اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سامانه‌ای كه «سوخت» می‌بلعد...

رانندگان حمل و نقل بار جاده‌ای و شهری هر روز باید در یک سامانه جدید ثبت نام کنند که اغلب آنها این امکان را ندارند و در نتیجه با قطع و کاهش سهمیه سوخت مواجه می‌شوند.

سامانه‌ای كه «سوخت» می‌بلعد...

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، افت یکباره قیمت ارزش پول ملی باعث شد قاچاق سوخت از رونق بسیاری برخوردار شود و سوخت به ویژه گازوئیل از راه دریا به کشورهای حاشیه خلیج فارس روانه شود، این اتفاق باعث شد هر روزه سامانه‌های مختلفی برای مدیریت و محدودیت برای قاچاق سوخت ظهور و بروز کند، اما این مسائل نه تنها تا کنون از کاهش قاچاق جلوگیری نکرده که مشکلات رانندگان را در نقاط دیگر کشور بیشتر کرده است.

این مشکلات برای رانندگان خودروهای سنگین که در داخل استان و یا شهرها فعالیت می‌کنند بیشتر شده است به طوری که هر روز با مانع جدیدی روبه‌رو می‌شوند؛ به دلیل آشنا نبودن این قشر با تکنولوژی‌های روز و دسترسی نداشتن به اطلاعات لازم سهمیه سوخت این افراد در برهه‌های زمانی مختلف یا قطع می‌شود و یا کاهش می‌یابد، همین امر اختلال بزرگی برای فعالیت این قشر ایجاد کرده و آنها را همواره نگران از وضعیت تخصیص سوخت می‌کند.

متأسفانه به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه حساب شده و کارشناسی نیست؛ تنها با این نیت انجام می‌شود که مدیران نشان دهند کاری کرده‌اند ولاغیر!

این روزها اتاق‌های سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری پر از رانندگانی است که نمی‌دانند به چه دلیل سوخت آنها کاهش یافته و یا پروانه فعالیتشان ابطال شده است.

«اکبر.ع» راننده خودروی باری کشنده است که در داخل استان فعالیت می‌کند او که برای پیگیری مشکل خود به شهرداری مراجعه کرده به فارس گفت: یکدفعه پیامکی با عنوان ابطال پروانه فعالیت به دستم رسید، به شهرداری رفتم و متوجه شدم جابجایی سازمان حمل و نقل در کار وقفه انداخته است و باید تا ساماندهی امور صبر کرد.

وی تصریح کرد: اقدامات لازم در سایت اینترنتی را انجام دادم تا نوبت به تحویل رسید آن به سازمان برسد اما به یک یکباره میزان سهمیه سوختم نصف شد، وقتی پیگیری کردم متوجه شدم باید در سامانه دیگری هم ثبت نام کنم.

این راننده تأکید کرد: ما رانندگان قدیمی به هیچ عنوان توضیحات ثبت نام را متوجه نمی‌شویم، اغلب باید فرزند و یا فردی که آشنایی داشته باشد را برای ثبت نام به این مراکز بفرستیم که خود این موضوع برای ما دردسرساز شده است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه این روزها کاغذبازی به اینترنت‌بازی تبدیل شده و به مشکلات اقتصادی چون کم بودن کرایه‎ها، نبود لاستیک و گرانی قطعات اضافه شده است، هر روز هم بر نگرانی‌های ما اضافه می‌شود.

یک راننده دیگر نیز با بیان اینکه من به شخصه امکان ثبت هر روز سفرها در گوشی تلفن همراه را ندارم تأکید کرد: رانندگان قدیمی سواد چندانی ندارند که بتوانند از گوشی‌های تلفن همراه استفاده کنند.

«رضا.ج» گفت: شرایط طوری شده که مانده‌ایم بخندیم یا گریه کنیم، چند وقت پیش یکی از رانندگان که سن بالایی هم داشت و وضعیت مالی خوبی هم ندارد، یک گوشی ساده نوکیا آورده بود و می‌گفت این برنامه را وارد این گوشی کنید تا به کار و زندگی‌ام برسم!

 شهرداری مسؤول تعیین سهمیه سوخت نیست

مدیر امور اجرایی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان در این زمینه در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: حدود سه ماه پیش یک نامه از سایت ستاد سوخت به شهرداری رسید که بنا بر آن پروانه‌های اشتغال رانندگان از دو سال به یک سال کاهش یافت.

پیمان بیات با بیان اینکه شهرداری در تعیین سهمیه سوخت نقشی ندارد و تنها پروانه را ثبت و بارگذاری می‌کند افزود: بر اساس دستورالعمل جدید باید سوء پیشینه، عدم اعتیاد رانندگاه هر ساله اخذ و در سایت بارگذاری شود.

وی با اشاره به اینکه راننده تاکسی و یا وانت از قشر ضعیف محسوب می‌شود و این امکان هرساله برای آن‌ها فراهم نیست تصریح کرد: برای ثبت بار نیز یک نرم‌افزار برای اندروید برنامه‌ریزی شده است که باید میزان بار بر روی آن درج شود.

مدیر امور اجرایی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان  با بیان اینکه بنری نیز برای آشنایی با نحوه کار کردن با این نرم‌افزار تهیه و در معابر نصب شد ادامه داد: کار با این نرم‌افزار به سختی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه تصمیم‌گیران سختی‌های کار و شرایط رانندگان را درک نمی‌کنند خاطرنشان کرد: افرادی که از ثبت نام جا ماندند با ثبت نام مجدد سوختشان به اندازه قبل بر می‌گردد.

بیات تأکید کرد: اگر ثبت نام انجام نشود به مرور زمان میزان سوخت آن‌ها کاهش می‌یابد.

مشکلات رانندگان لاینحل باقی مانده است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: رانندگان حمل و نقل جاده‌ای باید ساماندهی ویژه‌ای داشته باشند و مشکلات مختلف آنها حل شود.

امیر خجسته با بیان اینکه رانندگان حمل و نقل جاده‌ها برای تأمین لاستیک نیز با مشکل مواجه می‌شود افزود: مشکلات این افراد باید تعیین تکلیف شود که هنوز خبری از این اتفاق نیست.

وی با اشاره به اینکه قاچاق سوخت یکی از مواردی است که به دلیل بی‌تدبیری‌ها انجام می‌شود تصریح کرد: افرادی که باید کار را مدیریت کنند به آن بی‌توجه هستند.

نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت گفت: مسائل مربوط به سوخت و بارنامه از جمله مشکلات دست دوم رانندگان است که باید فکری به حال آن شود.

انتهای پیام/ 89033/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول