اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

در گفت‌و‌گو با فارس مطرح شد

پوشش 100 هزار مددجوی اصفهانی/ بیمه، جهیزیه، تحصیل و چند خدمت دیگر

کمیته امداد امام خمینی عمری به اندازه انقلاب دارد و طی 40 سال گذشته، خدمات و فعالیت‌های بسیاری را در جهت فقرزدایی و افزایش کیفیت زندگی جامعه تحت حمایت خود انجام داده است، رئیس کمیته امداد اصفهان در گفت‌وگو با فارس خدمات این نهاد را تشریح کرد.

پوشش 100 هزار مددجوی اصفهانی/ بیمه، جهیزیه، تحصیل و چند خدمت دیگر

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برنامه‌های بسیاری برای رسیدن به اهداف انقلاب آغاز شد که برخی دوراندازی چندین ساله داشتند، همچنین برخی از این برنامه‌ها از جمله بنیانگذاری نهاد کمیته امداد است که از اولین نهادهای تأسیس‌شده به دنبال پیروزی انقلاب است که نشان‌دهنده اهمیت حمایت از محرومان و مستضعفان در اندیشه امام خمینی (ره) است.

این نهاد طی 40 سال گذشته، خدمات و فعالیت‌های بسیاری را در جهت فقرزدایی و افزایش کیفیت زندگی جامعه تحت حمایت خود انجام داده است که در مورد برخی از این فعالیت‌ها با محمدرضا متین‌پور، مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان گفت‌و‌گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: تمرکز حمایت‌های کمیته امداد در کدام بخش‌هاست؟

متین‌پور: با وجود اینکه خدمات این نهاد طی این 40 سال، بیشمار بوده است ولی در اینجا به 3 مورد آن‌ها اشاره می‌کنم، تأمین مسکن، مستمری ماهیانه برای جامعه تحت حمایت و حمایت از تحصیل فرزندان نیازمندان.

بیش از 98 هزار خدمت بلاعوض به منظور تأمین مسکن نیازمندان

با توجه به اینکه مشکل مسکن یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای تمام اقشار و به ویژه اقشار ضعیف جامعه است، کمک به تأمین مسکن این نیازمندان یک گام به جلو برای توانمندی آن‌ها است، کمیته امداد استان اصفهان در 40 سال اخیر 97 هزار و 979 خدمت بلاعوض در زمینه‌های ساخت، خرید، تکمیل، تعمیر، اجاره و انشعابات به مددجویان خود ارائه کرده است.

مرور عملکرد این نهاد از زمان تأسیس تاکنون بیانگر ارائه بیش از 98 هزار خدمت بلاعوض در راستای کمک به خانه‌دار شدن مددجویان و نیازمندان اصفهانی است، این نهاد در این سال‌ها با همکاری خیران و نیکوکاران اصفهانی موفق شد برای 10 هزار و 122 خانوار تحت حمایت خود، سرپناه مناسب احداث و یا خریداری کند.

بیش از 41 هزار منزل مددجویان تحت تعمیرات قرار گرفت

یکی دیگر از خدمات مهم این نهاد به جامعه تحت حمایت خود، تعمیرات منازل مسکونی است، بیش از 41 هزار منزل مسکونی از سال 1357 تاکنون مورد تعمیرات جزئی و کلی قرارگرفته است و همچنین احداث فضاهای جانبی درصورتی که به کیفیت زندگی نیازمندان تحت حمایت کمک کند در دستور کار این نهاد قرار دارد که در این رابطه نیز 8 هزار و 803 خدمت در زمینه احداث حصار، آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی در چهار دهه اخیر توسط این نهاد به نیازمندان اصفهانی ارائه شده است.

فارس: این نهاد در زمینه انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب چه خدماتی ارائه کرده است؟

متین‌پور: از دیگر دستاوردهای این نهاد در زمینه حمایت از نیازمندان، ارائه 27 هزار و 861 انشعاب رایگان آب، برق، گاز و فاضلاب است، تا چند سال پیش این خدمت با ارائه کمک‌هزینه خرید حق انشعاب به مددجویان صورت می‌گرفت اما با پیگیری‌های این نهاد و تصویب قانون معافیت مددجویان نهادهای حمایتی از پرداخت هزینه انشعابات برای یک‌بار، ارائه این خدمت گسترده‌تر شد و از عدد ذکر شده، 17 هزار و 760 مورد مربوط به معافیت انشعابات است.

پرداخت مستمری ماهیانه به 100 هزار خانوار نیازمند اصفهانی

فارس: کمیته امداد چه تعداد مستمری بگیر دارد؟ آن‌ها چه مبلغی دریافت می‌کنند؟

متین‌پور: در 40 سال گذشته به‌طور میانگین تعداد متوسط سالیانه، 100 هزار خانوار تحت پوشش، ماهیانه از مستمری، کمک‌هزینه معیشت و دیگر خدمات این نهاد بهره برده‌اند و در بعضی سال‌ها به علت رونق اقتصادی و عوامل توان‌افزای دیگر، جامعه تحت حمایت این نهاد کمتر از 100 هزار خانوار شده بود، همچنین سال‌هایی نیز در کارنامه کمیته امداد اصفهان با تعداد خانوارهای مستمری‌بگیر بیشتر از این عدد وجود دارد و در سال 97 شمار این خانوارها از 100 هزار هم گذشته است.

مستمری مددجویان این نهاد از سال 96 به بعد افزایش چشمگیری داشته است و تمام تلاش این نهاد برای زدودن فقر مطلق و فراهم کردن بستر بازگشت خانوارهای نیازمند به جریان طبیعی زندگی است.

بیش از 100 هزار کمک جهیزیه به مددجویان

فارس: آیا کمیته امداد در جهت کمک به ازدواج جوانان نیز فعالیتی داشته است؟

متین‌پور: بله، ازدواج، فصلی نو در زندگی هر فرد است و کمک به فراهم شدن شرایط آن خدمتی است که با همت این نهاد و همکاری مردم نیکوکار و خیران گران‌قدر اصفهانی میسر شده است و پرداخت 106 هزار کمک‌هزینه جهیزیه یکی دیگر از اقدامات ماندگار این نهاد در 40 سال گذشته بود.

فارس: مددجویان، تحت پوشش بیمه هستند؟ 

متین‌پور: یکی دیگر از اقدامات مهم کمیته امداد اصفهان فراهم کردن بستر بیمه پایه درمانی نیازمندان بوده است و در طول عمر 40 ساله این نهاد، همواره جامعه تحت حمایت آن از پوشش بیمه درمانی بهره‌مند بوده‌اند و علاوه بر این، 41 هزار بیمار خاص، صعب‌العلاج و زمین‌گیر نیز به شکل ویژه از خدمات درمانی بهره‌مند شده‌اند.

 

همچنین پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانوار و مجریان طرح‌های اشتغال و خودکفایی نیز نوعی سرمایه‌گذاری برای بهره‌مندی این نیازمندان از خدمات مستمری بازنشستگی است و تاکنون 20 هزار خانوار مددجو از این خدمت بهره‌مند شده‌اند و به‌تدریج و با رسیدن به سن بازنشستگی از عواید آن بهره‌مند می‌شوند.

حمایت کمیته امداد اصفهان از 822 هزار دانش‌آموز و دانشجوی نیازمند

فارس: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب چه خدماتی در جهت کمک به تحصیل فرزندان نیازمند در این نهاد انجام شده است؟

متین‌پور: این انقلاب توسط مستضعفین و محرومان به پیروزی رسید و محافظت شد و هدف بزرگ آن حاکمیت اسلام برای بهبود زندگی مادی و معنوی مردم ایران بود، حمایت از تحصیل فرزندان نیازمند عامل مهمی در توقف چرخه بین نسلی فقر است و در این راستا 821 هزار و 900 دانش‌آموز و دانشجوی نیازمند اصفهانی در عمر چهل ساله این نهاد از حمایت و خدمات آن بهره‌مند شدند.

محرومان و نیازمندان جامعه ولی‌نعمتان همه کارگزاران نظام اسلامی به‌ ویژه فعالان کمیته امداد هستند و زدودن رنگ فقر از چهره آن‌ها تنها از مسیر تأمین حداقل‌های معیشتی نمی‌گذرد بلکه به افزایش کیفیت زندگی آن‌ها از مسیر توجه به ابعاد فرهنگی، معنوی و اجتماعی وابسته است.

برگزاری اردوهای زیارتی، دانش‌آموزی، منطقه‌ای و آموزشی

در سال‌های پس از تأسیس این نهاد در استان اصفهان بیش از یک‌میلیون و 27 هزار و 150 مددجو از برنامه‌های اردویی این نهاد بهره‌مند شدند که از این تعداد 659 هزار و 150 نفر از اردوهای منطقه‌ای و دانش‌آموزی، 156 هزار و 300 نفر از اردوهای سراسری دانش‌آموزی و دانشجویی، 103 هزار و 500 نفر از اردوی زیارتی مشهد مقدس، 22 هزار و 200 نفر از کمک‌هزینه سفر زیارتی عتبات عالیات و پیاده‌روی اربعین و 86 هزار نفر نیز از به سایر اماکن زیارتی بهره‌مند شدند.

یکی دیگر از اقدامات پرشمار کمیته امداد در عرصه توانمندسازی فرهنگی، معنوی و اجتماعی مددجویان ارائه خدمات آموزش خانواده به جامعه تحت حمایت این نهاد است و بیش از 706 هزار مددجو در 40 سال گذشته از دوره‌ها و آموزش‌های برگزارشده کمیته امداد اصفهان در این زمینه بهره‌مند شدند، همچنین زنان سرپرست خانوار، دختران و پسران بازمانده از تحصیل، مددجویان مستعد اشتغال و دختران و پسران در آستانه ازدواج دانش‌آموزان، اصلی‌ترین مخاطبان این آموزش‌ها را تشکیل داده‌اند.

این نهاد برای ارائه هرچه بهتر خدمات به نیازمندان و اقشار ضعیف جامعه به کمک اصفهانی‌های نیکوکار نیاز دارد، مردم خیر می‌توانند از طریق مراجعه به دفاتر کمیته امداد در سراسر استان اصفهان و همچنین استفاده از روش‌های نوین و الکترونیکی از جمله، کد دستوری #031*8877*، تلفن ملی نیکوکاری 0968877 و نرم‌افزارهای تلفن همراه سنا و سکه به این نهاد در رسیدن به اهداف خود کمک کنند.

انتهای پیام/63088/م/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول