اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

فارس گزارش می‌دهد

به بهانه ثبت ملی صابون سنتی و آئین سمنو پزان آشتیان در فهرست میراث ناملموس

صابون محلی آشتیان به عنوان سوغات محلی این منطقه با قدمتی 500 ساله در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به بهانه ثبت ملی صابون سنتی و آئین سمنو پزان آشتیان در فهرست میراث ناملموس

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، صابون در اصطلاح مُعَرَّب سابون است، سابون از ریشه ساییدن (سابیدن) و یک واژه دارای ریشه فارسی است که به بسیاری از زبان‌های جهان رفته است، درست مانند الکحول یا الکل که کاشف آن زکریای رازی بود و به جای نامی فارسی نامی عربی برایش برگزید.

سابون یعنی سابیدنی، در همه فرهنگ‌های لغت عربی آن را فارسی دانسته‌اند و عربی‌اش غاسولة است که کاربرد رایج ندارد و تنها واژه فصیح و عربی آن در برابر سابون (صابون) است، در انگلیسی و بسیاری از زبان‌های دیگر سابون وارد شده که ریشه فارسی دارد و در انگلیسی soap است.  

دانشجوی دکتری باستان شناسی در رابطه با صابون به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: صابون معرب سابون است، گرم و خشک، مفرح جسد، منضج، ملین ، مدرّ و جالی است، از مخترعات هرمس است و طریق ساختن او آن است که از قلی یک جزو و از آهک نصف او، نرم سائیده در ظرفی یا حوضی کرده با پنج مثل آن آب و تا دو ساعت برهم زنند و باید سوراخی در بن ظرف باشد و مسدود کرده که بعد از ته‌نشین شدن، سوراخ را باز کرده آب صافی به ظرف دیگر رود و باز آب تازه ریخته برهم زده و تکرار عمل کنند تا تندی در جرم او نماند و آبها را جداگانه ضبط کرده و بقدر ده مثل آب اول روغن زیتون را بر روی آتش گذاشته بتدریج اول از آب آخر به خورد او دهند تا مجموع آبها تسقیه شود و مثل خمیر گردد، پس خشک کرده ریزه کنند و بعضی بجای روغن زیتون روغن دنبه و روغن کنجد و روغن قرطم و بیدانجیر و امثال آن می‌کنند و بهترین همه اقسام قسم اول است(منتهی الارب).

محسن کریمی می‌افزاید: صابون آشتیان نوعی شوینده است که ماده اصلی آن را پیه گاو و گوسفند تشکیل شده است، این نوع صابون از طریق پختن پیه و دنبه و اضافه کردن سود قلیا و آب آهک و یا سوزآور و آب تهیه می‌­شود، صابون سنتی آشتیان با انواع دیگر صابون که ما ممکن است بشناسیم کاملاً متفاوت است و کاملاً به صورت طبیعی و ارگانیک تهیه می­‌شود.

وی با اشاره به مواد اولیه و تشکیل دهنده این صابون تصریح می‌کند: پیه گاو و گوسفند و دنبه گوسفند، قلیا و آب آهک یا سود سوزآور، سایر افزودنی‌ها نظیر گیاهانی همچون گل ختمی، صدر، کتیرا، حنا، مورد، زیتون و گل سرشور( نسبت بین پیه به سود سوزآور 3 به 1 است).

معاون میراث فرهنگی اداره کل صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی استان مرکزی پیرامون تهیه و پخت صابون نیز می‌گوید: پخت صابون زمان زیادی لازم دارد و دارای مراحل گوناگونی است، برای تهیه صابون به این صورت عمل می‌شود که مرحله اول شامل انتقال پیه به داخل تیان است و بعد از حرارت دادن و پختن پیه و دنبه به همراه سود سوزآور به مدت حداقل 7 ساعت، برداشت پیه پخته شده و انتقال آن به ظرفی دیگر برای خنک کردن، تخلیه تیزآب پیه جمع شده در کف تیان و جلوگیری از مخلوط شدن آن با پیه پخته شده به منظور بالا بردن کیفیت و مرغوبیت صابون، اضافه کردن آب به پیه پخته شده به منظور خنک کردن آن و آماده کردن برای قالبگیری، انتقال صابون تهیه شده به حوضچه  برای سرد شدن کامل و برش زدن صابون با کارد.

کریمی می‌گوید:‌ انتقال قالب‌های بزرگ صابون به فضای باز و قرار دادن زیر آفتاب به مدت حداقل 5 روز در تابستان، برش زدن قالب‌های بزرگ و تبدیل آن به قالب‌های کوچک 10 سانتیمتری و بسته بندی و حمل برای فروش مراحل پایانی تولید صابون است.

وی در ادامه با اشاره به ثبت پخت سمنو در فهرست آثار غیرملموس کشور بیان می‌کند: پخت سمنو در ایران از سابقه و دیرینه بسیاری برخوردار است و عمدتاً به برگزاری مراسم  نوروز و گستردن سفره هفت سین مربوط می­‌شود.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی ادامه می‌دهد: این شیرینی مورد احترام و مقدس در مدت زمان ده تا پانزده روزه آماده می‌­شود؛ به طوری که ابتدا گندم را می‌خیسانند تا ریشه و جوانه بزند، پس از آن گندم‌ها را در سینی ریخته تا جوانه قد بکشد و سفیدی دنباله جوانه پیدا شود، سپس آن را شسته و قبل از خشک شدن در هاون می­‌کوبند، پس از کوبش، جوانه‌ها را در پارچه‌ای تمیز ریخته و آن را می­‌پیچند و شیره آن را درآورده و در دیگ ریخته و  مانند پلو آن را دم کرده و در این زمان بادام نیز به آن اضافه می‌­کنند، بعد از دم کشیدن سمنو آماده شده توزیع و تناول می­‌کنند.

کریمی می‌افزاید: اما پختن سمنو با مراحل فوق در شهر آشتیان دارای سنن و رسوم خاصی است، بر اساس عقیده عامه مردم، پخت سمنو به احترام حضرت زهرای مرضیه صورت می‌­گیرد. بنا بر اعتقاد دیرینه مردم آشتیان امام حسن و امام حسین(ع)، فرزندان حضرت زهرا(س)، دچار بیماری و کسالت شده و ایشان نذر می‌فرمایند که خوب شوند و به میمنت بهبود آنان سمنو تهیه شو،؛ بر این اساس مردم آشتیان نذر می‌کنند حاجاتشان برآورده شود و به میمنت آن و به احترام حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) سمنو پخت کرده و در بین مردم توزیع کنند، معمولاً این آئین از اسفند ماه تا آخر اردیبهشت برگزار می­‌شود.

وی بیان می‌کند: اجرای مراسم پخت سمنو و ادای نذر با دعوت از میهمانان و قرایت قرآن و ادعیه به ویژه دعای ظهور امام زمان (عج) و نیز حدیث کساء همراه است، بر اساس اعتقادات مردم آشتیان هنگام عمل آوردن ریشه، انسان ناپاک نباید حتی چشمش به ریشه و دیگ پخت سمنو بیفتد؛ زیرا اعتقاد دارند سمنو ترش شده و سر می‌­رود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی استان مرکزی اظهار می‌کند: در شب پخت سمنو دوستان، آشنایان و اقشار مختلف مردم شهر برای کمک و تبرک به پای دیگ سمنو می‌­روند غالباً نیز دست خالی نبوده و شیرینی و نذورات را به همراه خود به خانه صاحب نذر می­‌برند، قند و نبات و بادام از جمله نذورارتی است که بر سر دیگ سمنو برده می‌­شود.

کریمی می‌افزاید: علاوه بر برگزاری مناسک مذهبی به لحاظ اجتماعی نیز مراسم سمنو پزان موجبات دید و بازدید و صله رحم را نیز فراهم کرده است، این مراسم همچنین شور و نشاط اجتماعی را موجب شده و در حال حاضر به یکی از جاذبه‌های فرهنگی این شهر بدل شده است، به طوری که افراد از تهران، اراک، اصفهان و قم برای شرکت در آن به آشتیان می‌روند.

به گفته وی در سال­‌های اخیر به همت سازمان‌های خیریه و مردم نهاد مراسم عمومی سمنو پزان با پخت حدود 7 تن سمنو در 20 دیگ برگزار می­‌شود و در کنار آن محصولات فرهنگی، هنرهای و غذاهای سنتی آشتیان عرضه می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول