اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

گزارش فارس از متن و حاشيه صحن «خانه ملت»

خيز مجلس برای بازستاندن «اموال نامشروع» مسؤولان

نمايندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مصوب كردند طرح اعاده اموال نامشروع مسؤولان با قيد فوريت بررسی شود.

خيز مجلس برای بازستاندن «اموال نامشروع» مسؤولان

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نشست علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با دستور بررسی طرح یک فوریتی اصلاح قانون بودجه ۹۷، لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور و بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مبنی بر تشکیل کمیسیون ویژه پیشگیری و نظارت برکاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت خانواده برگزار شد.

*مطهری: INSTEX حاکی از اراده اروپا برای حفظ برجام است/ اروپا باید به تعهداتش عمل کند

در ابتدا، علی مطهری نائب رئیس مجلس در نطق پیش از دستور  ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، گفت: دهه مبارک فجر را در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به نمایندگان، ملت و رهبر معظم انقلاب تبریک میگویم.

وی افزود: جایگاه امروز ایران در دنیا و منطقه خاورمیانه قابل قیاس با پیش از انقلاب اسلامی نیست و امروز دنیا در اکثر تصمیمات جهانی و منطقه ای نمی تواند ایران را نادیده بگیرد در حالی که پیش از انقلاب، ایران فرمانور بود و به حساب نمی آمد.

نایب رئیس مجلس در ادامه نطق خود تاکید کرد: امروز کشور جعلی اسرائیل که در جنگ ۱۹۷۳ با مصر و روسیه، هواپیماهاش در ایران سوخت گیری می کردند و سودای نیل تا فرات را داشت در مرزهای ساختگی خود محصور شده و در کابوس به سر می برد؛ بالاتر از همه امروز اسلام در دنیا مطرح است و همه سخن از فراگیری آن می گویندو ایران در استقلال سیاسی سرآمد کشورهای جهان است. چرا که خودش برای خودش تصمیم می گیرد و تابع کشورهایی چون آمریکا و انگلیس نیست و در استقلال فرهنگی نیز سرآمد کشورهای دیگر است.

*بانک مرکزی باید ۵۰ درصد سود سهام و مالیات های علی الحساب خود را به خزانه واریز کند

نمایندگان در جریان بررسی طرح اصلاح قانون بودجه سال 97 اعاده شده از شورای نگهبان با الحاق یک بند به تبصره 6 این قانون موافقت کردند.

*اجازه به سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت حق بیمه رانندگان حمل و نقل تا مبلغ ۲۲ هزار میلیارد ریال

درادامه وکلای ملت در جریان بررسی طرح اصلاح قانون بودجه سال 97 اعاده شده از سوی شورای نگهبان با الحاق یک جز به ماده واحده با 194 رأی موافق، 10 رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

*وزیر اطلاعات اشراف خود را برای پیشگیری از حملات تروریستی بیشتر کند

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای مدافع حرم اظهار داشت: حرکت کور تروریستی در نیکشهر که توسط تروریست های مزدور و کوردل انجام شد و یک پاسدار انقلاب و مدافع حرم شهید شد را محکوم می کنیم.

وی افزود: از وزیر اطلاعات انتظار داریم اشراف خود را بر این گونه مسائل برای پیشگیری از این گونه حوادث کشور در برخی مناطق کشور که تعدادش محدود است ولی یکی از آن هم زیاد است بیشتر کند.

*مصوبه مجلس برای تعیین وظایف بخش‌های خصوصی و تعاونی در شرایط اضطراری

نمایندگان درادامه در جریان بررسی گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در‌با‌ره لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور با ماده ۱۵ این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ لایحه موافقت کردند.

بر اساس ماده ۱۵ لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه،‌ در شرایط اضطراری بو پا‌سخ به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بحران چنانکه خدمات و امکانات دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی غیردولتی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تنهایی کافی نبوده و یا ارائه آنها زمان‌بر بوده، به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نحوی که احتمال وقوع خسارات جانی و مادی وجود داشته با‌شد، بخش‌های خصوصی و تعاونی موظفند خدمات و امکانات موجودشان را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درخواست رئیس ستاد ارائه دهند.

*رأی مثبت مجلس به یک فوریت طرح اعاده اموال نامشروع مسؤولان

پس از آن نمایندگان، درخواست 2 فوریت طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

پس از استماع نظرات محمد دهقان به عنوان طراح طرح و حمیدرضا حاجی بابایی و مصطفی کواکبیان به عنوان موافقین طرح و محسن علیجانی و عبدالحمید خدری به عنوان مخالف، وکلای ملت با 144 رای موافق، 68 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در صحن به دوفوریت این طرح رای ندادند.

البته نمایندگان مجلس با 163 رای موافق، 45 رای مخالف و 10 رای ممتنع به یک فوریت این طرح رای مثبت دادند.

*وزیر جهاد کشاورزی سومین کارت زرد خود را از مجلس دهم گرفت

نمایندگان سوال سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران از وزیر جهاد کشاورزی درباره علت ایجاد اختلال در فعالیت زندگی صیادان ایرانی در آب‌های دریای عمان به واسطه قرارداد رسمی بلند مدت سازمان شیلات با کشتی‌های چینی برای صید در عمق ۲۰۰ متری دریای عمان را بررسی کردند.

نهایتاً ذوالقدر پس از استماع پاسخ‌های وزیر، این اظهارات را قانع کننده ندانست و پاسخ‌های وزیر را به رأی گذاشت.

بر این اساس نمایندگان با ۴۳ رأی موافق، ۱۴۹ رأی موافق و ۵ رأی ممتنع از ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه از پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی درباره اخلال در زندگی و فعالیت صیادان ایرانی را قانع کننده ندانستند.

*تخلفات حوزه صید ماهی به دادگاه ارایه شد

پس از آن، محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی در جریان بررسی پاسخ به سوال سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران مبنی بر اینکه علت ایجاد اختلال در فعالیت و زندگی صیادان ایرانی در آب های دریای عمان به واسطه قرارداد رسمی سازمان شیلات با کشتی های چینی برای صید در عمق 200 متری دریای عمان چیست، گفت: فانوس ماهی ها ظرفیت های الهی هستند که در دریای عمان برای مردم منطقه به ودیعه گذاشته شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه این ماهی ها عمدتا برای تولید پودر ماهی صید می شوند، اظهار کرد: برای تامین پودر ماهی موردنیاز و همچنین تغذیه آبزی پروری نیازمند واردات هستیم.

وی تصریح کرد: این ماهی ها نورگریز بوده و در عمق 200 الی 400 متری زیر آب زندگی می کنند و ذخایر این ماهی ها در دریای عمان بسیار زیاد است.

*دهقان: اموال نامشروع مسؤولان باید به بیت‌المال برگردد/ حاجی‌بابایی: درد مردم تبعیض و بی‌عدالتی است

درخواست دو فوریت طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان در دستورکار پارلمان قرار داشت.

محمد دهقان نایب رئیس فراکسیون ولایی به عنوان طراح طرح مذکور، گفت‌: تقاضای مردم اجرای اصول قانون اساسی است که یکی از آنها اصل "۴۹" می‌باشد. طبق این اصل دولت موظف است که کلیه ثروت‌ها و موارد غیر مشروع را به بیت المال باز گرداند.

وی اضافه کرد: در سال ۶۳ قانونی تصویب شد که اجرای اصل ۴۹ را مقید به قبل از انقلاب کرد. حال اینکه این اصل مطلق بوده و تنها مربوط به قبل از انقلاب نیست.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح ضمن ایجاد امید در بین مردم تمامی کسانی که از موقعیت خود سوءاستفاده کرده و با رانت خواری و با ضربه به اعتماد مردم اموالی را کسب کرده‌اند ملزم می‌شوند که به بیت المال باز گردانند.

*وزارت راه موظف به راه اندازی سامانه پاسخ سریع زلزله شد

سپس، نمایندگان در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور با الحاق یک بند به ماده 14 در صحن موافقت کردند.

در بند الحاقی ماده 14 آمده است: وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موظف است:

1- نقشه حریم گسل ها را با اولویت کلانشهرها به همراه ضوابط ساخت و ساز در حریم گسل ها را تهیه کنند.

2- نقشه های پهنه بندی خطر زلزله، خطرپذیری ریسک، لحظه ای در سطح ملی و استانی و شهری تهیه، تصویب و نقشه های طرح های تفصیلی شهری را بر آن اساس مورد بازبینی قرار دهد.

3- سامانه پاسخ سریع زلزله را از طریق توسعه شبکه ملی شتاب نگری کشور در کلانشهرها راه اندازی کند.

4- زون های با فرو ریزش و فرونشست با در نظر گرفتن اثرات قنوات، گودبرداری، حفاری های زیر سطحی و مواردی از این قبیل در حوزه های شهری و در مسیر سامانه های حمل و نقل جاده ای، ریلی و در فرودگاه ها و بنادر تعیین و تمهیدات مهندسی در خصوص مقابله با فروریزش های شهری و فرو نشست زمین را با هدف تدوین ضوابط آئین نامه های مرتبط تعیین کنند.

5- ارزیابی ایمنی ساختمان های مهم و بلندمرتبه با کاربری های مختلف با اولویت بندی شهرها در برابر آتش سوزی، زلزله، فرونشست و فرو ریزش زمین انجام دهد.

6- ارزیابی آسیب پذیری با اولویت بندی نشانه های حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای را از طریق خطر زلزله، فرونشست و فرو ریزش زمین با هدف شروع اقدامات اجرایی ارتقاء تاب آوری را انجام دهد.

7- با همکاری وزارت نفت، نیرو و مخابرات قرارگیری شریان های حیاتی و مجموعه های مرتبط به سازمان های دولتی و شرکت ها در حریم گسل ها و زون های با خطر زلزله و فرو نشست و فرو ریزش زمین ارزیابی کنند و موارد را جهت شروع اقدامات اجرایی ارائه کند.

*عباسی از پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی قانع شد

درادامه نیز، سؤال ملی اسدالله عباسی نماینده رودسر و املش از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

عباسی پس از استماع توضیحات وزیر کشاورزی از پاسخ‌های وی سؤالش قانع شد.

 اسدالله عباسی در این سؤال از وزیر کشاورزی پرسید. چرا محصولات کشاورزی مانند چای، مرکبات، سیب و کیوی ساماندهی نمی‌شوند؟ نقش آقای وزیر و معاونین و مدیران ستادی در شرکت‌های اقماری چگونه است؟ چرا ناظرین کشاورزی از جمله چای، 5 ماه از سال بدون حقوق و بیمه می‌باشند؟

*صید فانوس ماهی به تنهایی صرفه مالی ندارد

 سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در جریان طرح سوال خود از وزیر جهاد کشاورزی در مورد ایجاد اختلال در فعالیت و زندگی صیادان ایرانی در آب‌های دریای عمان، اظهار داشت: صید بی رویه انواع گونه‌های ماهی به روش صنعتی و با شناورهای پرال آسیب‌های مختلف زیست محیطی و معیشتی برای صیادان ایجاد کرده است. کشتی چینی و فانوس ماهی چه منفعتی برای کشور دارد.

وی افزود: ذخایر فانوس ماهی دو میلیون تن تخمین زده می‌شود که در سال ۹۶ با ۹۰ شناور فعال ۱۷ هزار تن به ارزش ۱۰ میلیارد تومان صید شده است، اما در مقابل ۲۸ میلیارد تومان یارانه سوخت تخصیص یافته است. همین نشان می‌دهد که صید این ماهی‌ها به تنهایی صرفه مالی ندارد و به گونه‌های دیگر دریایی آسیب زیادی وارد می‌کند.

*مسئولان قضایی موضوع سخنرانی رئیس مجلس در کرج را پیگیری کنند

علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخشی از نشست علنی امروز پارلمان را بر عهده داشت گفت: راجع به اتفاقی که برای سخنرانی رئیس مجلس در کرج افتاد عده‌ای از دوستان می‌خواستند که تذکر بدهند اما نوبتشان نبود ولی چون آقای وکیلی نیز اشاره‌ای به آن کردند می‌گویم مسئولان قضائی موضوع را دنبال کنند.

وی ادامه داد: ما به عنوان هیأت رئیسه مجلس وظیفه داریم از اقتدار، شأن و منزلت مجلس دفاع کنیم؛ انشاالله مقامات مسئول هم این موضوع را پیگیری می‌کنند.

*۲۳۳ نماینده مجلس از رزمایش اقتدار فداییان ولایت تقدیر کردند

233 نفر ازنمایندگان مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای از رزمایش اقتدار فداییان ولایت نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران تقدیر کردند.

متن این بیانیه که توسط یوسف نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس در صحن علنی قرائت شد به شرح زیر است:

هشتمین رزمایش اقتدار فدائیان ولایت نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به منظور ارتقای توان رزمی و دفاعی ارتش و ارسال پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه در منطقه عمومی اصفهان و به مدت دو روز ادامه داشت.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نام ملت ایران از تلاش های صادقانه و مجاهدت خستگی ناپذیر فرماندهان، افسران و درجه داران نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به خصوص فرمانده نیروی هوایی در برگزاری موفقیت آمیز این رزمایش قدردانی می نماییم و امیدواریم با توکل به خدا و عنایت حضرت ولیعصر (عج)، تحت فرماندهی مقام معظم رهبری همواره در انجام وظیفه سربازی موفق و منصور باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول