اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوای کشور:

خسارت اقتصادی آلودگی هوا سالانه ۲.۸ میلیارد دلار است

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوای کشور گفت: خسارت اقتصادی آلودگی هوا برای تهران سالانه ۲.۸ میلیارد دلار است.

خسارت اقتصادی آلودگی هوا سالانه ۲.۸ میلیارد دلار است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس،‌ وحید حسینی دبیر کارگروه ملی آلودگی هوای کشور در هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا گفت: چرخه تولید، مصرف و اسقاط خودرو مهمترین زنجیره انتشار آلودگی هواست. ۷۰ درصد از ذرات معلق هوا از منابع متحرک هستند. 

به گفته دبیر کارگروه ملی آلودگی هوای شهر تهران، خسارت اقتصادی آلودگی هوا برای تهران سالانه بالغ بر ۲.۸ میلیارد دلار است که در سال ۲۰۱۸ برآورد شده است. 

وی در بخش دیگر سخنانش در خصوص موتورسیکلت‌ها گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری استاندارد اروپا ۳ را دریافت می‌کنند، حالا چطور این را دریافت می‌کنند بماند. 

حسینی افزود: در سال ۹۶ اجازه شماره‌گذاری یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری را به خاطر آلودگی‌هایی که ایجاد می‌کند را داده‌ایم، حال یکی برود پیگیری کند و ببیند موتورسیکلت‌هایی که اجازه شماره‌گذاری نداده‌ایم در حال حاضر کجا هستند. 

وی همچنین به صدور گواهی‌های زیست‌محیطی نامحدود اشاره کرد و گفت: در هیچ جای دنیا اینطور نیست که به طور نامحدود گواهینامه زیست محیطی صادر کنند، باید این گواهینامه زمان داشته باشد. 

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوای کشور اضافه کرد: شرکت‌های خودروساز بنگاه اقتصادی هستند و هدف‌شان کسب درآمد است، چوب حاکمیتی باید بالای سر خودروساز و یا هر منبعی که آلودگی تولید می‌کند باید باشد، اینکه انتظار داشته باشیم خودروسازی مسائل زیست‌محیطی را رعایت کند بیجاست، چرا که اگر بخواهد مسائل زیست محیطی را رعایت کند کارش پیچیده و هزینه‌بر می‌شود. 

وی در خصوص ناوگان کشورهای اروپایی گفت: ۵۰ درصد ناوگان کشورهای اروپایی دیزل است و آنها نمی‌دانند با آلودگی دیزل چه کنند، برخی از تصمیمات اشتباه است و ما باید اشتباهات را ببینیم و درس بگیریم و نباید صرفا کپی‌برداری کنیم. 

حسینی افزود: گفته می‌شود از ابتدای سال ۱۴۰۱ خودروها باید یورو ۶ شوند، این هم درست نیست، چاره کار نظارت دقیق و الزام قوانین است. 

وی به خودروهایی که تولید می‌شود و مجوز آلایندگی گرفتند اشاره کرد و گفت:‌ مهمترین نکته این است که این خودروها وقتی وارد بازار می‌شوند دوام آلایندگی ندارند.

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوای کشور افزود: ۲۷ ماه جنگیدیم تا جلوی پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری را گرفتیم، جالب است که در یک سال ۴۰۰ هزار موتورسیکلت تولید می‌شود اما از برج ۵ که مصوب شد جلوی پلاک‌گذاری این موتورسیکلت‌های گرفته می‌شود تا اسفندماه همان سال که این مصوبه اجرایی شد ۷۰۰ هزار موتورسیکلت پلاک‌گذاری شد. 

حسینی در خصوص گازسوز کردن خودروها گفت:‌برخی موافق گازسوز کردن و برخی مخالف هستند و نظارت متعددی در این باره وجود دارد. 

وی در ادامه تأکید کرد: برای تمام موارد مصوبه داریم و اتفاقا زیاد هم داریم و نگویید که زیرساخت قانونی وجود ندارد. 

به گفته حسینی در سال ۹۲ شورای اسلامی شهر تهران مصوب ک رده که اتوبوس‌های باید فیلتر دوده داشته باشند وتاکنون این امر به درستی اجرایی نشده است. 

وی درباره معاینه فنی موتورسیکلت‌ ها گفت:‌موتورسیکلت‌ها برای دریافت معاینه فنی مراجعه نمی‌کنند چرا که الزام ندارند. 

حسینی همچنین به اجرای مرحله دوم کاهش آلودگی هوا که قرار بود از ابتدای آبان در تهران انجام شود اشاره کرد و گفت: این طرح اجرا شده اما اینکه چقدر اجرایی شده مشخص نیست. 

و ی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع دوچرخه‌سواری در تهران اشاره کرد و گفت: باید بر روی سامانه‌های دوچرخه‌های اشتراکی سرمایه گذاری شود و قطعا با این کار آلودگی هوا کاهش می‌یابد. 

حسینی همچنین اعلام کرد که در موضوع سوخت وضعیت بدی نداریم و دولت بنزین با دیزل کم‌گوگرد می‌دهد. 

وی در ادامه در خصوص اسقاط خودروها گفت: هیچ مکانیزم درستی در این باره نداریم، اسقاط خودرو را به واردات  خودرو وصل کردیم و زمانی که واردات منتفی شود اسقاط بلاتکلیف میماند. اسقاط باید غیروابسته به پول دولت باشد و باید اتوماتیک انجام شود. 

وی در پایان تأکید کرد که قانون هوای پاک برای خودروهای اسقاطی داریم اما اجرا نمی‌شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول