اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

گزارش فارس از ارائه خدمات رایگان به معلولان در شیراز

از گفتار تا حرکت؛ اینجا همه برای لبخند معلولان مایه می‌گذارند+عکس

دیدن معلولیت چه در گفتار، شنوایی، حرکت و ... برای ما در جامعه اندوه‌بار است و هر مرکزی که در کاهش معلولیت فعالیت کند، گام مثبت و خداپسندانه‌ای در سلامت جامعه برداشته است.

از گفتار تا حرکت؛ اینجا همه برای لبخند معلولان مایه می‌گذارند+عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، امروز در کوی زهرا و بازدید از مدیریت بهزیستی شهرستان شیراز با مرکزی آشنا شدم که برای کاهش معلولیت در جامعه گام موثری برمی‌دارد که هزینه‌های آن برای مددجویان تحت پوشش بهزیستی رایگان تمام می‌شود.

رئیس مجتمع توانبخشی شهدای فتح‌المبین مدیریت بهزیستی شیراز با اشاره به خدماتی که در این مرکز به مددجویان ارائه می‌شود به خبرنگار فارس می‌گوید: این مرکز با هدف ارائه خدمات رایگان به مددجویان بهزیستی و خدمات درمانی کم هزینه به سایر متقاضیان فعالیت می‌کند.

حمیدرضا جلالی ادامه می‌دهد: حدود 800 پرونده مددجویی ضایعات نخاعی در مرکز فتح‌المبین وجود دارد که افراد در اثر بیماری، تصادف و ... به آن مبتلا شده‌اند.

 

وی اضافه می‌کند: اکثر این معلولان، شدیدترین معلولیت‌ها را دارند که برای آنها خدمات ویژه همچون حق پرستاری، مراقبت پزشکی در خانه، خدمات توانبخشی و ... در نظر گرفته می‌شود.

جلالی با تاکید بر تهیه وسایل کمکی برای این معلولان از سوی این مرکز اظهار می‌کند: مشاوره‌های روانشناسی، عصا، ویلچر، وسایل بهداشتی و پانسمان برای افراد دچار زخم و ... از خدمات دیگری است که برای مددجویان تحت پوشش ارائه می‌شود.

سنجش شنوایی

کارشناس شنوایی مرکز توانبخشی فتح المبین نیز با توصیف ارائه خدمات شنوایی سنجی در این مرکز عنوان می‌کند: افرادی که از سوی مجتمع‌های بهزیستی یا پزشکی معرفی می‌شوند مورد تست شنوایی سنجی قرار می‌گیرند.

پریسا صادقیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌افزاید: اگر در تست مشخص شود که فرد دچار افت شنوایی است، مراحل تجویز و تحویل سمعک برای وی انجام می‌شود که البته تحویل سمعک برای مددجویان تحت پوشش بهزیستی رایگان است.

 

وی تصریح می‌کند: تمام سمعک‌های شهرستان شیراز از طریق همین مرکز سهمیه‌بندی و توزیع می‌شود و مشاوره نیز برای استفاده از سمعک از نوزاد تا سالمند نیز انجام می‌گیرد.

توجه به شنوایی نوزادی

صادقیان با تاکید بر اهمیت شنوایی سنجی در دوران نوزادی بیان می‌کند: تست OAE که نوعی غربالگری شنوایی برای نوزادان است در مرکز شنوایی سنجی فتح المبین بهزیستی شهرستان شیراز با تاکید بر شناسایی زودهنگام مشکلات شنوایی صورت می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: تا قبل از 6 ماه، تشخیص مشکلات شنوایی در نوزادان در اصلاح مشکلات موجود با استفاده از سمعک و کاهش مشکلات تکلم ، تاثیر بسزایی دارد.

گفتار و کار درمانی

کارشناس گفتار درمانی مجتمع جامع توانبخشی شهدای فتح‌المبین با شرح خدماتی که در قالب گفتار درمانی در این مرکز انجام می‌شود به خبرنگار فارس می‌گوید: تمام مشکلاتی که در قالب اختلالات گفتار زبان قرار می‌گیرد و شامل لکنت زبان، اختلال تلفظ، صوت، اختلالات بلع و ... است، مورد درمان قرار می‌گیرد.

کاوه رضانیا ادامه می‌دهد: اکثر بیماران ما خردسال هستند که پس از ارزیابی برای مشکل موجود، آنها مورد مشاوره و درمان قرار می‌گیرند که هزینه برای مددجویان بهزیستی رایگان و برای سایر افراد با تعرفه دولتی و بسیار ارزان تمام می‌شود.

وی اضافه می‌کند: روزانه حدود 15 مراجع داریم که برای هر کدام از نیم ساعت تا 45 دقیقه در هر جلسه گفتار درمانی در نظر گرفته می‌شود.

مسوول کاردرمانی این مجتمع درمانی توانبخشی کاردرمانی را برای معلولیت‌های مادرزادی و ... موثر می‌داند و اظهار می‌کند: در این مرکز با حرکت درمانی و ورزش به معلول کمک می‌شود تا بتواند از عهده فعالیت‌های روزانه خود بربیاید.

سعید خلف می‌افزاید: مراجعان ما عمدتا کودکان فلج مغزی که در راه رفتن دچار مشکل هستند و یا نمی‌توانند راه بروند، بوده که خدمات توانبخشی به صورت کار درمانی برای آنان ارائه می‌شود.

وی اضافه می‌کند: در ورزش درمانی نیز با هدف توانمندسازی کودکان و یا بزرگسالان به ارائه خدمات توانبخشی برای رفع و کاهش مشکلات مراجعان تلاش می‌شود تا در کاهش معلولیت در جامعه سهمی داشته باشیم.

فیزیوتراپی

مسوول بخش فیزیوتراپی در این مرکز با اشاره به تاثیر روش‌های فیزیکی در درمان بیماری‌های حرکتی و تسکین دردها عنوان می‌کند: با استفاده از الکتریسیته و تمرینات ورزشی در فیزیوتراپی اقدام به ارائه درمان می‌شود.

 

علی جهانی ادامه می‌دهد: مکانوتراپی که شبیه به کاردرمانی است به عنوان درمان مکمل در کنار استفاده از الکتروتراپی ( الکتریسیته) در عوارضی همچون کمر درد، گردن درد، ساییدگی مفاصل و... در بخش فیزیوتراپی مجتمع فتح المبین استفاده می‌شود که برای مجددجویان کاملا رایگان و برای سایرین با تعرفه دولتی و بسیار کم انجام می‌شود.

امکانات بهتر

در پایان بازدید از این مجموعه با خبر می‌شویم که در حوزه ساخت اندام‌های مصنوعی نیز به زودی خدمات مطلوبی در این مرکز که به واقع یک شهر برای درمان است، ارائه خواهد شد که متعاقبا از آن گزارشی تهیه می‌کنیم.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول