اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

عبدی در گفت‌وگو با فارس:

مجمع تشخیص نگذارند پالرمو به سرنوشت برجام دچار شود/ با پذیرش FATF وضعیت اقتصادی بدتر می‌شود

یک فعال سیاسی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت در رابطه با پالرمو و FATF اجازه ندهند ماجرای برجام تکرار شود، گفت: همانطور که بعد از برجام وضعیت اقتصادی مردم بدتر شد، مطمئنا با پیوستن به پالرمو و لوایح دیگر این وضعیت بدتر خواهد شد.

مجمع تشخیص نگذارند پالرمو به سرنوشت برجام دچار شود/ با پذیرش FATF وضعیت اقتصادی بدتر می‌شود

علی عبدی فعال سیاسی و عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به بررسی لوایح مربوط به fatf در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به اعتقاد بنده باید از 2 زاویه به موضوع FATF نگاه کرد، اول اینکه آیا تصویب آن می‌تواند حلال مشکلات کشور ما باشد یا نه و دوم اینکه چرا دولت دارد به این موضوع به عنوان مرگ و زندگی نگاه می‌کند، همان نگاهی که در رابطه با برجام هم داشت و همه تخم‌مرغ‌های حل مشکلات کشور را در سبد به سرانجام رسیدن یا نرسیدن برجام گذاشت.

وی ادامه داد: در رابطه با بحث اول بنده عمیقا معتقدم همانطور که کارشناسان حوزه اقتصادی هم در سال‌های اخیر مکررا اشاره کردند هیچ کدام از مشکلات داخلی کشور ما با پیوستن به کنوانسیون‌‌ها و معاهدات‌ بین‌المللی قابل حل نیست.

عبدی یادآور شد: تجربیات گذشته نشان داد که پیوستن ما به بسیاری از این معاهدات بین‌المللی نه تنها حلال مشکلات ما نیست بلکه با این کار مشکلات ما حتی بیشتر هم خواهد شد و دست ما را بیشتر می‌بندد.

این فعال سیاسی تاکید کرد: ما اگر به خیلی از این تعهدات نمی‌پیوستیم می‌توانستیم از بسیاری از کانال‌های غیررسمی که در گذشته نفت و محصولات پتروشیمی را از طریق آنها می‌فروختیم استفاده کنیم از طرفی ما را به طرف کانال‌هایی سوق می‌دهند که هر زمان بخواهند می‌توانند این کانال‌ها را قطع کنند و یا بواسه آنها از ما گروکشی کنند و به فکر امتیازات بیشتری از ما باشند.

وی ادامه داد: تجربه به ما ثابت کرده بود هیچ کدام از این کانال‌های مالی کانال‌های مطمئنی نیستند و طرف مقابل هر زمانی که اراده کند جلوی این کانال‌ها را خواهد گرفت و اتفاقا حرکت در مسیر این کانال‌ها موجب می‌شود کانال‌های خودمان که از طریق آنها در گذشته و در اوج تحریم‌ها مایحتاج کشور را تامین می‌کردیم را از دست بدهیم.

عبدی تاکید کرد: از طرفی این مسیر، مسیر غلطی است که پیش روی کشور ما می‌گذارند، مگر می‌شود کشوری که باید برای حل مسائل نگاهش به داخل باشد نگاهش را به خارج از کشور معطوف کنند؟ متاسفانه بعد از آن همه سرمایه‌گذاری مادی و معنوی عظیمی که برای برجام داشتیم دیدیم که آن خروجی مورد انتظار فراهم نشد و به راحتی طرف مقابل به خصوص آمریکایی‌ها زیر تعهدات خودشان زدند و امروز هم تلاش دارند که ما را به سمت تعهدات جدیدی سوق دهند.

وی یادآور شد: این غلط است که ما هر بار بخش‌های اقتصادی، پیشرفت صنایع و توسعه‌ حوزه‌های علم و فناوری را به یک توافق با طرف غربی منوط کنیم، اینکه احساس شود ما تنها با کمک طرف غربی می‌توانیم موفق شویم این نشان می‌دهد ما از اساس دولتمردانی داریم که نسبت به توان و نیروی داخلی بی‌توجه و بی‌اعتماد هستند و ثانیا آنقدر اندیشه‌های لیبرالیست در آنها نفوذ کرده که معتقدند جوان‌های ما بدون حمایت غرب توان انجام هیچ کاری ندارند.

عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان گفت: بنده معتقدم برخی از نفوذی‌ها در دستگاه‌‌های علاقمند به بسته شدن قراردادهای مانند برجام و FATF هستند چرا که این پیمان‌ها می‌تواند سیطره کامل اطلاعاتی در شاهراه‌های مالی، اقتصادی و اطلاعاتی ما را فراهم کند.

وی افزود: به همین دلیل ابتدا وظیفه مجلس بوده که با چنین فرآیندی برخورد کند که متاسفانه در ماجرای برجام به شکل مفتضحانه‌ای چنین کاری نکرد و 20 دقیقه‌ای برجام را تصویب کردند، در مورد FATF هم خوشبختانه تعداد بیشتری از نمایندگان متوجه موضوع شدند ولی باز هم این مسئله در مجلس رای آورد.

عبدی گفت: امروز خواست جریانات دلسوز و انقلابی که نگران بدتر شدن وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، منافع ملی، اقتصاد کشور و استقلال کشور هستند این است که مجمع تشخیص مصلحت در موضوع لوایح FATF خیلی مراقب باشد.

وی اظهار داشت: همانطور که بعد از برجام وضعیت اقتصادی مردم بدتر شد، مطمئنا با پیوستن به پالرمو و لوایح دیگر این وضعیت بدتر خواهد شد. خواسته ما از مجمع تشخیص مصلحت این است که در ماجرای پالرمو و به طور کلی موضوع FATF ورود جدی داشته باشند و اجازه ندهند یک سندی  که در مخالف منافع ملی است تصویب شود و اتفاقی که برای برجام رخ داد برای این موضوع هم تکرار شود و به دلیل اینکه وضعیت اقتصادی مردم بدتر نشود در مقابل تصویب آن بایستند و به آن رای ندهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول