اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

منصور فرزامی‌راد

استان سمنان و زباله‌های چالش‌برانگیز

نگرانی‌ها و دل‌مشغولی‌های مردم استان سمنان فقط بی‌آبی و کم‌آبی که به مرز بحران رسیده است، نیست؛ 400 تن زباله‌ روزانه از مازندران در ناحیه و روستای پرجمعیتی به نام فولادمحله شهرستان مهدی‌شهر تخلیه می‌شود.

استان سمنان و زباله‌های چالش‌برانگیز

نگرانی‌ها و دل‌مشغولی‌های مردم استان سمنان فقط بی‌آبی و کم‌آبی که به مرز بحران رسیده است، نیست؛ مشکلات جاری دیگری هم هست که از بی مبادلاتی مسؤولان گذشته و سهل‌انگاری متولیان حال، حکایت دارد و معلوم هم نیست آنان که به‌عنوان نمایندگان مردم استان خود در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرده‌اند تا از حقوق مردم ایران دفاع کنند و لابد به ماهیت و شأن نزول قانون معروف «لاضرار» هم آشنا هستند، چرا حقوق به حق همه مردم موردنظر آنان نیست؟

چگونه می‌شود که به‌عنوان مثال ده‌ها هزار هم‌زبان و هم‌استانی خود را به جست‌وجوی کار به استان سمنان بفرستند؛ اما از آبی که باید همین عزیزان بنوشند، در انتقالش به عناوین مختلف کارشکنی می‌کنند؛ آن هم آبی که از نظر شرعی و نیز حقوقی، مالک آن نیستند.

همین عزیزان از 400 تن زباله‌ای که روزانه از مرکز استانشان در مرز سمنان و در همان مسیری که لوله گاز از استان ما به مازندران کشیده شده است، در ناحیه و روستای پرجمعیتی به نام فولادمحله شهرستان مهدی‌شهر تخلیه می‌شود، زباله‌هایی که دارای عوارض زیست‌محیطی بسیارند و هیچ بعید نیست که شیرابه‌های این زباله‌های اغلب بیمارستانی در آب‌های زیرزمینی نفوذ کرده باشد که لازم است با آزمایش‌های دقیق، این موضوع علنی و شفاف شود تا از نظر عوارض بعدی جلو استفاده از چنین آب آلوده‌ای گرفته شود.

اما از نظر حقوقی، هیچ همسایه‌ای هم حق ندارد به انحای مختلف به هم‌جوار خود آسیب بزند. ازقضا آن قانون لاضراری که به سنت نبوی برمی‌گردد، همین‌جاست.

ازجمله حق این است که استان مازندران برای زباله‌های تولیدی خود، تدبیری بیندیشد و ایجاد مزاحمت نکند و اما انتظار اقدام عملی از کسانی است که در حفظ حقوق ملت ایران، سوگند یاد کرده‌اند و هر نماینده‌ای، بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نماینده همه مردم است و هم نظارت دقیق بر اجرای قانون بر عهده اوست.

حال اگر گفته شود که از موضوع چنین اجحافی بی‌خبر است، البته چنین غفلتی هیچ توجیه قانونی ندارد و اما اگر از چنین تعدی و تضییع حقوق آگاه باشند و بی‌توجه بگذرند که به تکلیف حقوقی خود عمل نکرده‌اند و جای تأمل بسیار دارد و مسؤولند که در برابر حکم قانون، جواب بدهند.

در موضوع انتقال زباله از استان‌های دیگر هم به جنوب دلازیان سمنان که چندی پیش، با قاطعیت دکتر همتی و فرماندار سمنان و همکاری دیگر مسؤولان، منتفی شده بود، دوباره خبر تلاش‌های انتقال گوش به گوش می‌شود که جهت جلوگیری از تشویش خاطر مردم، باید در صحت و سقم آن مسؤولان امر، از طریق رسانه‌های عمومی پاسخ بدهند.

علت نگرانی هم این است که در گذشته نه چندان دور زباله‌های بسیار پرعارضه‌ای را به جنوب سمنان آوردند و مردم آنجا با نگرانی بسیار به قانون و مسؤولان پناه بردند که در بالا به ایجاز گفته شد.

بنابراین منطقی آن است که هر منطقه‌ای باید برای زباله‌ها و پسماند خود تدبیری بیندیشد و از تجارب دیگران، دیگرانی که از پسماند، استفاده‌های بهینه می‌کنند تجربه بیاموزند.

به‌عنوان نمونه، استان مازندران و شهرستان ساری و استان‌های اصفهان و قزوین و دیگر نقاط ایران در مضیقه زمین نیستند که از فرصت گستره استان سمنان استفاده کنند.

از نظر سود بردن از فرصت‌ها هم مسؤولان ما مطمئن باشند که اگر این پسماندهای غیرمتعارف منفعتی می‌داشت، استانی مثل اصفهان هرگز حاضر به چشم‌پوشی از عواید آن به نفع استان ما نبود.

امید است مسؤولان امر جهت برطرف شدن نگرانی‌های مردم، اقدامی عاجل به عمل آورده به وظایف قانونی خود مجدانه اقدام کنند.

***

به گزارش خبرگزاری فارس، شماری از مردم در سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، موضوعی با عنوان «مشکل دپوی زباله ساری را که تبعات جبران‌ناپذیر آن دامن روستاهای سمنان را گرفته، پیگیری کنید» مطرح کرده‌اند.

آن‌ها با انتشار مطالبه‌ای در سامانه «فارس من» تصریح کردند که «ما مردمان روستای فولادمحله سمنان هستیم. بیش از 12 سال است که زباله‌های بیمارستانی و ... مردم ساری در منطقه گویچاله در مرز سمنان و ساری دپو می‌شود.

محصولات کشاورزی ما در حال نابودی است و بوی تعفن حاصل از این دپو غیرقابل تحمل است. تدبیر مسؤولان سمنان و مازندران برای پایان دادن به این ظلم 12 ساله چیست؟»؛ خبرگزاری فارس استان سمنان به بهانه این سوژه، یادداشت فوق را منتشر کرده است.

انتهای پیام/2249/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول