اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تاکید امام جمعه و سوء‌‌تعبیر متولیان «تبریز2018»

نماینده ولی‌فقیه در استان در آغازین روزهای سال جدید میلادی در خطبه‌های نمازجمعه گفت که مسوولان باید در مورد دستاوردهای تبریز2018 پاسخگو باشند؛ اما گویا مسوولان امر از تاکید انتقادگونه ایشان این طور برداشت کرده‌اند که کماکان کلی‌گویی‌های مبهم دو سه سال اخیر را در تریبون‌ها ادامه دهند.

تاکید امام جمعه و سوء‌‌تعبیر متولیان «تبریز2018»

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سال 2018 و عنوان گردشگری تبریز مدتی است که به پایان رسیده، اما مسوولان مرتبط، تاکنون هیچ گزارش شفاف، واقعی و عینی از دستاوردهای تبریز2018 ارائه نداده‌اند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، در آغازین روزهای سال جدید میلادی، در خطبه‌های نمازجمعه تاکید کرد که مسوولان باید در مورد دستاوردهای تبریز2018 پاسخگو باشند.

وی با انتقاد از اینکه هیچ اثری از اجرای 100 برنامه ویژه تبریز2018، دیده نشد، متذکر شده‌ بود: تنها چیزی که از تبریز2018 دیده شد، حضور رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه این برنامه بود؛ اگر چیز دیگری هست آقایان بفرمایند لطفا!

امام جمعه تبریز، در خطبه‌های نماز جمعه، مشخصاً اداره‌کل میراث فرهنگی و شهرداری تبریز را مخاطب قرار داد و تاکید کرد که این دو نهاد اجرایی پاسخگو باشند.

با تمام این تاکیدها، آنچه مدیران اجرایی تبریز2018، ارائه دادند، همان گزارش‌های انشاگونه همیشگی بود. آمارهای پراکنده و حتی گاه متناض از تعداد برنامه‌ها و شمار گردشگران خارجی، دیگر برای هیچ شهروند و هیچ رسانه‌ای، تازگی ندارد.

آمار و ارقامی که برای هر مخاطب صاحب درک، غیرقابل‌باور و حتی بعضاً طنز است. اصلاً آدمی سردرد می‌گیرد از مجادله‌ها و یکی‌به‌دوهای تبریز2018. ابر و باد و مه و خورشید و فلک، بر ناکارآمدی تبریز2018 گواهی می‌دهند، اما برخی مسئولان، کماکان اصرار دارند که این رویداد را با واژه‌هایی مثل «تحول‌آفرین»، «شتاب‌بخش»، «نقطه‌عطف»، «آینده‌ساز» و «فرهنگ‌ساز» توصیف کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، بلافاصله بعد از تذکر امام‌جمعه تبریز در یکی از هتل‌ها نشست خبری گذاشت.

شهرداری تبریز هم برای اینکه از قافله عقب نماند، همین جمعه هفته پیش، عکس‌هایی از شهردار تبریز و جلسات اداری شهرداری را به عنوان «نمایشگاه دستاوردهای 2018» در مصلی برپا کرد.

همچنین آبدار و حمیدی، به اتفاق، در برنامه‌ تلویزیونی مطالبه حاضر شدند. آبدار که برای بار دوم در این برنامه حضور می‌یافت، با استقامت بیشتری، از آمارهای عددی تبریز2018 دفاع می‌کرد. این در صورتی است که همزمان با این رویداد گردشگری، آثار تاریخی و طبیعی شهری که قرار بود اقبال اول گردشگری کشور و جهان اسلام! شود، سنگین‌ترین لطمات را دید. از حفاری‌های سنگین محوطه ارک و، به مقبره‌الشعرایی می‌رسیم که در میان کوهی از سیمان و بتن مدفون شده‌است.

ربع رشیدی، ماه‌هاست در مرحله کاوش است و با گذشت دو سال، نتیجه کاوش باستان‌شناسان آلمانی معلوم نیست. 


 استاندار وقت آذربایجان‌شرقی، بهمن سال گذشته از سازمان میراث فرهنگی خواسته بود این سایت تاریخی را برای بازدید نوروزی سال 97 مهیا کند، اما این خواسته، مانند دستور موکّدی که مجید خدابخش، در مورد خروج ادارات از خانه‌های تاریخی داده بود، راه به جایی نبرد.

وعده چندباره برپایی موزه مطبوعات و احیای خانه تاریخی حریری، به فرجام نرسید و فروریختن سقف خانه ارفع‌الملک جلیلی، قصه پرغصه خانه‌های تاریخی تبریز را تکمیل کرد. تمام این تلاطم‌ها به قدری دل‌آزار بود که تک‌وتوک اقدامات خوب، مانند مرکز همایش‌های بین‌المللی تبریز به حاشیه رفت.

 از آن سو، حمیدی، معاون شهردار تبریز نیز در برنامه مطالبه، تاکید می‌کرد که تبریز2018، مقدمه بوده و تاثیرات این رویداد، در آینده معلوم می‌شود!

وی در حالی حضور شهرداری تبریز در نمایشگاه‌های امارات، آلمان، ترکیه، روسیه، بوسنی را از اقدامات تبریز2018 برمی‌شمرد اساساً قرار بوده تبریز در این سال‌ها «نقش میزبان» داشته باشد؛ نه میهمان! وگرنه الحمدالله، بساط سفرهای خارجی برخی از مسوولان، اغلب فراهم است و اصلاً در این خصوص، نیازی به «تبریز2018» نبود.

حمیدی همچنین توضیح نداد که چرا شهرداری درست در  همین سال 2018، با قطع حمایت‌های خود از پرواز تبریز-هامبورگ، باعث توقف این خط هوایی شد. اتفاقی که پیش از این مورد اشاره مدیرکل فرودگاه‌های استان قرار گرفته بود.

قصد واکاوی برنامه‌های تبریز2018 را نداریم، چراکه این عنوان، به قدر کافی نخ‌نما و کلیشه‌ای شده‌است. اما حرف حساب این است که اگر به هر دلیل امکان ارائه گزارش واقعی و مستند وجود ندارد، سکوت کنیم! مردم از همان بدو امر، روی «تبریز2018» و سایر رویدادهای وارداتی مشابه، حساب نکرده و نمی‌کنند و طبیعتاً انتظار چندانی هم از این قبیل اتفاقات ندارند.  

پس چه اصراری است که برای دفاع از تبریز 2018 که دستاورد آن «تقریباً هیچ» بوده، گریبان چاک کنیم؟!

انتهای پیام/60002/ 40/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول