مهارت در کشور مغفول مانده است

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه مهارت پایه اولیه اشتغال است، اما متاسفانه سال‌ها است که این موضوع در کشور مغفول مانده و به آن توجهی نشده است.

مهارت در کشور مغفول مانده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سازمان فنی‌و حرفه‌ای با عناوین مختلف از جمله اداره کل تعلیمات حرفه‌ای، صندوق کارآموزی و کانون کارآموزی در سال 1339 و با هدف آموزش‌های مهارتی تأسیس شد، اما پس از انقلاب و با ادغام سه موسسه در سال 59  فعالیت‌های فنی‌و حرفه‌ای منسجم و جامع شد.

در واقع با هم‌افزایی و قرار گرفتن سازمان فنی‌وحرفه‌ای به عنوان مرکز آموزش غیررسمی در کنار آموزش‌و پرورش و دانشگاه‌ها به عنوان مراکز آموزش رسمی می‌توانند در ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان موثر باشند.

در خصوص فعالیت‌ها و نقش این سازمان در مهارت‌آموزی و پرورش نیروی انسانی متناسب با بازار کار سعیدرضا شا‌ه‌محمدی مدیرکل آموزش فنی‌ و حرفه‌ای استان مرکزی به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: اهداف و سیاست‌های کلی سازمان فنی‌وحرفه‌ای چیست؟

شاه‌محمدی: نیروی توانا و کارا می‌تواند مشکلات و معضلات اقتصادی جامعه را حل کند، در زمان جنگ با اتکا به نیروی توانمند و معتقد به نظام و کشور توانستیم در مقابل نیروی بعثی که مجهز به تجهیزات و عدوات جنگی بود پیروز شویم، در حال حاضر نیز کشور دچار جنگ اقتصادی شده و علی‌رغم پیشرفت‌ها در حوزه‌های گوناگون و بهره‌مندی از امکانات و تجهیزات موضوع تغییر کرده و جای خالی نیروی توانمند و متعصب در امر اقتصادی به چشم می‌خورد.

سازمان فنی‌وحرفه‌ای می‌تواند با آموزش مهارت به جوانان جویای کار زمینه اشتغال را فراهم کند، موضوع مهارت چندین سال است که در کشور مغفول مانده و به آن توجهی نشده است. 

اهداف و برنامه‌هایی اصلی این سازمان آموزش به افراد شاغل در امر صنعت، مهارت‌آموزی به افراد جویای کار، تدوین استانداردهای آموزشی و پژوهش و بررسی پیرامون تربیت نیروی انسانی مطابق با نیاز بازار کار است. 

فارس: طی چهل سال اخیر سازمان فنی‌وحرفه‌ای در استان چه پیشرفت‌هایی را داشته است؟

شاه‌محمدی: سازمان فنی‌وحرفه‌ای مانند دیگر دستگاه‌های اجرایی طی 40 سال اخیر با پیشرفت‌هایی روبرو بوده است و این پیشرفت‌ها شامل افزایش فضا و مکان آموزشی، افزایش پرسنل و خدمات آموزشی بوده است.

در اوایل انقلاب سازمان فنی‌وحرفه‌ای با یک مرکز آموزش دولتی، سه مرکز آموزش خصوصی، 7 کارگاه و 12 پرسنل فعالیت می‌کرد اما در حال حاضر این واحد با استقرار 21 مرکز آموزش دولتی، 268 آموزشگاه آزاد، 117 کارگاه و  360 پرسنل در سطح استان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

با توجه به رشد صنعت در استان حدود 13 مرکز جوارکارگاهی در حاشیه صنایع راه‌اندازی شده است.

فارس: اقدامات و برنامه‌هایی که سازمان ‌فنی‌وحرفه‌ای در سال‌های اخیر انجام داده است، چیست؟ 

شاه‌محمدی: مهارت‌آموزی و تشکیل دوره‌های آموزشی در روستاها، راه‌اندازی چهار مرکز جواردانشگاهی و آموزش مهارتی به دانشجویان، تشکیل یک مرکز و چهار کارگاه در زندان اراک برای فراگیری مهارت به زندانیان، استقرار پایگاه بازآفرینی در سکونت‌گاه‌های غیررسمی از جمله کوی علی‌ابن ابی‌طالب از جمله اقدامات سازمان فنی‌وحرفه‌ای در استان مرکزی است.

در واقع سازمان با استقرار پایگاه‌ها در مکان‌های متعدد شهری و روستایی رفاه حال شهروندان و تسریع در امر مهارت‌آموزی را در نظر دارد.

فارس: دغدغه اصلی سازمان فنی‌وحرفه‌ای چیست؟

شاه‌محمدی: سازمان فنی‌وحرفه‌ای وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و متولی آموزش غیررسمی است، از این‌رو فقر مهارتی و کمبود فرهنگ مهارت‌آموزی در جامعه دغدغه و نگرانی عمده این سازمان را تشکیل می‌دهد. 

در جلسات استانداری و صحبت‌های نمایندگان مجلس و بزرگان کشور هر وقت بحث آموزشی مطرح می‌شود به آموزش‌های رسمی اشاره می‌کنند و توجهی به آموزش‌های غیررسمی و مهارتی در کشور نمی‌شود. 

در سال 96 نظام جامع آموزش تربیت فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در مجلس تصویب شد و آموزش مهارتی را به دو دسته رسمی و غیررسمی تقسیم کرد اما به آن توجهی نشد و در واقع با اهمیت به آموزش مهارتی و غیررسمی می‌توان به حل مشکل اشتغال کمک کرد.

فارس: تعداد کارآموزان که در دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای شرکت کردند چند نفر بودند؟

شاه‌محمدی: بیش از 28 هزار کارآموز طی 9 ماه گذشته در دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای شرکت داشتند که به تفکیک در بخش دولتی 19 هزار و 900 و در آموزشگاه‌های آزاد 9 هزار و 500 نفر بودند و حال آیا دانشگاه در این بازه زمانی این تعداد دانشجو را جذب کرده است، در واقع نیاز است با توسعه فرهنگ و توجه به آموزش غیررسمی فعالیت‌های سازمان فنی‌وحرفه‌ای را در بین مردم نهادینه کنیم.

فارس: تمرکز مراکز در مناطق مختلف شهری به چه صورت است؟

شاه‌محمدی: تقاضامحوری رسالت سازمان فنی‌وحرفه‌ای است و این موضوع مراکز فنی‌وحرفه‌ای را از مراکز دانشگاهی تفکیک می‌کند در واقع رعایت دوره آموزشی و فضای ثابت نیاز مراکز رسمی مثل دانشگاه و مدارس است اما فنی‌وحرفه‌ای برای آموزش به فضا و مکان ثابت نیاز ندارد.

آموزش فنی‌وحرفه‌ای جهادی است و مطابق با نیاز یک ناحیه در منطقه حاضر می‌شود، در واقع سازمان با در اختیار داشتن یک فضا در هر نقطه از کشور، تجهیزات و نیرو را به آن منطقه منتقل و مهارت را برای متقاضیان آموزش می‌دهد.

سازمان فنی‌وحرفه‌ای با استقرار واحدهای سیار و ایجاد رشته‌های متغیر در نقاط مختلف توانسته است رسالت خود که توزیع عدالت اجتماعی است را در جامعه محقق سازد.

فارس: سیاست سازمان با رشته‌های آموزش‌وپرورش متضاد است یا یکسان؟

شاه‌محمدی: تعامل ما با آموزش‌ و پرورش مطلوب است و در راستای بحث برون‌سپاری آموزش‌وپرورش بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان با سازمان فنی‌وحرفه‌ای قرارداد آموزشی منعقد کرده که از این میزان 400 میلیون سهم مراکز دولتی و 700 میلیون تومان سهم واحدهای آزاد است.

موضوعی که از سوی سازمان‌ فنی‌وحرفه‌ای به شهرستان‌ها ابلاغ شد این بود که آموزش‌ها در استان باید بر اساس طرح جامع استان، توانمندی و اشتغال پایدار استان باشد و تنها به آموزش چهار رشته ختم نشود.

فارس: هدف از تشکیل شورای عالی مهارت چه بوده است؟

شاه‌محمدی: به دنبال مصوبه مجلس در سال 96 باید شورای عالی مهارت در استان‌ها راه‌اندازی می‌شد و این شورا در تیرماه سال جاری در استان دایر شد که هدف آن شناسایی توانایی و ظرفیت بخش‌های صنعتی، آموزش مهارت به کارآموزان و ایجاد هم‌افزایی بین واحد‌ها و مراکز آموزشی بوده است.

شورای عالی مهارت در استان مرکزی به نسبت دیگر استان‌ها خوب عمل کرده است، در شهرستان‌ها نیز شورای عالی مهارت با ریاست فرمانداری‌ها و دبیری مراکز فنی‌وحرفه‌ای دایر شده و در همه فرمانداری‌ها غیر از اراک این شورا را راه‌اندازی کردیم.

فارس: آیا برای مهارت‌آموزی در مراکز فنی‌وحرفه‌ای محدودیت سنی لحاظ می‌شود؟

شاه‌محمدی: سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای مورد اعتبار ILO جهانی است و با داشتن مدرک فنی‌وحرافه‌ای و ارائه آن افراد می‌توانند در هر گوشه از دنیا جذب کار شوند، طبق دیدگاه سازمان‌های جهانی که افراد زیر 15 سال برده اشتغال می‌شوند از این‌رو رده سنی برای پذیرش در دوره‌های این مراکز بالای 15 است.

در سال جدید افراد 12 تا 15 سال که علاقمند به شرکت در دوره‌های مهارت‌آموزی این مرکز هستند می‌توانند با رضایت کتبی والدین در این دوره‌ها شرکت کنند.

فارس: آیا امکان ارتقا در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای وجود دارد؟

شاه‌محمدی: آموزش‌ها در مراکز فنی‌وحرفه‌ای به روز شده و از این‌رو محدودیتی برای آموزش ندارد، ارتقا آموزش فنی‌وحرفه‌ای وابسته به نیاز بازار کار است، در نظام جامع مهارتی هشت سطح کارگر ساده، کارگر درجه دو، کارگر ماهر و استادکار و... برای افرادی که دوره‌‌ها را می‌گذرانند تعریف شده است.

فارس: آیا در مراکز فنی‌وحرفه‌ای محدودیت برای حضور در کلاس‌ها وجود دارد؟

شاه‌محمدی: در مراکز مستقر در شهرستان اراک با این محدودیت روبرو هستیم، نوجوانان و جوانان مثل گذشته تمایلی برای شرکت در دروه‌های فنی‌وحرفه‌ای ندارند و استقبال کمتر شده اما با این وجود حضور  افراد در اراک قابل قبول است و در برخی از رشته‌ها به طور میانگین از  50 نفر ثبت‌نامی تنها 15 نفر را جذب می‌‌کنیم. 

نحوه پذیرش افراد در دوره‌ها به این شکل است که ابتدا باید در آزمون شرکت کرده و پس از تعیین سطح و دارا بودن شرایط می‌توانند وارد مراکز شوند، در واقع طولانی‌ترین دوره با مدت زمان 6 ماه مربوط به دوره تراشکاری است. 

فارس: در دوره های فنی و حرفه‌ای مشارکت آقایان بیشتر است یا خانم‌ها؟

شاه‌محمدی: مشارکت و استقبال خانم‌ها در دوره‌های فنی و حرفه‌ای بیشتر از آقایان است و علت این امر اوقات فراغت و تنوع رشته‌ای با محوریت مشاغل خانگی در مراکز خواهران است.

بر اساس آمار و داده‌ها خانم‌ها بیشتر از آقایان گرایش به کارآفرینی دارند در واقع با آموزش مهارت و حداقل سرمایه کار را توسعه می‌دهند اما آقایان به دنبال آن هستند تا در یک کارخانه یا شرکت جذب و استخدام شوند.

در واقع کارخانه و واحدهای صنعتی معضلی است که روحیه و انگیزه کارآفرینی را از جوانان گرفته است. 
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول