اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

فقدان نقشه راه خدمات شهری چنین تبعاتی دارد

شهر در تسخیر لایه‌های قطور یخی

با گذشت یک هفته از بارش برف، قشر خطرناک و ضخیمی از یخ، معابر و مسیرهای فرعی را در بر گرفته‌است؛ یخ‌هایی که ظهرها آب می‌شوند و شب‌ها با حالت لیزتر، روی یخ‌های قبلی اضافه می‌شوند.

شهر در تسخیر لایه‌های قطور یخی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تلاش شبانه‌روزی خدمات شهری، در سرمای استخوان‌سوز یک هفته اخیر، نقش راهگشا و حیاتی در تسهیل تردد عمومی داشت، با این حال، ضعف‌ خدماتی شهر در مدیریت عملیات زمستانی، به قدری چشمگیر است که حتی ایثار این عزیزان نیز کم می‌آورد.

 

خدمات شهری، مردد بین محلول و نمک

خدمات شهری، بین محلول‌پاشی و نمک‌پاشی، سردرگم مانده‌ است. از سویی، محلول شهرداری تبریز با آن فرمول ناشناخته، افاقه نمی‌کند و از سوی دیگر، نمک، آسفالت می‌ترکاند و درخت می‌خشکاند. به‌علاوه، فقدان نقشه راه خدمات شهری و توزیع فی‌البداهه عملیات زمستانی در مناطق ده‌گانه، باعث شده طبق معمول، سیمای معابر در مناطق غربی شهر، تفاوت عمده با مناطق مرفه داشته باشد. همین امر باعث شده در چند روز گذشته به ویژه عصرها راه‌رفتن‌های محتاطانه و عروسکی و لیز خوردن افراد سالخورده و کودکان، بارها و بارها دیده شود.
 

«تنبل» خواندن مردم، راه چاره نیست

تمام این موارد، شاید در مواقع بحران زمستان طبیعی به نظر برسد، اما طنز عجیب این قضیه آنجاست که به‌جای اصلاح و انسجام سیستم خدمات شهری، با نوشتن انشاهای نازل و مصاحبه‌های ساختگی، مردم را «تنبل» عنوان کنیم.

یادداشتی که اظهار تاسف کرده از گذشته‌های نه‌چندان دوری که مردم، یک طرف ‌کار را می‌گرفتند تا هم تلاش‌های شهرداری به جایی برسد و هم خودشان با مشکل مواجه نشوند؛ اما اشاره‌ای نکرده که چه چیز باعث شده روح اعتماد، مشارکت‌ و پیوند شهروندان و مدیریت شهری، تا این حد سست شود!؟
 

 

برف‌روبی فلّه‌ای هم راه چاره نیست

زمستان تبریز شاید تا سه ماه دیگر ادامه داشته باشد. در چنین شرایطی، انتظار می‌رود شهرداری تبریز پس از هر بارش، زمان‌بندی 48 ساعته‌ منطقی داشته باشد. در این راستا 48 ساعت نخست می‌تواند به برف‌روبی از معابر و شریان‌های اصلی اختصاص یابد. اقدامی که انصافاً با تلاش بی‌وقفه کارگران به خوبی انجام گرفت.

اما 48 ساعت بعدی، زمانی بود که شهر عملاً به حال خود رها شد. در کجای دنیا به جای هدایت فنی و اصولی برف، برف حاشیه پیاده‌روها را وسط  خیابان پَرت می‌کنند؟ رد شدن ماشین‌ها از روی برف، جز اینکه باعث ایجاد یخ در لاین وسط خیابان‌ها، تولید دست‌اندازهای لیز و وقوع تصادفات مختلف می‌شود، چه نفعی دارد؟
 

تاثیر ساخت‌وسازهای غیراصولی در ضعف‌های خدمات شهری

بخش دیگری از یخ‌های محلات و کوچه‌ها، مربوط به بلندمرتبه‌سازی در کوچه‌های تنگ و باریک است. ساختمان‌هایی که با سایه‌اندازی‌های غلیظ، راه تهویه و تابش را در کوچه‌ها مسدود می‌کنند و اجازه نمی‌دهند برف و یخ‌ها، آب شود.

سوال اینجاست که چه کسی مجوز این ساخت‌وسازهای غیراصولی را داده است؟ انباشت برف و یخ در این کوچه‌ها، بسیار متراکم‌تر از آن است که با اقدامات دستی و مردمی، رفع شود. وظیفه احصا شده و بدیهی شهرداری است که در مقابل بهای خدماتی که در قالب عوارض، از مردم می‌گیرد، گشت‌های خدمات شهری را به این کوچه‌ها اعزام کند.

ممکن است، پاسخ این مطالبات، این باشد که «شهرداری، نیروی خدماتی لازم را برای شناسایی این محلات و رفع معضلات آنها ندارد.» پاسخ این است که از سال 94، حدود 700 نیرو با عنوان «حجمی» وارد بدنه شهرداری تبریز شده‌ است. به‌علاوه، آمارها هر روز از نیروهای مازاد شهرداری حکایت دارد. این نیروهای سفارشی اگر از پست‌های اداری و پشت میزها، دل بکنند، قطعاً هیچ برف و سرمایی، نمی‌تواند  خللی در احوال روزمره شهر ایجاد کند.

انتهای پیام/60002/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول