اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

پری از سیمرغ/۵

از «طلا» دیدن پشیمان گشته‌ایم!

پنجمین روز جشنواره فجر ۳۷ با «بچه مدرسه‌ای خواندن» اهالی رسانه توسط کارگردان فیلم «طلا»، غوغا در «شبی که ماه کامل شد»، عشق نامطلوب یک زن به ۲ مرد در «بنفشه آفریقایی» و گام ناقص فارابی در راه شفافیت مالی فیلم‌ها، به پایان رسید.

از «طلا» دیدن پشیمان گشته‌ایم!

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، پنجمین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره و سینماهای مردمی با اتفاقات و حواشی متفاوتی همراه بود.

 

 

* ماجرای فحش‌خوردن یک کارگردان از سلبریتی‌ها

«خون خدا» ساخته مرتضی‌علی عباس میرزایی که از روزهای ابتدایی جشنواره و تغییر در زمان اکران و انصراف یک روزه‌اش، خبرساز شده بود، در روز پنجم جشنواره فجر ۳۷ در سینما رسانه  به نمایش درآمد، اما برخی مخاطبان در نیمه‌های نمایش فیلم از میزان خشونت موجود در آن و پخش صدای آزاردهنده سالن را ترک کردند.

ولی در نشست خبری کارگردان فیلم حرف‌هایی زد که به همه حواشی قبلش می‌چربید. او گفت:  عزیزی به ما پیشنهاد داد که برای کار، چهره بیاوریم، هر چند ما از قبل بازیگران کار را بسته بودیم، من شخصا به خیلی‌ها زنگ زدم و صحبت کردم قبل از اینکه فیلمنامه را بخوانند، حتی به ما فحش دادند و به طرز عجیب و غریبی بی احترامی کردند!

 

 

* از «طلا» دیدن پشیمان گشته‌ایم!

در نشست خبری فیلم «طلا»، پرویز شهبازی در پاسخ به باورپذیر نبودن کاراکتر اصلی زن در داستان گفت: من احساس می‌کنم اینجا فقط محل سوال و جواب است، برای نقد فیلم نیامدیم. اگر نقد هست لطفا زحمت بکشند، در قالب یک یادداشت آموزنده بنویسند. برای من هم نه، چون من نمی‌خوانم! به تماشاگرها بگویند این اشکال را دارد.

او  همچنین گفت: یک عده بچه مدرسه‌ای بدون اطلاعات کافی دست به نقد فیلم‌ها می‌زنند که درست نیست!

 

نشست پرسش و پاسخ فیلم «طلا»

 

 رامبد جوان اما در بخشی از این نشست با انتقاد از سوالاتی که مطرح شد، گفت: قطعا بخش عمده شما اهالی رسانه از حوزه سینما هستید اما می‌خواهم بدانم چرا سوال‌ها انقدر ساده است و چرا هیچکدام از شما یک مبحث مهم را درباره فیلم شهبازی باز نمی‌کنید؟

طناز طباطبایی هم در ادامه گفت: وقتش هست حرفه‌ای فیلم ببینیم، بازیگری را نقد کنیم و باسوادتر رفتار کنیم. تا کی قرار است انقدر ساده و سطحی فیلم ببینیم و نقد کنیم؟

* سوال پرسیدن یا نپرسیدن، مساله این است!

با توجه به حجم حواشی نشست‌های خبری در سینمای رسانه‌ها، شائبه‌ای مبنی بر حذف برخی سوالات یا اسامی برخی رسانه‌ها پیش آمده و به نظر می‌رسد به سوالات رسانه‌های غیررسمی، بیشتر و بهتر از سوالات اصلی و تخصصی رسانه‌های رسمی در جلسات پرسش و پاسخ توجه می‌شود و کسی پاسخگوی این بی نظمی و اختلال نیست.

 

 

* «شبی که ماه کامل شد» در قرق رسانه‌ها

همزمان با نمایش شبی که ماه کامل شد نرگس آبیار در سینما رسانه ملت، چند روزنامه تصویری از این فیلم را با تیترهای مثبت و قابل توجه منتشر کردند، البته این کانون توجه بودن به همین جا ختم نشد و در برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» نیز با پدرام شریفی یکی بازیگران فیلم گفت و گویی کوتاه انجام شد.

البته این استقبال و اشتیاق برای رسانه‌ای‌ها به همین جا ختم نشد و سالن‌های سینمای رسانه برای تماشای «شبی که ماه کامل شد» پر از جمعیت بود، به گونه‌ای صندلی هایی را به سالن اضافه کردند و برخی روی پله های بین ردیف‌ها فیلم را تماشا کردند و با وجود طولانی بودن زمان فیلم نسبت به سایر فیلم ها کسی سالن را قبل از پایان فیلم ترک نکرد.

* «بنفشه آفریقایی» که پرپر شد!

دومین روز اعلام آرای مردمی  با حذف «بنفشه آفریقایی»‌ از منتخب های مردمی همراه بود، اما مواضع خاص درباره موضوع عجیب «بنفشه آفریقایی» همچنان به قوت خود باقیست.

 

 

حتی سردبیر روزنامه «جام جام» در صفحه مجازی خود در اعتراض به فیلم «بنفشه آفریقایی» نوشته بود: «زنی که از روی عاطفه و انسانیت، شوهرسابقش را از آسایشگاه به خانه خودش می آورد و به اتفاق شوهر فعلی ـ سه نفری ـ در کنار هم زندگی می‌کنند! گاهی به اولی عشق می ورزد، گاهی به دومی! از بس این زن عاشق است... اسمش را هم می‌گذارند بنفشه آفریقایی. ۴۰ سال هم هست که جلوی پیشرفت‌شان را گرفته‌اند! لطفا به همان ژانر خیانت برگردید»

* شفافیت بدون اعلام رقم حمایت!

روابط عمومی روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی در جهت لزوم شفافیت مالی در تولید یا حمایت از آثار موجود در جشنواره اعلام کرد: فیلم‌های «غلامرضا تختی» (کارگردان: بهرام توکلی، تهیه‌کننده: سعید ملکان/ مشارکت)، «ماجرای نیمروز: رد خون» (کارگردان: محمدحسین مهدویان، تهیه‌کننده: سیدمحمود رضوی/ مشارکت)، «قصر شیرین» (کارگردان و تهیه‌کننده: سیدرضا میرکریمی/ مشارکت)، «مردی بدون سایه» (کارگردان و تهیه‌کننده: علیرضا رئیسیان/ مشارکت)، «سمفونی نهم» (کارگردان: محمدرضا هنرمند، تهیه‌کننده: زینب تقوایی/ مشارکت)، «بنفشه آفریقایی» (کارگردان: مونا زندی حقیقی، تهیه‌کننده: علیرضا شجاع‌نوری/ مشارکت)، «خون خدا» (کارگردان: مرتضی علی‌عباس میرزایی، تهیه‌کننده: سیاوش حقیقی/ مشارکت)، «طلا» (کارگردان: پرویز شهبازی، تهیه‌کنندگان: رامبد جوان، محمدحسین شایسته/ اعطای وام) و «پالتو شتری» (کارگردان: مهدی علی‌میرزایی، تهیه‌کننده: مجید شیخ‌انصاری/ اعطای وام) که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی به تولید رسیده‌اند، در بخش مسابقه سینمای ایران در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند.

همچنین در بخش نگاه نو فیلم‌های «سونامی» (کارگردان: میلاد صدرعاملی، تهیه‌کننده: علی سرتیپی/ مشارکت)، «یلدا» (کارگردان: مسعود بخشی، تهیه کننده: علی مصفا/ مشارکت) و «پالتو شتری» (کارگردان: مهدی علی‌میرزایی، تهیه‌کننده: مجید شیخ‌انصاری/ اعطای وام) با حمایت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده‌اند.

در عین حال، انیمیشن سینمایی «شب آفتابی» (کارگردان: علی مدنی، تهیه‌کننده: زهرا مشتاق/ فیلم اول، اعطای وام) نیز با حمایت این بنیاد به تولید رسیده است.

و این گونه بود که گام نخست در جهت شفافیت مالی ـ بدون اعلام ارقام حمایتی ـ در فجر ۳۷ به صورت ناقص برداشته شد.

 

 

* یک خواهش، یک پیگیری

آبیار در نشست خبری فیلمش با بیان اینکه خود مردم بلوچستان تمایل داشتند به خاطر رنجی که از گروه‌های افراطی دینی در منطقه کشیده‌اند فیلمی درباره شان ساخته شود، گفت: من با خیلی ها که دیدار داشتم می گفتند چه خوب می‌شد فیلمی می‌ساختند که ما مردم بلوچ را از این ماجراها جدا می‌کرد، شاید ۸ درصد مردم آنجا نگرش افراط‌گرایانه دارند.

طایفه «ریگی» خیلی بزرگ، با اصل و نصب و قدیمی هستند که حتی پیشینه زیادی در مبارزه با استعمار دارند،  بنابراین به خاطر این اتفاق و یک نفر از آنها که ماجراها را آفرید شاید حس خوبی نداشتند و دوست داشتند فیلمی ساخته بشود که طایفه آنها را از عبدالمالک جدا کند، خواهش می‌کنم وقتی نقد مینویسیم کلمه «ریگی» را زیاد استفاده نکنید، چرا که به طایفه‌ای برمی‌گردد که من به آن‌ها ارادت دارم.

* تکذیب شایعه شکایت خانواده منصوری

همچنین محمدحسین قاسمی تهیه کننده فیلم درباره شکایت خانواده همسر برادر عبدالمالک که شایعه آن در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود، هم گفت: ما شکایتی دریافت نکرده‌ایم و قرار است یک نمایش ویژه برای این خانواده داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول