اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خبر داد

افزایش ظرفیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: سال قبل ظرفیت اقامت در اقامت‌های بوم‌گردی استان در این حوزه ۵۷۶ نفر بود که به یک هزار و ۷۷۴ نفر رسیده است.

افزایش ظرفیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان،کارگروه گردشگری استان زنجان با هدف بررسی ظرفیت‌های استان در حوزه گردشگری و همچنین اقدامات صورت گرفته در زمینه افزایش روستاهای بوم‌گردی و هدف گردشگری برگزار شد.

در این جلسه گزارشی از وضعیت واگذاری واحدهای کارگاهی ظریفان، اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاهای هدف گردشگری و همچنین فعالیت‌های مربوط به بحث گردشگری سد گلابر ارائه شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ضمن گرامیداشت فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: دهه فجر فرصتی برای اعلام و به نمایش گذاشتن دستاوردهای ارزشمند انقلاب است.

 یحیی رحمتی با اشاره به اینکه در درسجین گردشگری به معنای واقعی تحقق یافته است، گفت: قره‌داغ نیز یک منطقه مستعد گردشگری است که باید از آن استفاده شود.

وی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت استان در حوزه‌ روستاهای هدف گردشگری بیان کرد: سال قبل ظرفیت اقامت در اقامت‌های بوم‌گردی استان در این حوزه ۵۷۶ نفر بود که به یک هزار و ۷۷۴ نفر رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در ادامه با بیان اینکه قبلا مشخص شد که واگذاری زمین‌ها طبق دستورالعمل باشد، افزود: برنامه زمان‌بندی، روش حقوقی واگذاری و خلع ید احتمالی باید در واگذاری‌ها دیده شود.

وی با اشاره به فراخوان دو دوره‌ای برای سد گلابر و عدم استقبال، گفت: به دنبال واگذاری در این زمینه هستیم.

رحمتی با اشاره به اینکه قره‌داغ نیز یک منطقه مستعد گردشگری است که باید از آن استفاده شود، گفت: موضوع قره‌داغ از مناطق پر قصه و پر غصه شهر زنجان است که باید مصوبات لازم برای اجرای طرح گردشگری در این منطقه مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان با دارا بودن 110 اقامتگاه بوم گردی رتبه چهارم کشور را کسب کرده از  صدور 109 پروانه بهره‌برداری در حوزه بوم‌گردی خبر داد و گفت: شهرستان خدابنده، ابهر، ایجرود، زنجان، ماهنشان، طارم، سلطانیه به ترتیب دارای رتبه در این زمینه هستند.

وی همچنین ضمن ارائه گزارشی از وضعیت استان در حوزه‌ روستاهای هدف گردشگری بیان کرد: سال قبل ظرفیت اقامت در اقامت‌های بوم‌گردی استان در این حوزه ۵۷۶ نفر بود که به یک هزار و ۷۷۴ نفر رسیده است.
رحمتی همچنین به اقدامات صورت گرفته در زمینه ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله نیز اشاره و  اظهار کرد: زنجان در نقوش ملیله منحصر به فرد است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان  با اشاره به اینکه تنوع فرمها و نقوش، قرینه‌سازی، خلوص نقره کاربردی از جمله ویژگی‌های ملیله زنجان است، گفت: هم‌ اکنون ۲۰۰ هنرمند در این حوزه فعالیت دارند و زنجان به عنوان شهر ملی ثبت شده است هرچند که در تلاشیم ملیله زنجان ثبت جهانی شود که این امر نیازمند یک سری مولفه‌ها است.

 

*واگذاری واحدهای کارگاهی ظریفان با دریافت حق انتفاع

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به آخرین وضعیت واگذاری ناحیه کارگاهی صنایع دستی ظریفان اظهار کرد: بر این اساس زمین‌های ظریفان به متقاضیان دارای جواز تاسیس واگذار شود و شرکت نیز باید همه تمهیدات لازم را در راستای تکمیل امکانات انجام دهد.
ایرج احمدی با اشاره به قرار گرفتن واگذاری این ناحیه در مراحل آخر، بیان داشت: زمین‌های این ناحیه کارگاهی به صورت زمین و با دریافت حق انتفاع به صنعتگران صنایع دستی زنجان واگذار می‌شود.
وی افزود: قرار است بر اساس نقشه‌های تیپ واحدها احداث شده و همه تمهیدات در زمینه تکمیل زیرساخت ها اتخاذ شود.

 

*بوم گردی روستایی و شهری نقطه قوتی برای توسعه گردشگری است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز در همین باره اظهار کرد: پس از مشکلاتی که در زمینه احداث شرکت به وجود آمد به این نتیجه رسیدیم که از طریق سرمایه‌گذار بخش خصوصی احداث زمین و شهرک انجام شود.
مهرداد سلطانی با بیان اینکه شهرک ویژگی‌های گردشگری و شکلی و منظر دارد، گفت: از همین رو  تاکید ما نظارت بیشتر بر این امر بود.
وی با اشاره به اینکه در زمینه تعیین تکلیف و خلع ید نیز باید طبق ابزار حقوقی انجام شود، تصریح کرد: باید این امر در یک جلسه به صورت مشخص مورد بررسی قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان ضمن تقدیر از اقدامات بنیاد مسکن در بالا بردن کیفیت روستا و توانمندسازی آن در مباحث گردشگری گفت: خوشبختانه نتایج این امر را در استان شاهد هستیم.
وی با اشاره به اینکه اقدامات صورت گرفته نویدبخش امر گردشگری در روستاها خواهد بود، گفت: به عقیده بنده خانه‌های بوم‌گردی در واقع یک ظرفیت استان است که باید از آنها استفاده شود.

سلطانی گفت: بوم‌گردی روستایی و شهری نقطه قوتی برای توسعه گردشگری در آینده محسوب می‌شوند که باید این حرکت تقویت شود.

 

*ساماندهی روستاهای هدف گردشگری

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه روستای درسجین روستای هدف برای گردشگری بوده است، گفت: با اقدامات صورت گرفته منظره زیبایی برای این روستا ایجاد شده است.

سجاد صنعتی‌منفرد افزود: برداشت میانی، تهیه کروکی، طراحی پلان‌های بوم‌گردی و نظارت بر واحدهای بوم‌گردی از فعالیت‌های انجام شده بوده است.
وی با اشاره به اینکه در روستای قلعه، قوزلو، خورجهان، لار،،جزمیق نیز فعالیت‌های متعددی صورت گرفته است، گفت: برخی از اقدامات نیز در صورت تحقق اعتبارات عملیاتی خواهد شد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان همچنین از اجرای طرح هادی در روستاهای هدف گردشگری خبر داد و گفت: اجرای مناسب این طرح موجب منظره زیبایی برای روستا شده و بحث بوم‌گردی را تقویت کرده است.
وی همچنین از اشتغالزایی و طرح منظومه‌های روستایی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه پیش از این طرح هادی به صورت نقطه‌ای اجرا می‌شد، از همین رو بر آن شدیم که طرح جامعی در این زمینه آماده‌سازی کنیم و بر اساس مطالعات این امور انجام شود.

صنعتی‌منفرد با اشاره به اینکه ارائه خدمات فنی در زمینه تهیه نقشه‌های اجرایی و نظارت بر اجرا، پرداخت تسهیلات به متقاضیان تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال در روستاهای هدف گردشگری گفت: همکاری با سرمایه‌گذاران و آموزش اعضای نظام فنی روستایی، انجام مطالعات و اجرای طرح هادی در روستاهای مستعد گردشگری نیز از دیگر فعالیت‌های انجام شده است.

انتهای پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول